• Pajama

    BF Jan/FEB 2012 Gravid efter IVF finns det fler!

    Hej på er! Jag hoppar också gärna in här!


    + ade i söndags 19 juni och är nu i v 4+3. Nä det är svårt att fatta!


    Vi har en underbar pojk på 2½ år, också ivf, färskförsök. Så det tog sig på första försöket, förutom ett avbrutet försök innan. Och före vår ivf historia fick jag ett tidigt mf i spontan graviditet.
    I höstas gjorde vi första syskonförsöket, men det slutade i -.
    Nu har det dock tagit sig med FET i naturlig cykel.


    Vi har ett embryo kvar i frysen, hur är det med er andra?


    Hoppas verkligen att det tickar små fina hjärtan för er två idag, som ska på vul! Så att ni kan koppla av lite och glädja er! Det är otroligt att man kan se dem så tidigt.


    Jag känner lindrig värk eller stick i magen och det ilar eller småsticker i brösten. När jag blev med pojken värkte brösten mycket mer och som ni beskriver, nu är det annorlunda, antagligen för att jag redan har ammat. Det känns lite som när man började amma, när det gjorde ont, fast detta är en 10-del av det. Har mått illa några morgnar också.

  • Pajama

    Innanna68 - Fruktansvärt att bara se en tom hinnsäck på vul!!! Det är nog det som vi alla fasar för. Men du har ju nu en massa symtom, hade du det då också, ända fram till vul?


    När jag väntade vårt första barn mådde jag inte heller illa, mer än kanske 15 min 3 gånger, hade bara ungefär de symtom som du beskriver. Jag vet fler som inte mått illa.


    jazmine25 - skönt att CB testet visade att det gått framåt!
    Förstår att det var lite snopet att få "dela" graviditeten med din svägerska, man vill att ens bebis ska vara enda stjärnan på himlen ett tag för far och morföräldrar.
    Men det är första barnet för dig, det brukar kännas speciellt för far-och morföräldrar. Betydligt mer än en bebis som kommer så snart efter ett äldre syskon, som liksom försvinner lite i svallvågorna efter storebror.
    Men du och din svägerska kan också följas åt och ha riktigt kul med era magar och erfarenhetsutbyten om ni umgås eller pratar. Sen kan de leka med varandra när de blir större. Perfekt!


    Ja, det kan nog kännas ännu värre i det läget om någon drabbas av missfall, medan den andra fortskrider i graviditeten. Det ska vi inte hoppas.

  • Pajama

    lotie, vad jätteskönt att ni fick bekräftat att bebisen mådde bra! Att magontet berodde på uvi istället!

    Stackars er som mår så dåligt! Tröttheten brukar släppa efter ett tag, om det är till nån tröst. Vila om ni kan, för kroppen talar om att den behöver krafterna till nåt annat just nu. Illamåendet försvinner också för de allra flesta. Får man väldigt trög mage, så att det blir förstoppning, vilket jag fick med min första, så ät katrinplommon, drick katrinplommonjuice, strö 1-2 matskedar linfrön (inte mer) på filen eller blanda i gröten eller ställ i ett halvt glas vatten över natten. Tvinga i er detta under några dagar, så blir det fart!

    Jag mår också illa till och från. Småäter i smyg på jobbet, spanar efter närmsta ytterdörr, vask eller blomkruka, vad som helst om det skulle gå illa, men hittills har jag inte spytt.  Haft ont i halsen en dryg vecka, utan förkylningssymtom, kan det vara den berömda halsbrännan i en annan version? Känner igen det där med molvärk i ryggen, som du skrev mammiz. Jättetrött så det gör ont. Svårt att finna en avlastande ställning. Tycker det är tidigt!


    ~~~~Jonathan 2008~~~~
  • Pajama

    Å vad roligt för er när magen börjar växa!
    Här växer den men bara av att jag känner mig svullen och konstig. V 7+2 i dag och vul i morgon! Är nervös och längtar på samma gång!! Jag mår också bättre, lider med er lotie och AJB.

  • Pajama

    Vi var på vul igår och såg det lilla hjärtat ticka så fint! Hjärta Vilken lättnad! Det låg där det skulle och var precis lagom stort, 12,3 m.m. i v. 7+3. Dr sa att det är ca 95% chans att det går bra nu, lika stor chans som om den klarat sig igenom de 12 första veckorna, man har bara tjuvkikat tidigare! Det kändes jätteskönt att han sa så!

    Kanske det är så att magen syns tidigare när det är andra barnet, skulle inte förvåna mig. Mina bröst känns som om jag ska börja amma imorgon! 

  • Pajama
    Cessan83 skrev 2011-07-18 07:17:56 följande:

    - Vad e det första ni har handlat till er bebis? Vad planerar ni att fixa först?

    Tycker det känns märkligt att åka till barnaffären! ;)

    Själv blev det en Angelsound... Men sen ingen aning?


