• KristenTjej84

    Du som fick första barnet efter 40

    Blev det en flicka eller pojke?
    Jag läste för rätt så länge sedan en artikel, där det stod att äldre människor oftare fick flickor.
    Och är förstås nyfiken på ifall det finns någon sanning i det eller om barnets kön inte har något
    med mammans ålder att göra.

     

  • Svar på tråden Du som fick första barnet efter 40
  • minnam11

    Samma här, en son alltså. Hade precis fyllt 42 då.

  • mosan67

    fick mitt första när jag var 41, en tjej, o mitt andra vid 44, en pöjk

  • hervor

    Jag känner flera som har fått barn efter 40 - både naturligt och med hjälp av IVF. Hittills har de producerat 3 pojkar och 1 flicka. Så nej, din tes verkar inte stämma

  • KristenTjej84
    hervor skrev 2011-05-08 16:14:02 följande:
    Jag känner flera som har fått barn efter 40 - både naturligt och med hjälp av IVF. Hittills har de producerat 3 pojkar och 1 flicka. Så nej, din tes verkar inte stämma
    Men då vet jag det:) var bara en rolig grej jag ville kolla upp...efter att jag läst artikeln.
    Jag antar att det  i slutändan är genetiken som styr, dvs om man som man har bara systrar så ökas chanserna att man ska få en dotter med sin flickvän/fästmö/fru/sambo... i alla fall i de flesta fallen verkar det som.
    Min pappa hade 4 systrar och var enda sonen och han fick 3 döttrar och sen en son..
    känner många fall där genetiken aldrig slått fel, mannens gener styr..

     
  • Jag är bara jag

    Av de första 9 kvinnorna jag kom på som fått barn efter 40 har 10 varit pojkar och 9 varit flickor. Vanligare med samma sort till en och samma kvinna däremot. Endast två som fått både ock!

  • Novelli

    Varför måste det vara första barnet?
    Jag trodde det gällde att få barn efter 40 överhuvudtaget.
    Själv var jag övertygad om att jag skulle få en tjej, då jag också läst att man oftare får tjejer efter att man fyllt 40, men jag fick en pojke vid 44 års ålder.

    Min syster fick ochså en pojke vid 40 år, fjärde barnet.

    Min kusin fick sin första vid 42, en pojke.

  • Novelli
    KristenTjej84 skrev 2011-05-08 19:39:05 följande:
    Men då vet jag det:) var bara en rolig grej jag ville kolla upp...efter att jag läst artikeln.
    Jag antar att det  i slutändan är genetiken som styr, dvs om man som man har bara systrar så ökas chanserna att man ska få en dotter med sin flickvän/fästmö/fru/sambo... i alla fall i de flesta fallen verkar det som.
    Min pappa hade 4 systrar och var enda sonen och han fick 3 döttrar och sen en son..
    känner många fall där genetiken aldrig slått fel, mannens gener styr..

     
    Jag är också ganska säker på att det är mannen som styr vad det skall bli. Om ett par får bara killar, men vill ha en tjej, så skulle, rent tekniskt en annan man kunna ge dem en tjej.
    Jag tror att vissa män inte besitter några x-spermier, eller tvärtom några y-spermier utan bara en sort alt. har få av en viss sort och fler av en annan. Som alla säkert vet så kan ju vi kvinnor bara få tjejer.
  • Mrs Moneybags

    Jag är 40 år gammal, väntar första barnet 25 aug, det är en pojke.

