• KMJ

    Vilken dag kommer påskharen?

    Som rubriken lyder vilken dag kommer påskharen med påskägg?

    Och undrar ocskå vilken dag barnen brukar kläut sig till påskkrärring och går runte med påskkort till grannarna?

  • Svar på tråden Vilken dag kommer påskharen?
  • JoaMel

    När jag var liten så fick man alltid gå ut och vara påskkärring på skärtorsdagen för sen åker ju kärringarna till blåkulla fick jag höra.. Men idag verkar ungarna gå hela påskhelgen.. Men jag tror att det är skärtorsdagen som gäller att gå påskkärring och när det gäller haren så är jag osäker men känns mest rätt att det skulle vara på lördag alltså påskafton.. Glad

  • La Lola

    Påskkärringarna reser till Blåkulla imorron torsdag.

    Påskharen?
    Nån sån tradition är jag inte uppvuxen med.
    Påskägg ger vi iaf vi på påskafton.


    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • KMJ
    La Lola skrev 2011-04-20 10:17:01 följande:
    Påskkärringarna reser till Blåkulla imorron torsdag.

    Påskharen?
    Nån sån tradition är jag inte uppvuxen med.
    Påskägg ger vi iaf vi på påskafton.
    Ja, vi pratade inte heller om någon påskhare när jag var liten, men av någon anledning har min dotter snappat upp att det är påskharen som kommer med påskäggen och gömmer dem. Tror det dyker upp i sagor och har för mej att de pratas om påskharen på "Lotta på Bråkmakargatan"
  • Stårscha

    Påskharen brukar springa runt knutarna och slarva bort äggen sent på natten mellan långfredagen och påskafton, så att barnen får leta ägg på lördagen. Och eftersom vi alltid är ute på vischan långt från ära och redlighet under påsken, så brukar barnen klä ut sig till påskkärringar innan de ger sig ut på äggjakt.


    En urspårad tråd är en intressant tråd.
  • linjes

    Då vet man när man ska låsa in sig då,funderade just över det

  • KMJ
    linjes skrev 2011-04-20 10:31:04 följande:
    Då vet man när man ska låsa in sig då,funderade just över det
    Dess värre får du nog låsa in dej hela helgen då barn idag (eller snararde föräldrarna) inte vet vilken dag som gäller likadant med halloween. Som tur är har jag inga barn i rätt ålder som vill gå runt och önska glad påsk. men de vill gärna kläut sig.
  • Analoga

    Klä ut sig till påskkärring och gå runt är skärtorsdagen, men som tidigare sagts - dagens barn o föräldrar verkar inte veta det så de kan dyka upp hela helgen.

    Påskharen har jag funderat på oxå; om den kommer natten mot fredag el lördag - men vi har enats om att det får bli natten mot lördag, påskafton  

  • Analoga
    Mirali skrev 2013-03-28 09:30:35 följande:
    Vi har just rett ut det hela i tråden intill;

    " Tillsammans går barnen runt bland bostadshusen i kvarteret, ringer på, önskar glad påsk och överlämnar små tecknade påskkort som de själva ritat. Som tack bjuds de vanligen på godis, småpengar eller någon annan liten gåva. Gåvorna samlas i exempelvis en korg eller kaffepanna och efter rundturen fördelas gåvorna rättvist mellan barnen. I Västsverige är påskafton den vanligaste dagen att gå påskkärring, medan det i övriga landet snarare är skärtorsdag. " 

    Påskharen är en amerikansk tradition och finns inte i Sverige 
    Jodå påskhare-traditionen finns visst i Sverige, men tror den är vanligare i södra halvan av landet.
  • Hennah
    Analoga skrev 2013-03-28 12:29:55 följande:
    Jodå påskhare-traditionen finns visst i Sverige, men tror den är vanligare i södra halvan av landet.
    Bor i Blekinge och här har vi ingen påskhare. Det är en tysk tradition som inte slagit igenom riktigt i Sverige, förutom chokladharar och marsipanharar.

    sv.wikipedia.org/wiki/P%C3%A5skhare 
  • kitkat

    Min son kom hem från dagis och berättade om påskharen. Jag har aldrig kört på det själv. Tänkte dock gömma hans påskägg men jag tänkte att det skulle vara från mig.

  • anyXX

    I min familj har påskhandeln alltid lagt en påskpresent under sängen på natten till påskafton. Brukade inte bara ett ägg utan en liten present, men det var nog mina föräldrar som hittade på det. Vi kommer från Skåne.


    flicka 2008 & pojke 2010
Svar på tråden Vilken dag kommer påskharen?