• supertrouper

    Spädbarn - vilka länder?

    Vi står sedan februari 2009 i kö hos AC men har precis påbörjat hemutredningen.

    Vi undrar vilka länder som ger störst chans att få ett spädbarn?

    Då det är 8 år mellan oss så är vi tyvärr diskvalificerade för Sydkorea och 4 års kö i Kina känns för långt (maken är redan 38 år), men övriga länders krav matchar vi.

  • Svar på tråden Spädbarn - vilka länder?
  • Idoli

    etiopien och sydafrika tror jag det kommer en del ganska små barn ifrån

  • Ethi

    I ert fall så skulle jag nog titta åt sydafrikahållet till.

  • Nystart

    Hej!

    Det kommer komma allt färre spädbarn (under 12 månader) från Sydafrika också. AC rekommenderar 0-18 månader. Man kan ha 0-12 men får då förbereda sig på längre väntetid. Men under 18 månader är också ganska pluttigt.  Har fått en 7-månaders gång 1 och 15 månader gång 2 och båda kändes lika bra.

    Sydafrika kräver personlig kristen tro. 

     

  • Gnista

    Från Colombia och dom privata barnhemmen kommer det också många barn under året. MEN, det kan ju även bli en treåring eftersom lägsta medgivande är 0-36 mån.

  • supertrouper

    Vi kommer givetvis bli glada för vilket barn vi än får, men det vore ju roligt att få följa med ett barn från så tidig ålder som möjligt.

    Columbia har länge varit vårt favoritland men då de vill ha yngre föräldrar till de yngre barnen så är vi rädda för att makens ålder kommer innebära äldre barn. Själv är jag 29 år (fyller 30 i november) så kanske att de tar hänsyn till min yngre ålder.

    Vad innebär kravet på personlig kristen tro egentligen? Jag har ju en personlig kristen tro, men jag går inte i kyrkan varje söndag (i princip bara vid större kristna helger som jul och påsk).

  • Nystart

    Till SA ska man sammanställa en ganska omfattande livsbok (foton och text  er själva) samt ett pesonligt brev till biomamman. I båda dessa ska man kunna förklara sin tro och relation till Gud. Organisationen i SA, Abba, ser sig själva som verktyg för den plan som Gud har för det  barn som fötts och de mammor som lämnar sina barn till Abba kanske väljer just detta för att de vill att deras barn ska komma till ett kristet hem. Man måste inte gå i kyrkan varje söndag, man kan vara troende på olika sätt. Men det gäller ju att kunna sätta ord på sin tro och jag tror ändå att det är en fördel att kunna visa på ett aktivt kristet liv.  I slutänden får ni gå till er själva och känna om ni tycker att ni kan "leva upp" till landets krav. Känner man att det blir hyckleri kanske ett annat land är ett bättre val. Känn efter i hjärtat.Hjärta

    Överlag kommer man få acceptera att få barn framöver kommer vara spädbarn när de kommer till Sverige. De kommer färre barn överhuvudtaget och jag tror det kommer fortsätta minska. Sydkorea satsar nationellt och har som målsättning att avsluta internationella kontakter, SA arbetar också aktivt med inhemsk adoption. Kina har evighetskö och det är väl verkligheten i Etiopien också numer?

  • supertrouper

    Tack för svar Ada2010.

    Min man är ju inte religiös alls, så från hans sida skulle det nog kännas som hyckleri. Men själv har jag inga problem med att sätta ord på min tro. Så vi får se hur det blir.

    Just nu är Colombia sammantaget vårt förstahandsval, men Sydafrika, Etiopien och Nigeria känns också som bra alternativ.

  • Emeli

    Fler förslag:
    Taiwan genom BV, men där vill de också ha kristna sökande - åtminstone till den kontakt som går hyfsat snabbt. Eftersom handläggningstiden är så lång i landet kommer de yngsta barnen att vara mellan 6 månader och ett år när man får hämta dem.

    Det händer att barn från Indien (jag tänker på Kolkata genom FFIA) är under året.

    Bolivia genom BFA. Ny kontakt hos dem är Burundi, där 0-12 kommer att gå bra.

    I Kenya kan man i vissa fall få spädbarn i sin vård, men det tar så lång tid innan man är hemma att barnet ofta hinner fylla ett år innan man kommer hem med det. Jag tror att chansen att få ett riktigt litet barn är störst genom den kontakt som BFA har.

  • Emeli

    Oooops, ser nu att ni frågar efter AC.kontakter. Då är nog Sydafrika, Etiopien, Nigeria, Colombia och kanske Kenya bästa alternativen.

  • Namaste72

    Har inte Kenya nya åldersregler? Över 12 månader tror jag...?


    { Mamma till världens finaste dotter } { vecka 10 av 52-78}
  • fabbemam

    Jag har ingen aning om vilka länder som har de yngsta barnen men vill dela med mig av våra tankar som också började med ett litet barn.

    Vi var helt instälda från början på att vi ville ha ett litet barn utan SN men efter hemutredning och föräldrakurs kände vi att åldern inte längre var det viktigaste utan att vi fick barn FORT, vi hade väntat färdigt för länge sen! Jag tror att våra tankar förändrats av utredningens frågor och allt vi fick lära oss och ventilera på kursen.

    Vi är nu lyckliga föräldrar till en kille från Kinas lista där barnen har i förvägkända särskilda behov.

    Fabbemam

  • Emeli
    Namaste72 skrev 2011-04-28 21:40:55 följande:
    Har inte Kenya nya åldersregler? Över 12 månader tror jag...?
    Jag tror det stämmer, men det gäller ju ålder vid hemkomst. Om man adopterar från Kenya får man ju vara beredd på att stanna nästan 10 månader i landet. Det gäller att ha marginaler.
Svar på tråden Spädbarn - vilka länder?