• Golde

    Kan man äta lasagneplattor med utgångsdatum 7/12 - 2009?

    Är sugen på att laga till lasagne och hittade tre förpackningar lasagneplattor med utgångsdatum slutet av 2009?
    Det är fullkornsplattor. Tror ni att det är säkert att laga lasagne på så pass gamla plattor? Verkar helt ok, aningen torra kanske 

  • Svar på tråden Kan man äta lasagneplattor med utgångsdatum 7/12 - 2009?
  • butterflower

    jag hade då inte gjort det, men man dör säkert inte av det.

     

  • SysterPralin

    Jag hade lätt gjort det. Om det inte var något uppenbart fel på dom såklart. Vad består dom av, vatten och mjöl? Jag har använt mjöl som gått ut för nåt år sen. Jag tror inte så mycket på bäst före-datum. Litar mer på mina sinnen. Och skulle dom råka vara dåliga så dör du inte av det, möjligtvis blir du lite dålig i magen, men vad gör det? Skaffa en bra tidning att läsa på toaletten :)

    Lycka till med din lasagne!

  • SysterPralin
    JQs skrev 2011-07-04 17:06:45 följande:
    Skulle gissa på att du inte blir sjuk men jag tror att smaken har försvunnit eftersom att de är så pass gamla... 
    Vad finns det för smak på fullkorns-lasagneplattor?
  • Elenas hasselbackspotatis 86

    Hmm, jag hade använt dom, kollar aldrig utgångsdatum på pasta/ris etc... har säkert ätit utgången pasta en senaste veckan utan att känns det! haha

    eller spring över till affären o köp nya lite snabbt?

  • Lena Miranda

    Jag hade använt dom... somsagt alla produkter måste ha ett utgångsdatum enligt lag.. Men torrvaror är de ingen fara att använda de håller sig i åratal..

  • Golde

    Tack för alla era svar! Jag märkte att jag hade ändå slut på fetaosten så sprang över till affären och köpte en ny kartong. Vill att det ska smaka så mycket som möjligt så valde att använda de nya plattorna istället. Ska senare på upptäcksfärd i skafferiet och se vad mer för gamla torrprodukter jag har.. 

    Systerpralin, jag såg att det finns även fullkornslasagneplattor med spenatsmak :) 

  • Lena
    Golde skrev 2011-07-04 19:58:04 följande:
    Tack för alla era svar! Jag märkte att jag hade ändå slut på fetaosten så sprang över till affären och köpte en ny kartong. Vill att det ska smaka så mycket som möjligt så valde att använda de nya plattorna istället. Ska senare på upptäcksfärd i skafferiet och se vad mer för gamla torrprodukter jag har.. 

    Systerpralin, jag såg att det finns även fullkornslasagneplattor med spenatsmak :) 
    Det är själva såserna som smakar i lasangen inte pastan så gör du en lasange med de gamla plattorna oxå
Svar på tråden Kan man äta lasagneplattor med utgångsdatum 7/12 - 2009?