Inlägg från: Trollmamma till 4 |Visa alla inlägg
  • Trollmamma till 4

    Fortsättning - nu som mammor allihop

    Oxå hittat hit!


    Mamma till 4
  • Trollmamma till 4
    Malin F skrev 2011-05-24 09:32:28 följande:
    Nu har jag oxå hittat hit. Hinner inte sitta här så ofta...
    Avlider snart av trötthet. Killarna turas om att vara vakna så därmed är någon vaken hela tiden, dom sover mellan 22 och 05 ungefär men äter minst ett nattmål.. oftast runt tvåklippet.

    Idag blir dom fyra månader!
    Ska man börja med gröt eller potatis? (det har jag glömt bort)
    Jag förstår att du är trött! Mina tvillingar va riktiga nattmarodörerTyst 

    Gröt började vi med Mild havregröt

    4 månader redan! Tiden går så fort!
    Mamma till 4
  • Trollmamma till 4
    Monchichi skrev 2011-05-24 21:56:01 följande:
    Gröt tänkte vi också börja med, främst för att vi kommer köra det på kvällen och det var tydligen bra att inte ändra om maten, d.v.s. köra gröt på lunchen eftersom det så småningom ska vara riktig mat där. Jag skulle ju också vilja bunkra lite mer i magen på kvällen så natten inte blir så matintensiv. Senaste två nätterna har jag sovit dåligt. F har legat bredvid mig mest hela tiden och jag vaknat flera gånger av att han vill fortsätta äta.

    Idag hade vi 5-månaderskontroll med läkare och andra vaccinationsdosen. Nu ligger lilleman med feber Hoppas det snart går över för han har varit lite tagen och gnällig ikväll. Jag helammar ju fortfarande men tänkte försöka med lite smak-gröt när han är på topp igen. Han hade avvikit lite från kurvan, och kanske behöver han mer att äta nu. Vikt var iaf 6680g och längd 63 cm.
    Mild havregröt gillar min lillskit

    Åhh va tråkigt att F reagerade på sprutan men hoppas han piggnar till snart! Du ska se att F går upp mer i vikt när ni börjar med gröt

    Jag va å vägde J igår å han hade bara gått upp 10 gram på 4 dagar å innan dess 60 gram på 3 dagar! Blir tokig på detta!

    En vänninas bebis som är 2 veckor äter lika mycket per mål som J dvs ca 70-90 ml per gång så det är inte konstigt att J inte går upp som han ska.. Fram till J va 2 månader åt han superbra så i 2 månader nu har vi hållt på å tragglat med mat..

    Inte ens med gröt å rapsolja går han upp
    Mamma till 4
  • Trollmamma till 4
    DonaAna skrev 2011-05-26 11:02:01 följande:
    Hm, har visst en väldigt lång kille här! Han var drygt 61 cm vid 2-månaderskontrollen förra veckan!

    Vi hälsade på mitt jobb igår, många som ville säga hej och gratulera. Kul att träffa alla igen och Arvid fick massor av fina kläder, en bok om tåg och ett leksakståg. Sa jag att mitt jobb tillverkar tåg? ; )
    Dock var han väldigt trött efteråt, mycket nya intryck!
    Min lillplutt va oxå 61 cm när han va 2 månader.. Nu sist va han 67 cm men vikten hänger inte medObestämd

    Men att dem är långa nu betyder inte att dem blir långa när dem är äldre..

    Min döttrar va jättekorta som bebisar men nu är dem långa..

    Vad jobbar du med? Tåg som stora tåg eller små tåg?
    Malin F skrev 2011-05-25 22:48:19 följande:
    Imorgon blir det grötstart!
    Ville höra med bvc först att vi kunde prova med den vanliga mjölkfria... hoppas dom inte reagerar på mjölk utan att det var nyföddhetsproblem "bara" med magen innan...

    Bvc koll idag. Colin vägde 6015 g och Vilgot har dragit ifrån med sina 6370 g tror jag det var. Tror båda var 62,5 cm oxå Minnet är bra men superkort

    Gonatt på er!
    Bra idè att börja med mjölkfria gröten å går det bra för deras magar så kan du alltid testa gröt som innehåller mjölk så ser du då om dem fortfarande är mjölkkänsliga..

    Bra vikt på grabbarna
    Stickan skrev 2011-05-25 20:43:22 följande:
    Monchichi: Stackars lille P som fick feber, det är inte kul. Skönt att han tagit sprutorna nu, visst dröjer det tills nästa gång nu?

