• majamajas

    Åhh, min lilla Axolot!

    Jag har så länge villat ha en sådan liten varelse i min vård, men förstår nu att det är en ensam stackare, som får leva ett tråkigt liv i ett akvarium? Att de exemplar som finns kvar, är stackars "exploaterade", fångna, och exporterade, stackars små liv. Varför kan vi inte bara låta dem få leva? Jag är helt facinerat av just den varelsen, och förstår att den är extremt utrotningshotat? Har läst att den kan bli jättegammal, och därmed intelligent. Så mitt budskap är: Alla ni som har en sådan, kan ni inte försöka hitta någon, som skall åka just till den sjö i Mexico där de hör hemma? Kanske kan de överlava som art då? Även om de som finns i privatvård, kanske får svårigheter att anpassa sig i början, men jag är säker på att de kommer att känna igen sitt ursprung? De lever i underjordiska grottor, just i den speciella sjön i Mexico, och kan bli Jättegamla. Låt dem inte dö ut, snälla......

    GråterGråterGråter

  • Svar på tråden Åhh, min lilla Axolot!
  • majamajas

    försökte att lägga in en bild, men det funkade inte, snälla googla, så ni ser så fin den är....


    Axolot

  • why the face

    Låter som att du har hittat ditt kall. Flytta till Mexico och återanpassa Axoloter. {#emotions_dlg.flower}

  • majamajas

    Inget kul svar, men tack i alla fall. Ja, egentligen skulle ag gärna göra det, men jag vet också att "några" åker dit varje år, och då var min tanke, att ta med så många som möjligt, och sätta ut dem, i just den sjön, de kom ifrån.Gråter

  • singstar76

    Haha vad söt och festlig den såg ut!! som en seriefigur..

    Om man nu inte känner att det är direkt lämpligt att dra iväg till mexico och bosätta sig kanske man iaf kan starta en insamling och skicka pengar eller åka ner tillfälligt och försöka få dom som bor där att hjälpa axoloten ?!

    Hur vanligt är det att folk har såna där hemma?? jag har aldrig sett nån!

  • majamajas
    singstar76 skrev 2011-07-16 13:16:19 följande:
    Haha vad söt och festlig den såg ut!! som en seriefigur..

    Om man nu inte känner att det är direkt lämpligt att dra iväg till mexico och bosätta sig kanske man iaf kan starta en insamling och skicka pengar eller åka ner tillfälligt och försöka få dom som bor där att hjälpa axoloten ?!

    Hur vanligt är det att folk har såna där hemma?? jag har aldrig sett nån!
    Ja, det verkar tyvärr så, att den lilla stackaren har blivit ett "explaterat" litet husdur, och då får han simma esamt runt i ett litet akvarie! Känner ni någon som skall åka till Mexico? Snälla prata med dem, och lät dem samla in så många som möligt, de måste tiilbax till "deras sjö" annars komer de att dö ut!Gråter
  • majamajas
    majamajas skrev 2011-07-16 17:30:16 följande:
    Ja, det verkar tyvärr så, att den lilla stackaren har blivit ett "explaterat" litet husdur, och då får han simma esamt runt i ett litet akvarie! Känner ni någon som skall åka till Mexico? Snälla prata med dem, och lät dem samla in så många som möligt, de måste tiilbax till "deras sjö" annars komer de att dö ut!Gråter
    Gråter
Svar på tråden Åhh, min lilla Axolot!