    Jag trodde också jag skulle få en tjej pga vår ålder, men icke sa nicke

  • Primrose
    Novelli skrev 2011-05-31 09:24:18 följande:
    Jag är också ganska säker på att det är mannen som styr vad det skall bli. Om ett par får bara killar, men vill ha en tjej, så skulle, rent tekniskt en annan man kunna ge dem en tjej.
    Jag tror att vissa män inte besitter några x-spermier, eller tvärtom några y-spermier utan bara en sort alt. har få av en viss sort och fler av en annan. Som alla säkert vet så kan ju vi kvinnor bara få tjejer.
    Nej nu är du ute och cyklar litet. "Som alla säkert vet så kan ju vi kvinnor bara få tjejer". Vi kvinnor får ju pojkar hela tiden.Drömmer Det du menar är väl att ägget alltid är x men att spermierna är x eller y (det finns också en massa varianter där en människar inte har bara könskromoserna xy utan t ex xxy - men det är en annan historia). Sedan är det också en myt att det är mannen som "bestämmer" vilket kön barnet ska få. Kvinnans kropp är också involverad, eftersom x-spermier respektive y-spermier beter sig olika beroende på tidpunkten då fertiliseringen ska ske (sekret, ev. orgasm hos kvinnan mm). Så både mannen och kvinnan är aktiva "agenter" i reproduktionsprocessen, om man säger så.
    KristenTjej84 skrev 2011-05-08 19:39:05 följande:
    Men då vet jag det:) var bara en rolig grej jag ville kolla upp...efter att jag läst artikeln.
    Jag antar att det  i slutändan är genetiken som styr, dvs om man som man har bara systrar så ökas chanserna att man ska få en dotter med sin flickvän/fästmö/fru/sambo... i alla fall i de flesta fallen verkar det som.
    Min pappa hade 4 systrar och var enda sonen och han fick 3 döttrar och sen en son..
    känner många fall där genetiken aldrig slått fel, mannens gener styr..

     
    Min pappa har, för övrigt, två bröder och han fick ändå två döttrar. Min morfar hade dock fyra systrar och fick själv två döttrar (med två olika kvinnor) - så ibland stämmer det.

    ------------
    Jag var 43 år när jag fick min son, mitt första och hittils enda barn. Dock har jag hört att det blir något fler pojkar bland dem som planerar sina barn via ÄL-test osv. Om man bara har sex vid precis ÄL så ökar visst  chansen att det blir en pojke, eftersom y-spermier är snabbare (men mer kortlivade) än x-spermier.
  • gosgroda

    Tycker ni är duktiga som orkar vid er ålder !

    Jag fick min sista när jag var 34 och kände att det nog var i sista sekunden. Var i 20 års åldern med min första och det var såå mycket lättare.   Jag är nu 38 och skulle INTE orka ett spädbarn till, phuuu

     

  • Novelli
    Primrose skrev 2011-09-15 01:53:17 följande:
    Nej nu är du ute och cyklar litet. "Som alla säkert vet så kan ju vi kvinnor bara få tjejer". Vi kvinnor får ju pojkar hela tiden.Drömmer Det du menar är väl att ägget alltid är x men att spermierna är x eller y (det finns också en massa varianter där en människar inte har bara könskromoserna xy utan t ex xxy - men det är en annan historia). Sedan är det också en myt att det är mannen som "bestämmer" vilket kön barnet ska få. Kvinnans kropp är också involverad, eftersom x-spermier respektive y-spermier beter sig olika beroende på tidpunkten då fertiliseringen ska ske (sekret, ev. orgasm hos kvinnan mm). Så både mannen och kvinnan är aktiva "agenter" i reproduktionsprocessen, om man säger så.

    Min pappa har, för övrigt, två bröder och han fick ändå två döttrar. Min morfar hade dock fyra systrar och fick själv två döttrar (med två olika kvinnor) - så ibland stämmer det.

    ------------
    Jag var 43 år när jag fick min son, mitt första och hittils enda barn. Dock har jag hört att det blir något fler pojkar bland dem som planerar sina barn via ÄL-test osv. Om man bara har sex vid precis ÄL så ökar visst  chansen att det blir en pojke, eftersom y-spermier är snabbare (men mer kortlivade) än x-spermier.
    Oj, såg att du svarat mig för ett tag sen.

    Vad jag menar är att vi tjejer bara har x-kromosomer=tjejer...  Nu får vi ju barn tillsammans med män så då får vi ju pojkar också.
    Sen vad som bestämmer vad det ska bli är ju förstås spermierna. Det är ju ändå lustigt att vissa bara får ett kön, typ 10 killar. Det händer inte ofta men det händer ibland.
  • Undertecknad

    Det stämmer att det är mannens spermier som avgör vilket kön det blir eftersom det bara är mannen som har både x och y-kromosomer, och det finns en viss övervikt av x-kromosomer i sädesvätskan hos äldre män. Det är alltså mannens ålder som gör att sannolikheten att få en flicka ökar något.

  • Carpirinia

    Jag var 40 och fick en pojke! Sådana lycka för er som lyckades få fler barn! Fem år har passerat sedan min son kom till världen och fortfarande är det en sorg att inte ha fått ett till barn.

Svar på tråden Du som fick första barnet efter 40