    Det gick bra med tågresan, men det var lite bökigt för det var proppfullt på tåget från Stockholm till Dalarna. Jag fick fråga några olika personer om hjälp och de var så snälla o hjälpsamma. Jag skulle ha åkt tåg tillbaka imorgon, men mina föräldrar skjutsade hem oss idag för ett utav marsvinen har blivit sjuk och behöver skötas om regelbundet. Det har varit mysigt att umgås med föräldrarna och det har hänt mycket med Sveas utveckling.

    Majjssan77: Fy, jag förstår att du blir tokig! Tråkigt att han inte börjat gå upp mer i vikt trots gröt o rapsolja.
    Va bra att det fanns hjälpsamma personer på tåget Man blir så glad av en hjälpande hand!

    Tråkigt att marsvinet är sjuk, hoppas allt går bra!

    Hur gammal är Svea nu? Min lillplutt blir 4 månader nästa vecka..
    Mamma till 4
  • Trollmamma till 4
    Stickan: Tiden går så fort! J blir 4 månader idag..

    Vi ska till barnmottagningen idag å träffa mag/tarm läkaren så får vi se vad dem kommer fram till..

    J äter väldigt nu igen.. Jag räknade ut att på 2 månader så har han gått upp ca 500 gram!

    Det finns en mer kaloririk ersättning som jag hoppas få idag..

    Man blir låst till hemmet när han är så krånglig med maten så jag hoppas det löser sig snart för min lille gosse så man kan börja ta sig ut lite mer

    Linny79: Hur går det med ditt ansikte? Du kanske har skrivit det men jag kan ha missat?
    Mamma till 4
  • Trollmamma till 4

    Jag skulle jättegärna hänga på men jag får ta det en annan gång för det blir väl fler gånger


    Mamma till 4
  • Trollmamma till 4
    Linny79: Va skönt att det går framåt för dig å jag hoppas att det blir bra snart! Klart man tänker på sina med människor Tack själv!

    Johannes har fortfarande problem med matintaget så viktmässigt går det sakta framåt..

    Han väger 6400 gram men enligt hans viktkurva så ska han ligga runt 7200 gram så det fattas litegrann

    67,5 cm lång så där går det framåt i alla fall

    Vi har bytt ett flaskmål mot en portion gröt, smaskens! Han gillar även potatis med majs..

    Mysigt med dop! Vi döpte Johannes när han var 2 månader..

    Monchichi: 4-5 dagar ska man köra med samma smakis och gillar dem den inte så kan man undvika det i ca 1 vecka å under tiden testa nå annat

    Jag längtar tills man kan byta ut fler mål per dag då Johannes inte äter ersättning med glupskhet direkt..
    Mamma till 4
  • Trollmamma till 4

    Kul att läsa att fler har börjat med smakisar

    J äter en hek portion mild havregröt med 4 tsk katrinplommon (perfekt för hans hårda mage)

    Han har smakat potatis med majs och potatis/ris med broccoli å snart ska vi börja med morot..

    Han har inte reagerat på nåt ännu så det verkar lovande

    Han äter bättre nu oxå så nu väger han 6650 gram 68,5 cm lång.. Vikten ligger inte enligt hans kurva ännu men vi kämpar på!


    DonaAna skrev 2011-06-09 12:36:09 följande:
    Hej på er! Har just kommit hem från mitt återbesök hos BM. Fick "godkänt" och pratade igenom förlossningen lite. Kom överens om att kolla mitt hb-värde men halvvägs hem kom jag på att jag totalt glömt att gå till labbet och ta blodprovet... Hm, kan man skylla på amningshjärna?
    Ska in till stan på månd. så jag får väl åka dit då istället...
    Nån mer än jag som tycker det är fruktansvärt kvavt? Kanske inte vore fel med en urladdning även om det är tråkigt med regn.
    Glömska får man dras med länge
    Linny79 skrev 2011-06-06 22:03:31 följande:
    Hej på er!

    Igår Söndag hade vi Dop för Dante o det var helt perfekt, vi hade det hemma i trädgården med våra nära o kära, vädret var kanon, svalt men soligt! Vi är helnöjda. Dante var på strålande humör hela dagen

    Nu väntar semestern bakom knuten Min man jobbar 5 dagar till sen är det semester och föräldraledighet för honom ända till 1 februari 2012! Jag börjar jobba 5 sep, så vi får hela 12 veckor ledigt tillsammans! Ska bli helt underbart att vara hela familjen så länge!

    Hoppas ni alla mår bra!

