• Susanne70

    FSH värde.....!?

    Har en undran kring det här FSH som många skriver om.. visst är det väl så att ju högre det är, destu närmre klimakteriet är man eller?? vad kan man göra för att sänka det om man har högt, och kan man ringa vårdcentralen och fråga om man kan få ta ett sånt prov. Vad är ett bra FSH värde??????? vill ju så gärna få en sladdis trots att jag är 40 år. :)

    sanne

  • Svar på tråden FSH värde.....!?
  • Snösport

    Susanne: du fick svar i vi som snart är 40 som vill ha barn...du är väl välkommen där då alla är runt 38-44 år där och mycket fakta bearbetas

    FSH under 10 är bra..över 11 får du inte göra IVF och tror tabellen är 0-15 inom fertilitet men som sagt under 10 är bra. det blir alltså högre ju mindre fertilitet.
    Du kan med hjälp av akupunktur och bra mat, psyke mm sänka denna siffran otroligt nog man kan däremot inte ändra på AMH som är äggreserven.

    Lycka till!!!

  • zezz01

    Hejsan
    vill bara berätta att mitt FSH har ändrats några ggr.
    Först under 10 sen över 100 till för ett par veckor då1,7 under 1år....

    så verkar kunna ändra sig upp / ner i alla fall för mig.

    jag har bara bett att få ta provet så har de gjort det

  • Zinfandel

    Eftersom du frågar igen så dubbelkollade jag (även om jag starkt litar på Snösport!!) och det stämmer, upp till 11 är ok Skrattande Lycka till!

  • Snösport
    zezz01 skrev 2011-07-06 18:32:31 följande:
    Hejsan
    vill bara berätta att mitt FSH har ändrats några ggr.
    Först under 10 sen över 100 till för ett par veckor då1,7 under 1år....

    så verkar kunna ändra sig upp / ner i alla fall för mig.

    jag har bara bett att få ta provet så har de gjort det
    wow..vet du vad som hände i livet/kroppen som fick det att svajja så?
  • Susanne70

    Tack för era svar. Sk ringa vårdcentralen o fråga om det finns möjlighet att få ta ett sånt prov....för då vet man om det är nån mening med o börja planera in ett ev. ivf eller inte till hösten!! :)

  • Jag är bara jag

    FSH varierar helt naturligt för alla kvinnor så för att veta om det konstant ligger för högt måste provet tas flera gånger och det brukar de sällan göra. Fråga går ju! Och högt FSH behöver inte betyda att man inte kan bli gravid! Det blir i regel svårare,men inte omöjligt förrän det är jättehögt. IVF-klinikerna måste dock sätta ett gränsvärde nånstans,det är ju sällan nån mening för nån inblandat att göra IVF med jättelåg chans att lyckas.

  • bebistre

    Jag hade ett fsh värde på 20 och fick utan några promblem göra ivf, blev gravid på andra försöket! Så det stämmer inte som snösport säger. Gjorde det på Öresundskliniken.

  • Snösport

    bobbi: ok, har bara hört att det är så...ursäkta jag trampade på tårna... bra du lyckades

  • Snösport

    susanne70: leta upp en gyn och gör det via den så kan du om /när det behövs gå vidare och göra en utredning....är du 40 år får du ju inte det via landstinget.

  • Tuvalina
    bebistre skrev 2011-07-06 22:39:07 följande:
    Jag hade ett fsh värde på 20 och fick utan några promblem göra ivf, blev gravid på andra försöket! Så det stämmer inte som snösport säger. Gjorde det på Öresundskliniken.
    Jag fick besked idag att jag har ett fsh på 15. Har funderingar kring IVF, om jag får göra det då. Känns hoppfullt att läsa det du skriver. Kommentaren som snösport skrev verkar borttagen .... Jag tog provet hos en privatläkare för IVF. Antar att han nu vill ta ett prov till kanske och sen om det går vill jag göra IVF så fort som möjligt.
  • bebistre

