• Brooks

    Hur tar jag ut lådorna ur Ikeas Faktum?

    Nu känner jag mig riktigt korkad här, men HUR ska jag gå tillväga för att få bort lådorna ur en Faktum stomme?
    Det är vanliga bänkskåp det  handlar om och allt är skapligt nytt, typ ett halvår gammalt.

    Jag vill alltså lossa själva lådan från skenorna som de rullar på, men jag förstår inte hur
    Gissar att det sitter en spärr någonstans som man kan lossa?
     

  • Svar på tråden Hur tar jag ut lådorna ur Ikeas Faktum?
  • Edalia
    Brooks skrev 2011-07-01 10:21:37 följande:
    Jo den hittade jag med, men det gällde de gamla lådorna
    fast längre ner stod det om dom nyare. något om någon skruv i lådans underkant?
  • Edalia

    såhär skriver en av dem :


    Det som beskrivs ovan gäller Ikeas Blum. Om du köpt lådona på senare tid, så har du Hettig. Då får du använda en skruvmejsel och trycka upp i ett hål i skenans underkant, ganska nära lådfronten. Då släpper lådan.
  • Rhoda Horswunce

    Man behöver inga verktyg till de nya. Det är bara att dra ut dem och lyfta, tror jag. Jag ska kolla på mina, återkommer om en liten stund.

  • Brooks

    Aaah!
    Jag hittade spärren nu, var kanske lite otålig när jag kollade första gången.
    Inte så bekvämt  att ligga på rygg under lådan i graviditetsvecka 40

     

  • Rhoda Horswunce

    Man drar ut den helt, och så är det två små grejer på undersidan av stålskenorna, väldigt nära själva fronten på lådan, som man måste dra tillbaka, och sedan är det bara att slå till lådan med handflatan från undersidan så att den lossnar. Lite svårt att förklara, men försök en stund så listar du säkert ut det.

  • Brooks


    Här sitter spärrarna på skenorna, om någon annan än jag stöter på samma problem och inte kollar ordentligt innan de gapar
     
  • Edalia
    Brooks skrev 2011-07-01 10:39:03 följande:
    Aaah!
    Jag hittade spärren nu, var kanske lite otålig när jag kollade första gången.
    Inte så bekvämt  att ligga på rygg under lådan i graviditetsvecka 40

     
    Så bra

    Hehe ne själv är man i vecka 33. skulle sätta lådspärrar på några lådor och skåp för ett tag sedan och fick utbrott varannan minut ungefär haha.
Svar på tråden Hur tar jag ut lådorna ur Ikeas Faktum?