Inlägg från: Anonym (sparare) |Visa alla inlägg
  • Anonym (sparare)

Hur mycket pengar har ni lagt undan?

Anonym (kontrollfreak) skrev 2011-06-22 12:35:27 följande:
    Nu kanske jag är lite väl nyfiken, men ingen tvingas ju svara, men jag skulle gärna vilja veta hur ni som har hundratusentals kr på sparkonton, har lyckats med detta.

Är det vinster på t ex lgh/hus köp?
    Vinster på bilar som är sålda?
    Arvspengar?
    Vunnit pengar?
    Eller bara sparat av lönen varje månad i flera år?

Jag lägger ingen som helst värdering i hur utan jag skulle bara ilja vet av ren nyfikenhet, om någon vill svara.
    Själv har jag bara alltid sparat, aldrig sålt ngt som gett vinst, inget arv och aldrig vunnit mer än 25:- på Triss. Glad
    Jag har 150000:- sparat som enbart kommer från lön. är 22 år idag, har precis fått mitt första fasta jobb, men har jobbat sedan jag var 16. Bott i egen lägenhet sedan dess också. Det är ju inte mycket pengar på så många år, men jag lägger kanske 1000:- i månaden på sparande, ibland mer och ibland mindre, plus att skatteåterbäringar åker rakt in på kontot. Äger inget direkt av värde, förutom två bilar i 30-50tusenkronorsklassen tillsammans med min sambo.
  • Anonym (sparare)
    Myzan skrev 2011-06-22 20:21:16 följande:
    Varför tar man lån samtidigt som man spar pengar. Alltså han har studielån + att ni har sparade pengar OCH lägger undan 1000 kr i månaden. Är det inte bättre att inte ta lån alls då?
    Man kan ju inte välja exakt vilken summa man vill ha i studielån, och man klarar sig ju sällan helt utan. Jag förstår inte hur du inte kan förstå att man har sparande inräknat i sin budget. Det är viktigt för många att spara, men det verkar också vara viktigt för många att bränna sista kronan innan nya lönen kommer in på kontot. Och även om man går på studielån kan man behöva en buffert, så det är jätteklokt att spara fast man lånar pengar till studier tycker jag, även om det kan vara väldigt svårt.
  • Anonym (sparare)
    Anonym (inte ett öre) skrev 2011-06-22 20:47:52 följande:
    Att ta lån samtidigt som man sparar tycker jag är rent idiotiskt. Har man ett sparkonto men dessutom en stor studieskuld eller liknande så har man ju egentligen inte ett sparkonto. Det borde ju gå till skulden istället. Och kan man spara när man studerar så ta ett mindre lån istället och skit i att spara. Man måste ju betala tillbaka sen och då betalar man mer! Hört talas om ränta???
    Så att spara och ha ett huslån samtidigt tycker du också är idiotiskt. Flera stycken här inne som har flera hundra tusen i sparade pengar, samtiigt som dom har lån på ännu mer.

Och ett studielån är väldigt förmånligt. Som det är nu får min sambo mer i ränta på sparkontot än han betalar i ränta på studielånet, så därför tjänar han pengar på att inte betala tillbaka studielånet ännu.
  • Anonym (sparare)
    Anonym (=)) skrev 2011-06-22 21:28:41 följande:
    0:-
    I morgon kan jag dö varför spara? Allt löser sig ändå.
    Det är alltså såna som dig jag betalar skatt för? Synd att folk tänker så egentligen. Var inne och läste i en annan tråd nyss, om en vuxen människa som inte kan ta ansvar för sitt handlande, och är sur över att hon inte får pengar av soc.

Tänk om ni kunde försöka ta ansvar för er själva istället, och se till att ni kan försörja er själva om något oväntat skulle hända någon månad. Någon form av sparande ser jag som en självklarhet.
  • Anonym (sparare)
    Anonym skrev 2011-09-03 17:06:57 följande:

Vi sparar varje månad ca 20000 eftersom vi bor billigt i friköpt och har inte några barn än. Vi klarar oss mycket bra och har till och med pengar över!

Totalt har vi ca 1,800000 sparat dvs ca 3 års budget om något skulle hända.

Sen så pendlar våra utgifter mycket månad per månad. Speciellt nu under vintern!

Vi är tacksamma!

Fast det är ju inte vinter nu...
    Inte i Sverige i alla fall.
Svar på tråden Hur mycket pengar har ni lagt undan?