    Kram! 
    Va härligt med långledigt ihop! Va bra att vädret va fint på dopdagen
    Monchichi skrev 2011-06-07 20:54:18 följande:

    Nu går det bra med gröten här, gapar för fullt efter den och är t.o.m. lite missnöjd när den är slut. Hur länge har ni kört med smakportion när det går bra? Jag har ökat till ca 1½ smakportion och funderar om jag ska öka lite mer, är det att gå för snabbt fram?

    För övrigt är jag så fascinerad att det går att lägga ner ett barn i sängen och han kommer till ro och somnar själv. Det var jag verkligen inte bortskämd med med storebror och är fortfarande inte. På hans bebistid var det vyssjande och vaggande och tårar om vi lämnade rummet, och numera är det sällskap på golvet tills han somnat. Tur att lillebror är så foglig
    J åt en hel portion gröt ( 1 dl vatten 3½ msk gröt, mild havregröt) efter ca 1 vecka, så ett flaskmål har vi bytt ut nu så du kan säkert öka portionen nu
    Mamma till 4
  • Trollmamma till 4

    Hej tjejer hur står det till?

    Här kämpar vi med maten som vanligt! Är så less på detta nu

    J har fått en sond för nu matvägrar han värre än nånsin Han tom vägrar gröten som han älskade innan..

    J har överaktiva tarmar så det är luften som stör honom men man tycker ju att det borde bli bättre ju äldre han blir men icke!!

    Minifom hjälper inte heller.. Funderar på att prova majsvälling på BVC rekommendationer


    Mamma till 4
  • Trollmamma till 4
    Monchichi skrev 2011-06-16 20:58:31 följande:
    Malin F: Vad bra att C fattade galoppen. Jag har också märkt att det blivit hårdare i magen nu när det gått igenom lite gröt. Nu är det inte ens bajs varje dag vilket det var med bara amning, då var det t.o.m. 2 ggr/dag ibland. Men jag märker hur han kämpar ibland men det vill inte ut.

    Grattis till guldstjärnan! Jag har aldrig kört viktväktarna så jag vet inte när man förtjänar guldstjärnan men jag förstår ju och läser att du lyckats bra! Jag kämpar också med att gå ner igen men har inte ändrat kosten något direkt. Vill inte mekka med det så länge jag ammar, men däremot har jag börjat röra på mig mera och det ger också resultat på vågen iaf. Sambon säger att det syns på magen också så det är ju kul.

    DonaAna: Skönt att återbesöket gick bra. Hoppas även blodprovet gick bra. Varför skulle du kolla det nu?

    Majjssan: Vilket elände för J med maten, ska det aldrig gå över? Lider med både dig och honom. Men är han fortfarande pigg och glad?

    Vad mycket han har hunnit prova, kul! Det har väl gått sådär att öka portionen men jag tror det beror på tillfället också. Han äter inte så bra om han är trött så det gäller att tima in så han sover lagom länge på em och inte ge gröten för sent. Samtidigt vill jag ju han ska ha den så sent som möjligt för att det ska stoppa för lite längre sömn. Bara en natt har han sovit 22-06, annars har han som vanligt vaknat 2-3 gånger.

    Imorgon ska vi gå till Vallby och titta på djuren och ha picknick, det ser storebror fram emot. Vad har ni andra för er om dagarna?
    Hej

    Han är hur pigg å glad som helst, vikten står nu på 6800 gram så han har gått upp men det är med hjälp av sonden..

    Ja vi testade en del då läkaren på barnmottagningen och BVC tyckte det då J vägrar ersättningen men nu så kör vi bara flaska för han blir skitsur när jag ger gröt men katrinplommon går ner någorlunda och det är ju bra med tanke på att det hjälper mot hans hårda mage..

    J va som F med gröten, man var tvungen att ge den innan han blev för hungrig eller trött så lunchtid passade han bäst men jag förstår att ni vill ge senare så F sover längre på natten..

    Förstår att ni vill sova hela nätter.. Mina döttrar var riktiga nattmarodörer men J sover 8-10 timmar per natt, jag skulle vilja ge han nattmål pga hans matvägran men det går inte, han vill bara fortsätta sova.. Sen om vi skulle sondmata honom fast han sover är ingen bra idè för han kan inte rapa när han är för trött..

    J har jätteproblem med luft i magen men skriker inte, nån gång kan han vara tjorvig men inte varje dag..

    Va mysigt det låter med en picknik på Vallby! Vi hänger gärna på nån dag.. Då tar jag med tjejerna oxå..
    Mamma till 4
Svar på tråden Fortsättning - nu som mammor allihop