• Sara8010

    Diabetiker typ1

    Jag vill komma i kontakt med andra diabetiker (typ1) som råkat ut för missvisande ultraljud.
    Min flicka vägde ca 1,3 kg med vid födseln än vad ultraljudet visade... tyvärr verkade detta bli hennes död. Om läkarna sett detta skulle jag snittats. Min lilla flicka dog i min mage i vecka 38. Jag är inte bitter - har valt att inte bli det, men jag vill hjälpa andra och mig själv till nästa gång. Nu har det gått fyra veckor och jag saknar henne varje dag...

  • Svar på tråden Diabetiker typ1
  • golla28

    Hejsan!

    Beklagar verkligen att er lilla bebis inte fick stanna.

    Jag är diabetiker typ 1 och förlorade min Wilhelm i vecka 37+3 i maj 2009. Tre dagar innan han dog var jag på ultraljud för viktskattning och då beräknades han till ca 3200 gram. När han föddes vägde han nästan 4400gram Alltså stämde inte ultraljudet alls.  CTG-kurvorna var inte heller bra då men de struntade i att göra något alls förutom att skicka hem mig. Tre dagar senare var han död....

  • Sara8010
    golla28 skrev 2011-05-06 13:56:38 följande:
    Hejsan!

    Beklagar verkligen att er lilla bebis inte fick stanna.

    Jag är diabetiker typ 1 och förlorade min Wilhelm i vecka 37+3 i maj 2009. Tre dagar innan han dog var jag på ultraljud för viktskattning och då beräknades han till ca 3200 gram. När han föddes vägde han nästan 4400gram Alltså stämde inte ultraljudet alls.  CTG-kurvorna var inte heller bra då men de struntade i att göra något alls förutom att skicka hem mig. Tre dagar senare var han död....
    Det är så hemskt att veta att man inkl en själv förlitar sig på dessa ultraljud när det gäller oss diabetiker. Jag var på ultraljud på onsdagen, fredagen åkte jag in och då hade hon dött. idag är det fyra veckor sedan...

    Jag vet att detta är ett problem att diabetiker får stora barn. Nästa gång säger läkarna att jag ska snittasi vecka 36, den här gången ville de inte snitta mig i vecka 38 som jag ville om det inte satt igång av sig självt..

    Vet du vad din lilla Wilhem dog av? eller fick du diagnosen PSD?

    Vi inväntar svar från obduktionen, men vår teori är att hon nog var för stor för sitt lilla hjärta. Hon orkade helt enkelt inte.

    Vår lilla Tove begravdes i onsdags med sina 90 närmsta vänner på plats.
    Varav ca 70% av dessa träffade Tove på Danderyd. Är så glad att våra vänner ville träffa henne och få en "relation" till henne. Det gör dagarna lättare - alla vet vem vi pratar om när vi pratar om vår lilla Tove.
    Tar en dag itaget - otroligt vad människan är stark och kan överleva ett sånt trauma.

    Har du fått några fler barn efter Wilhelm?
    trevlig helg.*
    alltid älskad - aldrig glömd
  • golla28

    Hej!

    Vi vet inte vad han dog av för vi obducerade honom inte. Det fanns inga yttre fel på honom och inga fel på mig. Min misstanke är dock att han dog för att han var så mycket för stor. Hjärtat orkade nog inte. Han levde fram till att mina värkar började spontant och då tror jag att hjärtat gav upp. 

    Vi fick en liten pojke i vecka 36+6 den 21 maj 2010 så snart fyller han ett år.

    Jag vet verkligen vilket helvete ni är mitt uppe i just nu. Fyra veckor är ingenting. Att behöva begrava sitt barn är helt onaturligt och så sjukt. Man tar en minut i taget, en timme i taget, en dag, en vecka, en månad,. Man tror att man ska sluta andas eller dö av hjärtesorg. Tomheten är total. Det ofattbara har hänt och man tror att man aldrig kommer att skratta eller vara glad igen.

    Ni verkar verkligen ha ett fint nätverk omkring er och det är oerhört viktigt att ha det. 

    Ta hand om varandra!

    Trevlig helg till dig med. 

  • Millia86

    Hej!

