• Gizzmogirl

    Jobbiga svärföräldrar

    Jag läser många inlägg här på familjeliv om jobbiga svärföräldrar. Kan inte låta bli att bli lite ledsen..
    Det är jättetrist att ni känner er så kränkta av er respektives föräldrar. Nyss läste jag i en TS om svärföräldrar som "kom med en massa presenter" eller svärföräldrar som "vill vara snälla och TA barnet ut på promenad" Ja det måste verkligen vara hemskt med den typen av påhopp och angrepp!!

    Hur tänker ni som klagar på era svärföräldrar? Nu menar jag inte er som har svärföräldrar som är jobbiga på RIKTIGT dvs elaka, alkoholister eller dylikt. 

    Det sägs att det krävs en hel by för att uppfostra ett barn..

    Jag har absolut inga perfekta svärföräldrar, men vi har en väldigt fin relatin och det beror inte bara på dem utan för att jag också bjudit till och ansträngt mig. Jag accepterar dem som de är, det borde ni också göra! För det man kan läsa mellan raderna är vänliga svärföräldrar som vill ställa upp, hjälpa till, avlasta, glädja, känna samhörighet med er och era barn.

    Detta behöver ju inte betyda att ni måste tacka ja till allt som erbjuds. Men för guds skull visa lite tacksamhet och säg "åhh vad snällt att ni erbjuder er att gå en promenad med lillan, men jag tycker det är så mysigt när vi är tillsammans här hemma" eller nåt i den stilen, istället för att blänga surt och starta arga trådar på FL.

    Tack för mig!                                
     

  • Svar på tråden Jobbiga svärföräldrar
  • sahara sahara

    Jag startade arga och sura trådar på FL just för att kunna vara trevlig mot föräldrar och svärföräldrar. Utan ventilationen här hade jag exploderat. Jag visste ju att de ville väl, och ville inte såra dem.


    Do something scary - the payoff is awesome!
  • Mellanmjölkens land

    När ens (annars trevliga och snälla) (svär)föräldrar har hittat på något ovanligt dumt måste man ibland få ur sig irritationen nånstans om man ska klara av att på ett pedagogiskt sätt förklara för den välmenande släktingen att "Nej, det är inte lämpligt att du tar vår 3v gamla, helammade bebis över natten. Det är jättesnällt att du vill att vi ska få sova ut men bebisen äter fortfarande flera gånger per natt.".

    Det är väl bättre att starta en arg/sur/irriterad tråd på FL än att i stundens hetta häva ur sig direkt till släktingen att den inte är riktigt klok!

  • sofiaolivia

    Jag älskar verkligen mina svärföräldrar och vi har en väldigt bra relation. För mig var det viktigt att dem fick knyta an till vår dotter (precis lika viktigt var det att mina föräldrar skulle få bra kontakt med min dotter). Dem ska känna att dem är en stor del av hennes liv och det gör dem! Vill dem ha henne en natt, med anledningen att dem vill mysa med henne och samtidgt ge oss en "ledig" kväll, så javisst! Häromdagen var vi ute på landet där dem bor och svärmor vill gärna gå en promenad, men jag var så trött så hon erbjöd sig att ta dottern på en promenad så jag kunde få vila... Tack!


     


    Stora familjer är underbart! {#emotions_dlg.flower}

  • Mellanmjölkens land
    sofiaolivia skrev 2011-07-13 12:46:23 följande:

    Jag älskar verkligen mina svärföräldrar och vi har en väldigt bra relation. För mig var det viktigt att dem fick knyta an till vår dotter (precis lika viktigt var det att mina föräldrar skulle få bra kontakt med min dotter). Dem ska känna att dem är en stor del av hennes liv och det gör dem! Vill dem ha henne en natt, med anledningen att dem vill mysa med henne och samtidgt ge oss en "ledig" kväll, så javisst! Häromdagen var vi ute på landet där dem bor och svärmor vill gärna gå en promenad, men jag var så trött så hon erbjöd sig att ta dottern på en promenad så jag kunde få vila... Tack!


     


    Stora familjer är underbart! {#emotions_dlg.flower}


    Gärna en natt när bebisen inte ammar 3-5ggr per natt! När nattamningen är över tar vi gärna emot den hjälpen men har man en bebis som äter varje natt och inte tar flaska funkar det inte riktigt att lämna bort bebisen...
  • sofiaolivia
    Mellanmjölkens land skrev 2011-07-13 12:56:20 följande:
    Gärna en natt när bebisen inte ammar 3-5ggr per natt! När nattamningen är över tar vi gärna emot den hjälpen men har man en bebis som äter varje natt och inte tar flaska funkar det inte riktigt att lämna bort bebisen...
    Där är jag helt med dig. Kanske för att jag har en svärmor som tänker lite som jag aldrig ens har behövt svara nej på den frågan. En kort promenad på nån timme är det enda som är aktuellt när man helammar Flört
  • Mellanmjölkens land
    sofiaolivia skrev 2011-07-13 13:02:27 följande:
    Där är jag helt med dig. Kanske för att jag har en svärmor som tänker lite som jag aldrig ens har behövt svara nej på den frågan. En kort promenad på nån timme är det enda som är aktuellt när man helammar Flört
    Det var faktiskt min egen mamma som kom med just den briljanta idén men svärmor har sin del underliga påfund.
Svar på tråden Jobbiga svärföräldrar