• Maganda

    Presenter till landet

    Hej! Jag och min man ska snart resa och hämta våra efterlängtade barn och vi har lite funderingar kring det här med presenter till socialarbetarna i landet. Vad har ni andra haft med er till exempelvis socialarbetare och andra personer som har varit viktiga för adoptionsprocessen? I vårt fall är det inte till barnhemmet vi tänker, då våra barn inte befinner sig på barnhem utan främst myndighetspersoner vi kommer komma i kontakt med. Någon som har haft med sig present och kan ge lite tips? Tack =)

  • Svar på tråden Presenter till landet
  • Emeli

    Jag skulle köpa choklad och be att få den fint inslagen. 

    Till några länder bör man undvika ljusstakar och stearinljus eftersom man bara använder sånt vid dödsfall och begravningar.

    Om man köper prydnadssaker finns det stor risk att de inte uppskattas. Smaken och uppfattningar om vad som är snyggt varierar. Glömmer aldrig när jag fick syn på en Aalto-vas hemma hos en av mina bekanta nere i sydeuropa. Hon kände inte till märket, insåg inte värdet på vasen och använde den att förvara diverse småprylar i. Hon hade fått vasen i present av en elev på en sommarkurs.  

  • Namaste72

    Fina fotoböcker om Sverige platta paket som är bra att ge bort. Kolla i turistsaffärer.


    { Mamma till världens finaste dotter } { väntar barn igen}
  • Maganda

    Tack för tipsen! Fotoböcker var ett bra förslag. Choklad är också en bra grej min farhåga är dock att den skulle smälta i värmen?

  • koalabjörn

    Tyvärr smälter chokladen i värmen och ser inte så trevlig ut när den öppnas...

    Jag vet något som varit oerhört poppis (men det beror kanske på vilket land...) och det är svensk glögg! Man berättar naturligtvis att man ska värma det och ha i små glas (köp glögg-glas oxå) samt mandel och russin. Och kanske lite svenska pepparkakor.

    oj vad poppis vi har blivit med denna - för andra länder - mycket EXOTISKA svenska dryck!!!  Tomte  hohoho

    För känsliga länder kan man köpa lättglögg! Spelar ingen roll att den är billig i Sverige.

    Vi har varit ett par varv runt jorden under årens lopp, och glöggen har alltid varit otroligt uppskattad i de olika länderna...(även om det är mitt i sommaren).

  • jansson77

    KOalabjörn: Mycket bra present. Får man fråga vilka länder? Sydamerika?
    Vi tycker oxå det är knepigt med presenter, vi ska till Colombia !!

  • fabbemam
    jansson77 skrev 2011-07-06 07:11:23 följande:

    KOalabjörn: Mycket bra present. Får man fråga vilka länder? Sydamerika?
    Vi tycker oxå det är knepigt med presenter, vi ska till Colombia !!


    Hej
    Jag vet att i flera länder i Latinamerika är SERVETTER dyrt, i tex. Guatemala klipper man isär dem så att de blir hälften så tjocka. Att inte ha servetter på bordet betyder att man är fattig och det vill man inte visa... (Alltså de är inte dyra för oss men för dem ) Kanske servetter med svenska blommor eller Dalahästar vore något, lätt, platt och icke ömtåligt. Vi hade med oss choklad till Kina men det var i Februari så då smälte det inte...
Svar på tråden Presenter till landet