• jansson77

    Tips på boende i Bogotá?

    Hej!
    Vi har precis blivit tilldelade Cran i Bogotá.
    Vill gärna hörs tips, åsikter, råd och funderingar kring boende i Bogotá !!

  • Svar på tråden Tips på boende i Bogotá?
  • Gnista

    Vi har två barn från La Casa i Bogota. Vi bodde hos vår kontaktperson, han pratar svenska och bor i ett lugnt villaområde med direkt närhet till bla en park och ett köpcentrum. Det är också nära flygplatsen. Kan varmt rekommendera det boendet, vet även åtminsone en Cran-familj som bott där tidigare. Inboxa mig om du vill ha kontaktuppgifter.

  • Gnista

    Första resan var en familj redan på plats i Bogota när vi kom ner. Vi hade sedan sällskap i tre veckor innan dom åkte hem. Sen hade vi tre lugna veckor själva, jätteskönt tyckte vi. Andra resan var vi själva i en vecka, sen kom en familj tillbaka från en semestertripp till Cartagena (dom hade varit en dryg månad i Bogota innan dom åkte till Cartagena). Dom stannade i nån vecka innan hemfärd. Dagen innan dom åkte hem kom mina föräldrar ner och stannade i två veckor. Hur härligt som helst att få visa dom sina barnbarns födelseland och dessutom få lite avlastning med sonen, då fyra år. Med andra ord var ju vi inte ensamma hela vistelserna. Tyckte dock det var jätteskönt dom veckorna vi var ensammat, och tror inte jag skulle ha några problem att vara ensam hela tiden heller. Jag hade ju maken och så var det fullt upp med barnen. Men det beror ju på hur man är skapt  

  • Zabka
    jansson77 skrev 2011-06-19 11:36:18 följande:
    Blev det inte ganska så ensamt att bo själva? Bara en fundering
    Fast det är ju ett pensionat, så man bor inte ensam såvida inte de andra rummen är tomma såklart. Jag tror att de har plats för 3- 4 familjer åt gången. Detta ställe är väl lite likvärdigt med Casablanca medan Hallifax är större och lite stökigare eftersom det finns plats för fler familjer. Men det är bara mitt intryck efter att ha läst olika bloggar och diskussioner om det

    Grattis till barnhemsplacering!Skål
  • Kartella

    Va härligt att ni har fått barnhemsplacering!

    längtar så tills det är vår tur att börja tänka på boende i Colombia! Men vi fick medgivande idag så nu är vi på gång iallafall!

    Tänkte kolla om det är någon som vet hur det ser ut ang kötiden i Sverige hos ALC? hur ofta brukar de skicka ner ansökningar till Colombia? Vi har varit medlemmar lite mer än ett år och sist jag pratade med dem stod vi som nr.15 i kön. Hur länge har ni fått vänta på att skicka ansökan?

    tacksam för svar! 

  • Zabka
    Kartella skrev 2011-06-21 15:58:02 följande:
    Va härligt att ni har fått barnhemsplacering!

    längtar så tills det är vår tur att börja tänka på boende i Colombia! Men vi fick medgivande idag så nu är vi på gång iallafall!

    Tänkte kolla om det är någon som vet hur det ser ut ang kötiden i Sverige hos ALC? hur ofta brukar de skicka ner ansökningar till Colombia? Vi har varit medlemmar lite mer än ett år och sist jag pratade med dem stod vi som nr.15 i kön. Hur länge har ni fått vänta på att skicka ansökan?

    tacksam för svar! 
    Grattis till medgivandet! En stor dag!!

    ALC skickar ansökningar när de får en förfrågan från La Casa. Jag kan tyvärr inte svara om kötiden eftersom vi blev medlemmar i samband med att de sökte förstagångsfamiljer i vintras (ingen i kön hade ett färdigt medgivande just då). Hoppas att er väntan blir kort. Står ni i kö hos andra organisationer också? 
  • jansson77

    Vi är medlemmar i AC.
    Vi blev medlemmar 2008-05. Kom fram i kön 2010-11, skickade ansökan 24/5 efter mycket strul med att sammanställa ansökan och komplettering från Familjerätten.

  • Ane63

    Nu är det ju ganska länge sedan vi adopterade ( -91 och -94) men samma pensionat verkar fortfarande vara aktuella. Vi har bott på både Halifax och Casablanca och har bra erfarenheter av bägge.


    På Halifax bor det oftast flera familjer och det tyckte vi var trevligt. Maten var bra, liksom läget, som är mer i stadsmiljö med närhet till affärer, cafeér, men även till lekparker. Personalen var också mycket bra.


    Casablanca är högt beläget, lite avsides tyckte vi. Det som dock vägde upp det hela var det trevliga värdparet och den friska luften ( fri från avgaser ).


    Men, skulle vi åka tillbaka igen så skulle vi välja Halifax, just för att det fanns lite mer att göra inom gångavstånd.


    Lycka till alla ni som är på väg att adoptera från Colombia. Ni har en helt oförglömlig resa framför er.

Svar på tråden Tips på boende i Bogotá?