• Linda AJ

    Hjälp, krångel med att få ut min föräldrapenning!

    Jag har aldrig varit med om liknande och behöver alla tips jag kan få. Försäkringskassan verkar inte ha koll på föräldrapenning vid adoption. Eftersom vi fick så kort varsel innan vi reste så har jag fått ordna med detta nu i efterhand när vi är hemma igen. Det råder stor förvirring kring om man räknar från den dag vi fick barnet i vår vård eller när vi kom hem.  Vad gäller?

  • Svar på tråden Hjälp, krångel med att få ut min föräldrapenning!
  • MammaMia88

    Kan du inte be dem räkna med den dagen då ni kom hem SÅ LÄNGE, tills dem tagit reda på vilket det är som gäller? Om det är så att det gäller från den dagen ni fick vårdnaden om barnet så kanske ni kan få det retroaktivt sen? Är åtminstonde bättre än att gå hemma utan något alls.

  • Ålen returns

    Vad jobbigt att det strular! Man likställer dagen du får barnet i din vård med födsel, så det är from den dagen du ska ansöka. För oss gick det jättesmidigt med FK och jag var superimpad av att de löste allt på mindre än 3 veckor. Hoppas det löser dig för dig/er!!!

  • fabbemam

    Hej
    F-kassan i ett nötskal! Struligare människor finns inte, jag talade tom med chefen efter att jag fått ett papper där det stod att jag skulle skicka in medgivandeutredningen till dem, vad ska de med hela vårt liv till? Jo de skulle ha den som bevis på att vi blivit föräldrar... Jag sa att utredningen inte var något som hellst bevis på att vi faktiskt fått barn utan bara var lämpliga att adoptera och undrade vad jag skulle skicka i stället. Svaret jag fick var: Det vet inte jag!

    Tuillslut kom jag själv fram till att Haag konventions pappret på att vi adopterat måste vara det bästa beviset och skickade dem det och då blev de nöjda.

    Du har rätt att få föräldrapenning och "pappadagar" från den dag du fick barnet i din vård även om det inte var ditt juridiskt då eller ni var hemma i Sverige. Ge dig inte!

    PS. Be direkt att få ett papper där ni ska välja till vem som barbidraget ska utbetalas innan de fått det pappret som ingen talade om att vi behövde fylla i så fick vi varken barnbidrag eller vårt adoptionsbidrag.

    LYCKA TILL!
    Fabbemam

  • chatnoir

    Det enda papper FK ska begära är samtycket, dvs det papper som er utredare skriver under för att godkänna att ni får adoptera just det barn som har blivit utsett till er. De ska inte kräva något annat dokument!! Ni har rätt till FP fr o m dagen ni fick barnet i er vård och de ska inte kräva något intyg på att ni fick barnet just då. Mitt tips är att fortsätta ringa tills ni träffar på någon vettig person som har koll eller som erbjuder sig att kolla upp vad som gäller för att sedan återkomma. Stånga er inte blodiga mot någon som varken har kompetens eller vilja att hjälpa er. Det finns vettiga personer även på FK, vi hade tydligen turen att få tag på dem redan från början för det strulade inte alls för oss. Lycka till!!

  • Helle68

    Hej, håller med - det är jättekrångligt om man inte får tag på rätt person... I vårt fall räknades föräldrapenningen från den dag barnen lämnades över i vår vård och vi fick ta med dem från barnhemmet, alltså tre veckor innan domstolsförhandlingen och hemresan. Det ordnade vi iefter det vi kommit hem, kommer inte ihåg däremot vilka intyg de krävde. Hoppas det löser sig!

  • koalabjörn

    På föräldrakursen sa ledarna att man måste upprepa "mantrat":

    NYFÅDD = NYFÖDD    för försäkringskassan o andra instanser för att de ska fatta.

    Lycka till!

    PS Fabbemam, jag saknade dig här på FL under helgen, du är en sån flitig o klok kommentator. Skönt att du är tillbaka nu. Jag tror jag börjar bli lite beroende av att nästan varje dag kunna läsa om allas kloka erfarenheter här på FL Skrattande 

  • villsågärna38

    Hej vänner! Har inget klokt att komma med rörande TS - måste bara hålla med om att det låter jättejobbigt. Hoppas att det löser sig för er!

    Har en fråga dock om hur det funkar med föräldrapenning om man adopterar syskon (vi är snart klara med utr och funderar på syskonadoption). Har läst på FK att man får samma ersättning som för tvillingar dvs 180 dagar extra men det låter ju helt galet tycker jag. Ska inte två barn få varsin hel föräldrapeng? Pratade med Bfa häromdagen och hon jag talade med sa att hon hört talas om att man kan få hel föräldrapenning för båda om man åker tillbaka i landet med barnen var för sig på olika dagar. Stämmer det? Är det någon som vet vad som gäller och om det finns kryphål/omvägar man kan gå för att få full föräldrapeng för båda barnen? Tack på förhand

  • en glad

    FB skall man få från dagen man får barnet i sin vård - även om det sker på andra sidan jordklotet. Familjerätten kan skriva intyg åt er om inte fsk tror er ....

  • Ethi

    Haha, nä det är verkligen helt otroligt... Det enda de ska ha är ett intyg från er socialsekreterare om att ni fått ert barn. Absolut inget annat. I vårt fall försökte begära in alla möjliga och omöjliga papper, inklusive hela medgivandeutredningen, men vi vägrade. Efter typ 10 samtal så fick vi till sist en personlig handläggare, som fixade hela grejen inom ett par dagar. Efter typ två månaders strul... Så det är mitt bästa tips, att be om en sån! Så att man får prata med nån som vet nåt.

  • Manchester

    Vi var tvungna att åka till FKs kontor och visa upp själva dottern (som ju egentligen kunnat vara vilket lånat barn som helst) och hennes ukrainska pass (?!). Något papper från utredaren minns jag inte om de ville se, men det kanske de ville. Bara att man inte minns det som verkar rimligt lika bra som det absurda.

    Om det kan vara någon tröst så är det inte bara adoptivföräldrar som råkar ut för konstigheter på FK. Två av mina kollegor blev pappor nästan samtidigt. Några veckor innan barnen föddes råkade båda två ringa FK samma dag  och ställa samma fråga. Och fick precis motsatta svar.

  • swisch

    Man ska få barn bidrag (kan bara ansökas om i efterhand när man fått person nummer ) och f penning och ev pappa dagar från det datum man fått barnet i sin vård. De behöver medgivanden från kommunen men inget mer. Allt sköts manuellt. Vill man ha pengar innan man är hemma igen ( vi var borta länge) måste man fylla i blanketter manuelt och inte på internet. Vill man ha pappa dagarna( den tillfälliga f peningen) när man är utomlands ska det ansökas om i förväg på en särskildblankett. Denna kan man hitta på internet.

Svar på tråden Hjälp, krångel med att få ut min föräldrapenning!