Inlägg från: Tippi |Visa alla inlägg
  • Tippi

    Är vi för hårda?

    Men, hallå! han är ju 15år. Klart man ska ha fri tillgång till internet tex, med restriktioner givetvis.

    Porrbilder. Ja vad jorde man själv i den åldern?

    /T

  • Tippi

    Mysan82 :

    Jag har svårt att tänkamig att det finns någon 15 årig kille som inte har tittat på porr.

    Jag är så gammal, så när jag var 15 så vardet ovanligt att man ihuvudtaget hade video,
    har förmig att jag hade bil när jag såg min första pfilm.

    Mina barn gör det i smyg, dom är 12 o 14 jag tycker inte om det. Men jag kan ju inte förbjuda dom, eller kan man det? och hur ska man kontrollera det isf?

    Ja dom har internet bådatvå på sina rum, dom sitter ungefär 2 tim om dagen.
    Dom sköter det bra, inga skumma räkningar.
    Och sitter med sina skjutspel, men så är det att vara ungdom i dag.

    Och sist men inte minst, säkert fullt med särskrivningar mm, men spy det i min GB eller via PM.

  • Tippi

    Mysan82 : Det var eventuella klagomål på min stavning som är bättre att ta i GB, tycker inte det har i tråden att göra.

    Nu är det ju inte så att dom sitter och tittar på porr närsomhelst helt öppet för mig.
    Men är det så att man inte tror (vill tro) att sin 15 åring tittar på porr, då tycker jag det är högtid att komma ut i verkligheten. Är det nu så att era sambos, män, pojkvän eller vadet nu må vara, säger att * jag tittade inte på porr när jag var 15* , ja då tror jag inte han är riktigt ärlig eller så har han förträngt det.

    Fri tillgång till Internet med restriktioner? Ja det kanske var lite fel uttryckt. Jag menarväl att så länge det inte gå rut över läxläsning, skola och att dom inte sitter vid datorn all sin ledigatid då är det ?fri tillgång?. Internet har ju faktiskt sina positiva sidor också.

    Jag skulle aldrig acceptera att dom satt och tittade på porr helt öppet, men förbjuda?
    Porr tittas det på ändå även om jag skulle förbjuda det. Dom har väl vänner som har internet, eller ska jag förbjuda dom att träffa vänner?.

  • Tippi

    Mysan82.

    Jag tittar också igenom mina pojkars datorer lite då och då.
    Hittills har jag bara sett någon enstaga gång att det har porr surfats,
    nu är det ganska mycket kompisar som sitter vid deras dator, det kan ju lika gärna vara dom som "passar på" (dom kanske har hårda internet restriktioner hemma)?

    Vad jag menar är att. Jag tror det är svårt att förbjuda, så länge det sker i smyg så får man nog acceptera det och faktiskt försöka förstå att är men 15 så är man.

    När jag försöker göra det bästa för mina pojkar, så försöker jag tänka *hur gjorde jag, hur tänkte jag* osv i den åldern. Och vad gjorde eller inte gjorde mina föräldrar för mig som var bra eller inte bra. Nu är jag kille så det kanske är lättare för mig att tänka så, precis som det är lättare för en tjej att veta hur en 15 årig flicka tänker i den åldern.

    Så gör jag iaf.

  • Tippi

    Jag måste bara säga.

    Jag är mera orolig för dessa påker sidor, där har jag "Örn" koll.
    Det vore hemskt om dom skulle börja spelabort sina pengar eller hamna i skuld,
    så där har dom fått visa vart dom spelar. Det finns sidor där man kan spela gratis
    och då har jag sagt att det är ok.

  • Tippi

    Hm.

    Sa jag att det jag gjorde vid den åldern var rätt?
    Jag sa att jag försöker tänka hur jag själv tänkte och gjorde.
    Och utefter det, med den livs erfarenheten man fått, försöka göra det bästa för barnen.

    Det kan ju även innebära alla dumma saker man gjorde. Jag sa ofta hemma att jag sover hos en kompis, och det var ofta ok utan att dom ringde och kollade om det var ok för den föräldern. Då hände det vid flera tillfällen att jag istället var ute hela natten.

    Då har jag alltså förstått att så är inte bra att göra.
    Därför är jag jätte noga när mina pojkar vill sova borta, jag pratar med föräldrarna
    (det är inte helt självklart för många föräldrar) dom ska ringa när dom går dit på kvällen så att jag vet att dom verkligen är där. Bara ett exempel på att det är bra att tänka till hur gjorde jag vid den åldern.

    Nu trivs dom hemma och vill inte sova hos kompisar så ofta, och det är skönt.
    Förhoppningsvis så kommer jag att ha två killar som inte känner behov av att göra revolution om ett par år.

  • Tippi

    Mysan82. Jag syftade på Happy me, jag kanske tolkade va honsa fel.

Svar på tråden Är vi för hårda?