• carolineösterman

    skäggagam

    Min son älskar sin ödla men har aldrig vågat hålla i den?Har någon lite fakta om skäggagam att dela med sig?caroline österman

  • Svar på tråden skäggagam
  • MammaTillDomFinaste

    vill inte låta otrevlig, men man ska ju hellst läsa massa info INNAN man skaffar dom..

    dom är trevliga, lättskötta, äter grönsaker å syrsor, söta, blir inte så stora.... vet inte vad de är du vill veta riktigt??

    om sonen inte vågar röra den får du göra det, annars kommer ni ha en väldigt rädd agam sen... 

  • fridaniklasson

    Hemland: Australien
    Storlek: 40-60 cm (varav en stor del är svans)
    Ålder: I fångenskap oftast 5-10 år, men med rätt skötsel kan de leva över 15 år.


    Terrarie


    Skäggagamer är ofta livliga och kräver ett ganska stort terrarie. En bottenyta på runt 150 x 60 cm är ganska lagom till en skäggagam, kanske något större för ett par. Ca 60 cm räcker i höjd, och om det finns någon möjlighet till en bergsbakgrund som de kan klättra på så är det bra men det är ju förstås inget måste.


    På frågan om bottenmaterial har folk olika åsikter. Vissa anser att sand är perfekt, andra säger att man absolut inte ska ha det eftersom det orsakar förstoppning. Andra exempel på alternativ är vetekli, grön balkongmatta, bark och papperspellets. Tyvärr verkar det finnas något negativt med varje alternativ så man får bara läsa så mycket man kan om de olika materialen och sedan bestämma sig vad man själv tror är minst riskfritt. Vi använder sand och har inte haft några problem med det ännu.


    I terrariet ska det finnas minst en solplats (per djur). Den kan man lätt skapa av en sten, barkbit, gren eller liknande. Huvudsaken är att den är lite upphöjd och att den håller ca 38-40 grader. I terrariet behövs även en mat- och en vattenskål. Det kan vara bra om man kan ställa matskålen på någon större stenplatta, då undviker man att bottenmaterialet skvätts upp i matskålen när djuren springer omkring. Någon grotta eller annan typ av gömställe kan vara bra, så skäggagamen kan dra sig undan om den vill det. Ett bra gömställe behöver inte vara mer avancerat än det på bilden nedan, en blomkruka i keramik vänd upp och ner.


    Värme


    Som jag nämnde ovan så ska solplatsen hålla ca 38-40 grader, och runt om solplatsen i varma delen av terrariet kan det vara runt 30 grader. Sedan ska temperaturen vara svalare i andra halvan av terrariet, runt 24-26 grader. Reptiler kan inte själva reglera sin kroppstemperatur och behöver därför kunna välja mellan olika temperaturer att förflytta sig mellan. Värmen på solplatsen får du lätt upp genom att hänga en spotlight ovanför. Vilket watt-tal du behöver till just ditt terrarie får du prova dig fram till, då detta beror på terrariets storlek, höjd, ventilation med mera.


    Belysning


    Förutom spotlighten ovanför solplatsen, är det även otroligt viktigt med ett UV-rör. Detta ska också hänga över solplatsen, men även över en större del av resten av terrariet. Det bör bytas ut var 6-8 månad även om det fortfarande lyser, då mängden UV den avger minskar mycket efter ett tag. Och UV-ljus är livsviktigt för skäggagamer. Tycker du det är lite mörkt i terrariet trots dessa lampor kan du med fördel även hänga upp någon svag lampa som ger mycket ljus men inte så mycket värme. Tänk på att det är mycket soligt i Australien.


     


    Föda


    När skäggagamer är små äter de nästan bara insekter, men bör ändå erbjudas färsk sallad varje dag. Allt eftersom de blir äldre börjar de äta större andel grönsaker. Som riktigt unga ska de ha insekter två ggr per dag, och när de är 3-4 månader kan man gå över till en gång per dag, och när de är fullvuxna räcker det om de får insekter ett par gånger per vecka. Innan du skaffar dig en unge bör du fundera på om du har råd, då de kan äta 20-30 syrsor per dag eller mer. 


