• Morcheeba

    Underbara svärföräldrar!

    Efter att ha läst igenom en del av trådarna i denna delen av forumet blir man lite mörkrädd... Är 90% av sveriges svärisar idioter/egoister/omdömeslösa/parasiter/diktatorer etc?

    För att balansera upp lite vill jag berätta (och läsa om) alla underbara svärisar som finns där ute!

    Jag var på semester på deras landställe (utan min man) i en dryg vecka, nästan varje morgon kom min svärmor in och hämtade min dotter vid 7-tiden. De gick då en långpromenad i skogen och jag fick sova ut i någon timme. :) Guld värt för en trött småbarnsmamma.

    Varje gång de är i Sverige passar de lillan en stund så att jag och min make kan hitta på något kul ihop, bio, middag etc.

    De engagerar sig massvis vad det gäller prylar och liknande, tror svärmor gjort det till sin privata sport att rota fram leksaker/utrustning/kläder ur både sina egna källare och sina vänners. Och fastrarna har definitivt gjort det till sin sport att ruinera deras far & mor på att inhandla berg av småbarnskläder.... Skrattande

    Så, nu vill jag höra om alla underbara, generösa och omtänksamma svärisar!

  • Svar på tråden Underbara svärföräldrar!
  • Fru Sveden
    Morcheeba skrev 2011-08-01 00:55:09 följande:
    Efter att ha läst igenom en del av trådarna i denna delen av forumet blir man lite mörkrädd... Är 90% av sveriges svärisar idioter/egoister/omdömeslösa/parasiter/diktatorer etc?

    För att balansera upp lite vill jag berätta (och läsa om) alla underbara svärisar som finns där ute!

    Jag var på semester på deras landställe (utan min man) i en dryg vecka, nästan varje morgon kom min svärmor in och hämtade min dotter vid 7-tiden. De gick då en långpromenad i skogen och jag fick sova ut i någon timme. :) Guld värt för en trött småbarnsmamma.

    Varje gång de är i Sverige passar de lillan en stund så att jag och min make kan hitta på något kul ihop, bio, middag etc.

    De engagerar sig massvis vad det gäller prylar och liknande, tror svärmor gjort det till sin privata sport att rota fram leksaker/utrustning/kläder ur både sina egna källare och sina vänners. Och fastrarna har definitivt gjort det till sin sport att ruinera deras far & mor på att inhandla berg av småbarnskläder.... Skrattande

    Så, nu vill jag höra om alla underbara, generösa och omtänksamma svärisar!
     
  • EwMa

    Har också underbara svärisar. Vi har dock inga barn men dom är som extra föräldrar till mig.

    Dom är lätt och prata med och hjälper alltid till med det man ber dom om. 

    Hade inte velat byta dom mot några andra för dom är verkligen bäst.

    Håller med, det är skrämmande och läsa om alla som blir trötta på sina svärisar , hatar och bara klagar. Då är man verkligen glad att man har det som man har det.       

  • gryning2

    Har en jättebra svärmor som närapå räddade livet på oss när äldsta sonen hade kolik. Hon ställer upp för oss hela tiden om vi behöver barnvakt och sonen älskar att vara hos farmor och sova där. När han är där hittar hon på roliga men enkla saker hela tiden så han är nöjd och glad. Visst kan vi tycka olika men hon är mån om att inte lägga sig i det som vi bestämmer över och frågar alltid oss hur vi vill ha det med barnen. Sorgligt att så många har bekymmer med sin svärmor. Jag lämnar mycket hellre sonen till farmor än till min egen mamma som har massor med knepiga idéer.


    Mamma till H född 071017 och Bönan BF 110624
  • Majaflisan

    Min svärmor är också toppen. Hon ställer upp i vått och torrt, och vänder ut och in på sig själv för att kunna hjälpa till om ingen annan lösning finns.
    Och det viktigaste av allt, hon ställer upp för att hon VILL, inte för att hon måste.

    Många gånger hon har åkt och hämtat lilleman på dagis när man behövt göra ngt efter jobbet. Henne kan man ringa med 10 minuters varsel och hon ställer nästan alltid upp. Så hon e verkligen guld värd!

    Min mamma är också bra, hon tog lilleman en hel vecka så vi kunde åka utomlands!
    Men hon är inte lika lätt som svärmor, hon påminner en alltid om allt bra hon gör och hur snäll hon är. Som att man står i tacksamhetsskuld till henne för att hon får umgås med sitt barnbarn i 2 timmar. Hon gör det mer för att det ska se bra ut utåt och så tar hon varje chans hon får att påpeka detta om man skulle råka vara oense om nåt.
    Medans svärmor gör det för att hon älskar sina barnbarn och inte gör nåt hellre än umgås med dom.

    Men bägge är toppen på att vara mormor/farmor så på så sätt är de guld värda bägge två!

Svar på tråden Underbara svärföräldrar!