    Jag tog provet inom landstinget, och ringde själv ivf öresund och startade ivf karusellen meddetsamma. När man har högt fsh så är det ok att sätta in två ägg, om man vill så klart. Det gjorde vi andra gången o det va då jag blev gravid. Han är nu 7 månader.! Lycka till!!
    Jag har tagit ett nytt prov förra veckan och nu har mitt värde stigit till 21.8

  • EmZe11

    Hej tjejer

    FSH är ett test som inte nog ydligt visar äggstocksreserven dvs antalet ägg redo för att befruktas.... AMH är det som EXAKT ger en bild av hur allt står till. Jag fick veta att mitt AMH är nära noll alltså glöm önskan om IVF i Umeå som jag nästan såg fram emot... Har haft FSH på 15 och 16 men i förra månaden endat 2, 5, samtidigt som jag lämnade AMH prov. Jävla kropp jävel som bara slutar fungera!!!!!!!

    Nu ska fokus läggas om till äggdonation med ett ägg som har någons annan kvinnas gener. Känns så HÅRT och misslyckat jävla orättvist och så sjukt... Naturlighet varar längst. Gud så ledsen jag är nu!

  • Bengalen

    FSH visar inte äggstocksreserven utan endast rekryteringen av folliklar. Dvs ju högre värde ju mer hormon får kroppen bilda för att producera fram folliklar. Därför blir det svårare vid IVF-behandlingar att få fram tillräckligt många äggblåsor om man har ett högt FSH-värde. Hela IVF-grejen går ju ut på att man ska stimulera fram en mängd folliklar.
    Däremot spelar ett högt FSH mindre roll vid hemmaförsök, alltså värden mellan ca 10-20. Meningen är ju att det ändå bara ska bildas en follikel.
    För att få reda på äggstocksreserven är det AMH-prov som gäller. Man kan ha ett högt FSH men ändå ett bra AMH-värde och då är det all idé att först försöka få ner FSH-värdet om man tänker göra IVF. 

  • Piastowska

    Hej!

    Har ett lågt (2,7) FSH värde, men även lågt AMH (0,3).
    Däremot har jag ett högt Östradoilet som sägs påverka FSH värdet till det bättre, så i mitt fall är FSh troligen högre.
    Men - som min gyn säger - Man måste se till hela bilden...
    Är 40 och har tvillingar sen 3 år tillbaka o vill nu ha ett tredje...

  • Lillstoran

    Jag hade FSH 2,1 några månader innan jag fyllde 39 år och det är bra. Lyckades bli gravid när jag var 39 år efter 4 månaders försök. Slutade dock i missfall (missed abortion som upptäcktes i v. 11). Dock inte hänt något sedan dess, trots att både mina och min sambos prover är normala. Försökt aktivt i 8 månader med ägglossningstest och pergotime. Har dessutom blivit gravid vid 21 års ålder, då jag gjorde abort. Jag börjar tro att det har hänt något vid missfallet / skrapningen. Att mina äggledare blivit förstörda. Ska träffa en ny läkare på måndag och försöka få ta om samtliga prover eftersom det var 1 år sedan, samt att ha kollar med ultraljud att allt ser normalt ut. 

  • An onym

    Min läkare säger att AMH kan variera på grund av stress tror jag hon sa när mitt hade ökat. är lägre igen.

    Estradiol är det engelsa för östradiol? Någon som vet?

  • Gaaaa

    Jag har också undrar över vad AMH och FSH är.

    Så svaret är AMH är äggreserven som man enligt forskare kan höja med DHEA hormonet som INTE får säljas i sverige utan jag har beställt det från USA. bra värde är 2-6 och 1 funkar??...

    FSH värdet indikerar att äggstocksfunktionen håller på att svikta och det ska ligga på 15-20, nu är det så att naturligt så har man lägst värde vid mensdebuten och så ökar det. Så i så fall ska man räkna dagarna efter mensstart och ta på samma dag. Och detta värde skulle man inte kunna göra något åt.

    Fast läkare rekomenderar att man bara kollar AMH.

Svar på tråden FSH värde.....!?