    En bra basföda är syrsor eller kackerlackor, men man kan som variation till fullvuxna djur även ge mjölmask, zophobas och rosenbaggslarver. Tänk på att inte ge syrsor eller kackerlackor som är större än mellanrummet mellan skäggisens ögon. Alla insekter djuret får ska skakas i fosforfritt kalkpulver, och ca 1 gång i veckan kan man byta ut kalket mot ett multivitaminpulver.


    Syrsor är bra som basföda åt skäggagamer.


    Grönsakerna man ger är viktiga. Detta tycker jag nästan man ska ägna mest tid åt att läsa på om innan man köper sig en skäggagam. Allt för många ger sin skäggis nästan uteslutande gurka, isbergssallad, majs och liknande, vilket inte innehåller någon näring alls. Det viktiga är att man varierar sig mycket och inte förlitar sig på några få sorter.


    Exempel på sånt man kan ge: ruccolasallad, endivesallad, rosésallad, frisésallad, solrosskott, ärtskott, sötärtor, sötpotatis, maskrosblad, mango, papaya och massa annat.


    Taget från : www.terrariet.se

  • Moonis
    En annan viktig sak som det finns lite info om är att inte låta maten (just syrsor) vara kvar i terrariumet då dom kan börja gnaga på ödlan. Skäggisarna sover så tungt att dom inte märker om dom börjar gnaga.

    Har haft mycket ödlor och ormar innan men aldrig läst eller hört detta innan förren vår lilla plötsligt hade ett hål i sidan som han dog av. 
  • Dovakin

    Beror på vad du vill veta. Det är extremt ovanligt att en skäggagam är aggressiv mot en människa. De kan "råka" bita en om de tror att det är tid för mat (associerar handen till mat)

    Det kan vara lite läskigt när det klamrar sig fast med klorna, men gör absolut inte ont.

    En "arg" skäggagam kan dock öppna munnen och väsa medan den blottar sitt svarta skägg (antingen det eller så vill den para sig)

    Tveka inte att fråga om du vill veta något mer.

  • Elin 885
    carolineösterman skrev 2011-08-09 23:03:31 följande:
    Min son älskar sin ödla men har aldrig vågat hålla i den?Har någon lite fakta om skäggagam att dela med sig?caroline österman
    och som förälder så läser man givetvis på om djuret innan barnet skaffar ett eftersom de är du som förälder som har huvudansvaret *SUCK!*
    hur bor ödlan idag?
    har ni rätt värme, ljus osv till ödlan, får han tillräckligt med RÄTT mat?

    www.morion.com/teo/svenska/teo-svenska.html

    Jag har ADHD/AS/DYSLEXI, problem med det?
  • Hin

    Eftersom ni tydligen inte läste på innan ni skaffade djuret, så hoppas jag att ni råkade chansa på att ödlan ska ha en solplats och rätt sorts UV-ljus? Detta och rätt mat i rätt proportion?
     

  • iphone samsung

    vi hade en skäggagam och två gecoödlor i min skola. jag var en av dom som tog hand om skäggagamen. dom äter skalbagar och annat. för att bära upp den ska man med ena handen ta tag över ruggen runt magen på den där man ser dom stora taggarna som egentligen är mjuka. man lyfter upp den långsamt och sätter den på armenoch huvet mot framsidan av handen. när man lyfter upp den om den böärjar splattra bli inte rädd lägg den på golvet förska gånger eller på magen och ligg ner. men ha med nån som kan lyfta bort den iaf den kommer mot ansiktetdå ska nån kunna lyfta bort den snabbt så den inte splattrar och river dig iögonen tex. dom rivs jag fick små vita sår som går bort när dne rev mig på armen. var aldrig hårdhänt och håll koll på den. ko ihåg rör aldrig svansen och ta aldrig handen över huvudet då tror den att det är nån fågel som kommer mot den och då kan den splattra och springa iväg ta handen baom huvet och fingret klappa på ovansidan typ nacken av huvudet. klapparuggen och magen sidan av magen altså. dom kan bita men efter ett tag blir dom tamma. mata dovk aldrig med levande djur med händerna det blir läskigt n'r den hopar fram och då blir personen rädd och då blir ödlan rädd. kom ihåg att vara med den ofta och om ni inte varit med den et vecka typ så ta det lite lugnt första dagen.

Svar på tråden skäggagam