• Strawberry Mum

    Hur ofta bör man rengöra hela akvariumet??

    Hur ofta ska man rengöra hela akvariumet??

    Alltså bya allt vatten och städa gruset, skrubba glaset mm?

    Ska man byta ut lite vatten nångång, typ varannan månad? Isf hur stor del? Eller är det bara dåligt för fiskarna?
    Man vill ju inte byta vatten för ofta heller.

  • Svar på tråden Hur ofta bör man rengöra hela akvariumet??
  • Annanym

    På jobbet kommer en firma och byter vatten och dammsuger hela akvariet 2 ggr i månaden. De byter ut lite växter och så, flyttar stenar...

  • LunaLunatic

    Byt ca 25% varje vecka.
    Aldrig byta allt vatten, skölja gruset etc.

    När pumpen börjar pumpa dåligt tar du akvarievatten i en hink och kramar där ur filtret. Finns nyttiga bakterier i både filtret och bottensubstratet som du vill ha kvar.

    Rutorna skrapas vid behov.

  • Strawberry Mum
    LunaLunatic skrev 2011-05-04 18:37:04 följande:
    Byt ca 25% varje vecka.
    Aldrig byta allt vatten, skölja gruset etc.

    När pumpen börjar pumpa dåligt tar du akvarievatten i en hink och kramar där ur filtret. Finns nyttiga bakterier i både filtret och bottensubstratet som du vill ha kvar.

    Rutorna skrapas vid behov.
    OJ DÅ! Det har vi alltid gjort, alltså bytt ut vatten(allt) och sköljt både grus och stenar mm.
    Kanske därför det går så dåligt för våra stackars firrar.

    Tack för svaret.
  • Strawberry Mum
    Annanym skrev 2011-05-04 15:52:02 följande:
    På jobbet kommer en firma och byter vatten och dammsuger hela akvariet 2 ggr i månaden. De byter ut lite växter och så, flyttar stenar...
    Jaha, ok-tack för ditt svar :)
  • Heartaches

    LunaLunatic har helt rätt! fick samma svar i Zoo affären här om året när min sambo ville skaffa "firrar" hehe

  • Aluminium

    Du kan helt lugnt byta 1/3 av vattnet i veckan (får väl anses som standard tumregel). Gruset är enklast att dammsuga med en hävert och ett rör (finns att köpa). Hurpass ofta beror på hur mycket fiskar du har/ hurpass effektiva pumparna är/ foderrester mm. Inte byta allt vatten, kranvatten är inte akvarievatten. Är man tvungen att göra ett "större" vattenbyte finns det medel att hälla i karet som skyddar känsliga fiskars slemhinnor mot bla. kloret (tex. Tetra AquaSafe).

  • qenzo

    Precis som Adria säger så lägg ner skurningen av burken :)

    Sedan rek jag (och många andra) att man kör ett varannan gångs system med vattenbyte/rengörning av pump. Dvs vecka 1 byter du lite vatten, vecka 2 rengör du pumpen.
    Fiskarna och växterna behöver bakterier. dessa bakterier bildas i vatten och filtermaterial. När du rengör pumpen samtidigt som du byter vatten tar du bort massor av dessa nyttiga bakterier och tex en algblomming kan vara ett faktum, eller fiskdöd.
    När du "dammsuger" botten, rör inte runt i sanden. I sanden ligger bl.a gaser (det är ju bajs vi pratar om) och andra mindre nyttiga saker, som virvlar upp i vattnet (vattnet blir "smutsigt" som du kanske sett ibland?). Dessa är ibland giftiga för din fisk. Växternas rötter hjälper de goda bakterierna att hålla de onda "på plats" och alla bakterier i sanden fungerar även som gödning till dina växter. 
    Det räcker alltså med att suga nära sandbotten. Något du inte behöver göra ofta om du har ett väl fungerande filtersystem :) 

  • Rigmor Mortis

    Jag har aldrig dammsugit bottnen, aldrig rengjort filtret och aldrig bytt ut mer än 25% vatten. Värdena är utmärkta och karets invånare trivs ypperligt. Jag har mycket växter och snäckor istället för teknik

  • E466
    Annanym skrev 2011-05-04 15:52:02 följande:
    På jobbet kommer en firma och byter vatten och dammsuger hela akvariet 2 ggr i månaden. De byter ut lite växter och så, flyttar stenar...
    På mitt jobb också. De byter halva vattnet (fiskarna får ha andra halvan kvar att "bo" i medan de byter och dammsuger).
  • qenzo
    Rigmor Mortis skrev 2011-09-27 13:32:04 följande:
    Jag har aldrig dammsugit bottnen, aldrig rengjort filtret och aldrig bytt ut mer än 25% vatten. Värdena är utmärkta och karets invånare trivs ypperligt. Jag har mycket växter och snäckor istället för teknik
    Ja low-tech är egentligen det bästa och faktiskt minst arbetssamma... Men få ids med små kar..
  • Takex

    Backar bara upp de andra svaren!

    Härliga är att man aldrig behöver det! Lycka!

    Vattenbyte en gång i veckan, i ett friskt akvarium 25% (vissa gör en gång varannan om deras biofilter stödjer det men en gång i veckan tycker jag). 

    Innan ett vattenbyte tvättar jag av glaset, pussar och gosar med fiskarna som alltid ska vara där jag är, klipper och trimmar växter, matar dom små liven och sen samtidigt som jag suger ur vatten ur tanken så dammsuger jag gruset. Jag har sen ett pump system från badrummet som jag fyller på som pumpar nytt vatten in i tanken via en slang från en speciell dunke som jag förberett. Tar kanske 10 - 15 min. Snabbt och smärtfritt! Fiskarna tycker det är skitkul, haha.

    När jag bytt vatten så brukar jag ta en titt uppe i filtret och dekorationen och så, om filter mattan är väldigt full i gugg så det är kladdigt och vidrigt (händer knappt men kanske en gång var 1.5 månad om man ska sätta en siffra på det) så tar jag ur mediat och sköljer det lite i det smutsiga vattnet jag sugit ur för att få bort det kladdiga.

    Anstränger mig inte alls så värst om jag ska vara ärlig och det fungerar både för mig och bio filtret :D

  • bondmoran punkt nu

    Jag har Malawi och byter där 50% en gång i veckan. Dammsuger aldrig, behövs inte. Har ett stort filter med flera filtermattor och den översta fina byter jag varje vecka och de andra gör jag bara rent några gånger om året. Malawi skitar ner rätt rejält så jag måste göra rent det i bland. 

    Har ett annat kar med Guppy och där byter jag 25% varje vecka, samma sak med ett annat kar där jag har rasbora mera mm och även i karet med räkor.

     


Svar på tråden Hur ofta bör man rengöra hela akvariumet??