• asaanna

    Maginfluensa eller allergi?

    Jag har en 10 månaders son som de senaste 3 veckorna har gått från att bajsa nån gång om dan till att bajsa 5 -7 ggr om dan. Innan har jag upplevt att han vart ganska hård i magen men nu så har det gått till olika former av lösare avföring till o med nästan vattning ibland - trodde att det kunde bero på att han håller på och ska få tänder, så när han för 3 dagar sen (Ons) fick lite feber på kvällen tänkte jag att; aha nu är det verkligen på G. Han hade feber i 2 nätter o 1 dag, men på den andra dagen så började han istället kräkas - ordentliga kräkningar där det liksom för en vuxen kommer upp i flera omgångar :( Detta skedde 3-4 ggr på fm, men på em fick vi i honom lite mat igen. Men när det var läggdax o jag gav honom  välling så kom d direkt upp en liten kräkning nästan innan han ens druckit ngt!  Han somnade o sov lugnt o fridfullt fram tills jag gick o la mig vid 23 tiden då vaknade han till o fick då en liten flaska m ersättning o somnade om, men precis som natten innan så låg han o vände o vred på sig o gnällde i sömnen hela natten sen!!! Idag var han lite medtagen på fm o var upp korta stunder o sov ganska mkt men då han var vaken fick jag i honom lite fruktmos i små doser.... mitt på dan fick han lite gröt m fruktmos o d gick bra!! Nu på em fick han lite ersättning o ganska tidigt verkade han trött så jag la honom att sova o hade då välling redo, åter så tog han knappt en klunk o så kräktes han lite grann! Han somnade en stund o vaknade efter typ 5 min o var klarvaken såhan fick komma upp o leka en stund eftersom d ändå var så pass tidigt!!! Efter en stunds lekande så kräktes han helt plötsligt igen precis som dagen innan, att det kom upp i vågor o han blev så klart jätteledsen!!
    Nu undrar jag om det kan vara allergi som plötslig blossat upp eller om d troligare är nån form av magvirus?? Innan har vi inte märkt ngt av att han haft problem med varken ersättning eller välling och han har ju mer varit hård i magen än som nu ganska lös - d är ofta första avföringen för dagen som är den mest fasta!!

  • Svar på tråden Maginfluensa eller allergi?
  • Allergiexperten

    Hej! Det låter som magsjuka och då är det bra att ta bort alla mjölkprodukter och frukter. Ge risgröt, kokt fisk, kokt kött  och potatis. Eftersom de tidigare besvären endast varat i 3 veckor är det för tidigt att säga något om det kan vara allergi eller annat, typ tandsprickning.
    Om magbesvären fortsätter efter att denna sjukdomsperiod är över tycker jag ni ska ta kontakt med läkare för bedömning.
    Lycka till hälsar Anitha

Svar på tråden Maginfluensa eller allergi?