    Beklagar sorgen men även ett stort grattis till Tove.

    Jag är själv ängla mamma till Arvid som dog i min mage i v 38 i jan förra året o även jag är diabetiker typ 1,jag fick PSD som dödsorsak.
    När jag träffade min diabetesläkare en tid efter så sa han att en liten del av att Arvid dog kan ha varit diabetesen...

    Kramar

  • Zezana

    Beklagar verkligen sorgen, finner inga ord...
    Jag har själv inte varit med om samma sak, blev nyfiken på tråden eftersom jag också har diabetes typ 1...

    Skickar en stor styrkekram till alla er som förlorat ett barn!

  • Sara8010
    Millia86 skrev 2011-05-06 22:50:37 följande:
    Hej!

    Beklagar sorgen men även ett stort grattis till Tove.

    Jag är själv ängla mamma till Arvid som dog i min mage i v 38 i jan förra året o även jag är diabetiker typ 1,jag fick PSD som dödsorsak.
    När jag träffade min diabetesläkare en tid efter så sa han att en liten del av att Arvid dog kan ha varit diabetesen...

    Kramar

    Tack.
    Fick igår svar på obduktionen och det visade ingenting - så det är nog som vi och läkarna tror.

    Nu vill man bara att tiden ska gå  - den kanske läker lite sår.

  • Buffy007

    Åhh jag beklagar sorgen!!

    Jag är själv typ 1:a, har en dotter på 11 år, hade inte fått diagnosen när jag väntade henne, hon vägde 4700 när hon föddes.
    Min sambo vill gärna ha ett barn (flickan är inte hans). Jag vill oxå gärna ha fler barn. MEN JAG VILL/VÅGAR INTE VARA GRAVID. Jag är livrädd. Vet egentligen inte vad jag är så rädd för, allt skrämmer mig. Hur ska man gå vidare med rädslan?

    Hoppas ni mår bra trots orättvisan <3

  • sivangumman

    Fy så hemskt för er att få uppleva en sån hemsk sak som att förlora ett barn. Måste göra ofattbart ont :( Bra dock att ha ett nätverk som stöttar upp. Jobbigat att läsa att det skall vara sådana problem med att få barn som diabetiker typ 1:a. Har själv en dotter som fick typ 1 på sin ettårsdag. Det är svårt att få ett barn med den diagnosen i så tidig ålder. Ingen av oss föräldrar har diabetes heller och ingen i släkten. Dem tror att hennes utlöstes av att hon blev väldigt sjuk i rs-virus och magsjuka. Det har vart en tuff tid med mkt. oro och sömnlösa nätter pga. ett ständigt övervakande av blodsockerkurvor. 

    Idag har vår dotter fyllt 3-år :) och hon är den fiinaste och duktigaste lilla tjejen. Hon har aldig klagat över sin situation utan bara vart så duktig. Det smärtar mig att läsa att hon skall ha sådana problem med att skaffa barn som vuxen. En förälder vill ju bara ett ens barn bara skall ha det bra här i livet.

    Många styrkekramar till er!!

        

  • astro

    Jag har inte diabetes och inget änglabarn heller, så jag hoppas att ni ursäktar att jag petar in ett inlägg här i alla fall.

    Man kan inte lita på en enskild viktuppskattning vid UL. När jag väntade min lillprins ville de sätta igång förlossningen för att han var så stor, minst 4500 gram trodde de (tror jag var i v 36 eller 37). När han sedan föddes i v40+2 så vägde han 3600 gram.

    Det kan alltså slå fel åt båda hållen. En BM jag pratade med sa att det är vanskligare med viktuppskattningen om barnet redan är rätt stort och att det blir ännu svårare om mamman är överviktig. Men det är inget vården i allmänhet upplyser om, uppenbarligen.


  • Trollius
    sivangumman skrev 2012-03-21 00:56:18 följande:

    Fy så hemskt för er att få uppleva en sån hemsk sak som att förlora ett barn. Måste göra ofattbart ont :( Bra dock att ha ett nätverk som stöttar upp. Jobbigat att läsa att det skall vara sådana problem med att få barn som diabetiker typ 1:a. Har själv en dotter som fick typ 1 på sin ettårsdag. Det är svårt att få ett barn med den diagnosen i så tidig ålder. Ingen av oss föräldrar har diabetes heller och ingen i släkten. Dem tror att hennes utlöstes av att hon blev väldigt sjuk i rs-virus och magsjuka. Det har vart en tuff tid med mkt. oro och sömnlösa nätter pga. ett ständigt övervakande av blodsockerkurvor. 