    Vad är en angelsound? Jag har inte vågat skaffa nåt till bebisen än, är sugen! Vi har ju det nödvändigaste, eftersom vi har en liten grabb redan, men viss kommer vi skaffa grejer som bara är till denna lilla! Kan inte låta bli ju! Glad Men annars ska jag nog rota fram alla spädbarnsgrejer från vinden och möblera om i sovrummet så att vi kan klämma in en till.
    Jag känner nästan inte av nånting längre, men har haft ett par trötthetsattacker. Är inte trött jämt, men sov till 12.30 en gång och sov middag (direkt efter frukost) i 3,5 timmar vid ett par tillfällen. Det händer aldrig annars. Tur att gubben var hemma, annars hade det inte gått med en liten i huset.
    Det där med 95% säkerhet sa vår doktor också efter vul i v.8. Vill inte tänka på att det kanske inte stämmer...   
  • Pajama

    Lotie, AJB, mammiz och Perelin - grattis till att allt har varit bra på vul! Hjärta Och härligt Perelin med två småttingar, vad spännande! 
    ProPPens - lycka till på onsdag!
    Mammiz - grattis till din lilla krämpa! Lider med er andra som har mycket krämpor!
    Jag har inte mycket att klaga på efter att illamåendet gick över. Kan bli akut trött och sova 3-4 timmar eller fysiskt utmattad efter att bära lillen lite längre än vanligt. Känns att man har mer blod i kroppen att syresätta och pumpa runt! La mig och ville sova på dagen i förra veckan, när min man var ute och jobbade på gården och vår pojk var inne med mig. Blev nästan rädd för mig själv sen, efter att ha tvingat mig upp, för lillen hade tagit på sig stövlarna och gått ut till pappa, som inte visste om det och som kanske höll på med farliga maskiner. Det gick bra som väl var, men det är bäst att inte lägga sig alls. Det var ju lika illa som att dricka rejält med alkohol!
    Var på inskrivning på mvc i torsdags och järnvärdet var naturligtvis alldeles för lågt. Fick börja redan med tabletter. Blodtrycket var lågt och det var ju bra. Men bägge bidrar ju till att man kan bli trött eller det svartnar för ögonen.

    Lulis7 - du ska göra KUB säger du. Hur ska ni göra om det visar sig vara högrisk, ska ni gå vidare med fostervattenprov? Är det fler som tänker göra KUB?

    Vi fick den frågan när vi väntade vår pojk och bestämde oss för att inte göra det och jag sa samma till bm nu. Vi tänkte som så att om det är hög risk för kromosomavvikelse och man ska göra fostervattenprov så är ju det en ganska stor risk för bebisen. Och göra KUB, få svar att det är hög risk och inte göra fv prov skulle bara göra oss nervösa. Vi skulle inte ta abort även om bebisen visar sig ha downs syndrom, så därför struntade vi i testet helt. Hur tänker ni andra?

    ~~~~Jonathan 2008 ~~~~ * ~~~~BF 2012 02 27~~~~

  • Pajama
    mammiz83 skrev 2011-07-28 15:08:08 följande:
    Grattis ProPPens!!

    V 13 idag! Men natten var dramatiskt och jag har inte sovit en blund. Blödningarna tilltog och det var riktigt mycket färskt blod som kom ut natt. I morse åkte vi till gyn-akuten igen. Där konstaterades att en liten hörna av moderkakan släppt, men att graviditeten är frisk i övrigt. Bebis mår bra! Nu är det vila som gäller och ny kontroll om en vecka. Aldrig får man vara lugn och njuta!
    Vilken mardröm, mammiz! Bra att du fått konstaterat att allt är ok med bebisen ändå, vilken tur! Man blir kallsvettig när du berättar sånt här!

    Härligt ProPPens! Grattis! 
    ~~~~Jonathan 2008~~~~ **BF 2012 02 27**
  • Pajama

    Stackars dig lotie! Stå ut!

    Vad härligt för er som nyss fått se era små! Mysigt med så verkliga bilder!!

    Lycka till Lulis7 på onsdag! Det finns säkert liv därinne!

    Välkommen Micalela, roligt med ett nytt namn här och grattis till plusset! Javisst är det ofattbart! Solig

    I morgon ska vi köpa första grejen till bebisen - en begagnad babybjörn bärsele! Lånade en sån till vår pojk och den var jättebra att ha!       


    ~~~~Jonathan 2008~~~~ **BF 2012 02 27**
  • Pajama

    Välkommen hit ruuth, vad spännande - eller vad man ska säga - att först en vecka tro att det inte har lyckats och sen upptäcka att det har det i alla fall! Grattis! Säkert normalt att du mår som du gör, det verkar variera väldigt det där.
    Lotie, hoppas du mår bättre nu, skönt att du åtminstone slipper vara på sjukhus din stackare!
    ProPPens, otur att du redan har sån foglossning, hoppas tens kommer hjälpa dig! Mysigt att du redan känner av dem så tydligt!

    I fredags tror jag att jag kände min första gången - eller är det möjligt i v 12+4? Det var inte nåt litet fladder från nån liten fisk, utan mer som en hel forell slog en volt!? Kan också känna lite sprattlande om byxorna eller kollinningen sitter åt, som om den försöker komma loss. Har haft mammakläder en vecka, sen ena byxparet efter det andra blivit för litet. Kan känna livmodern i magen nu, som en hård boll. Känns skönt, man vet att den har vuxit.    


    ~~~~Jonathan 2008~~~~ **BF 2012 02 27**
Svar på tråden BF Jan/FEB 2012 Gravid efter IVF finns det fler!