    Idag har vår dotter fyllt 3-år :) och hon är den fiinaste och duktigaste lilla tjejen. Hon har aldig klagat över sin situation utan bara vart så duktig. Det smärtar mig att läsa att hon skall ha sådana problem med att skaffa barn som vuxen. En förälder vill ju bara ett ens barn bara skall ha det bra här i livet.

    Många styrkekramar till er!!

        


    Jag var själv 1 år då jag fick diagnosen typ 1 diabetes. Det klart att det varit jobbigt...men genom att man fått det så tidigt så brukar jag säga " jag kan inget annat" jag vet inte av ett liv utan sjukdomen. visst kommer det dagar då man är förbannad och tycker livet är orättvist...men i slutändan är det jag själv som väljer hur mycket sjukdomen får påverka mitt liv. sköter man sin diabetes flyter livet på..man behöver bara lite mer planering. men att är möjligt! Jag är i dagsläget dessutom mamma till en underbar kille på snart 2 år och en änglapojke som vi förlorade för snart 2 veckor sen. Min första graviditet gick som på räls...jag har aldrig legat så bra i blodsockret som då jag var gravid.

    Så jag tycker inte du ska ta ut nån sorg för din egen dotter i förskott...hon kommer säkert växa upp och bli stark av sin sjukdom och en vacker dag får även hon barn...Min egen mamma som är icke diabetiker var jätte nervös när jag kom in i tonåren, hon var jätte nervös den dan jag flyttade hemmifrån, hon var säkert ännu mer nervös den dan jag tog hem min första pojkvän och hon var nervös hela min graviditet...men man klarar det, både som diabetiker och som anhörig. Sjukdomen är hemsk och orättvis på många sätt men ALLT är möjligt.

    Något rörigt inlägg men jag hoppas du förstår tanken. :)
  • sivangumman

    Tack Trollius! För ett jättefint inlägg. Nu är jag lite lugnad :) Jag är mycket mer avslappnad idag, när min dotter fyllt 3 år. Dem enda ggr som jag tycker det är riktigt jobbigt att vara förälder till ett barn med diabetes är nog när hon är magsjuk. Det tar så lång tid innan hon är återställd och äter ordentligt. Är hemma nu med henne och detta är dag 5 efter att hon kräkts.. Äter knappt nåt än. Så det är ett pysslande med att truga mat,kolla ketoner och ge insulin. Dag som natt. Men annars så funkar det bra :) Tack än en gång för ditt fina inlägg :) /Carola

  • Trollius
    sivangumman skrev 2012-04-25 00:26:47 följande:
    Tack Trollius! För ett jättefint inlägg. Nu är jag lite lugnad :) Jag är mycket mer avslappnad idag, när min dotter fyllt 3 år. Dem enda ggr som jag tycker det är riktigt jobbigt att vara förälder till ett barn med diabetes är nog när hon är magsjuk. Det tar så lång tid innan hon är återställd och äter ordentligt. Är hemma nu med henne och detta är dag 5 efter att hon kräkts.. Äter knappt nåt än. Så det är ett pysslande med att truga mat,kolla ketoner och ge insulin. Dag som natt. Men annars så funkar det bra :) Tack än en gång för ditt fina inlägg :) /Carola
    Är bara glad om man kan hjälpa på nått vis...ingen diabetes är den andra lik men man kan ändå lära av varandras erfarenheter.
    Magsjuka och diabetes är verkligen inte bästisar, men man blir stark av det med...ju äldre man blir desto mer inpräntat blir det att man Måste äta efter att man kräkts. När jag var liten så var jag tydligen jätte duktig på det...kräktes och åt och kräktes och åt...men jag var säkert lite äldre än din dotter innan jag började bli duktig.

    Hoppas hon mår bättre snart .
    Kram/ Emma 
Svar på tråden Diabetiker typ1