• flodda

    Har ni använt er av 5min metoden??

    Det pågår väldiga diskussioner om 5 min metoden och ja blev intresserad av hur vanlig den är eller inte. och att folk ska få rösta utan att behöva bli påhoppad.. så med andra ord behöver man inte motivera om man inte vill.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Har ni använt er av 5min metoden??
  • Joci

    Nej, aldrig. Min bebis skriker av en anledning och det är min uppgift som förälder att finnas där för henne. Och nej, jag har inte bara haft lätta nätter. Dotter 1 ratade spjälsängen och ville inte sova själv. Därför samsov vi tills hon var nästan 2, då ville hon själv sova i sin säng. Vi lyssnade på hennes behov. Dotter 2 har helst sovit själv och störts av att ligga brevid oss. Alltså har hon sovit i sin spjälsäng nästan från början. Våra döttrar fungerar helt olika och vi har låtit deras behov styra. Precis som det ska vara.


    Är det här jag ska skriva nånting smart?!
  • Hoppy

    Har aldrig testat och skulle aldrig heller få för mig att testa! Och det trots att vi haft en liten kille som inte sovit särskilt bra eller mycket och väckt oss nätterna igenom, ibland varje halvtimme när han var bebis.

    Han har somnat i sjalen, famnen eller nu när han är 16 månader somnar han i vår säng efter saga och välling med en förälder bredvid som ligger och håller om. Funkar toppenbra!

  • alma s

    Vad skönt att höra att vi är flera som tror på mycket närhet för att få trygga barn. Jag skulle aldrig för mitt liv kunna låta min son somna av utmattning efter att ha skrikt/gråtit utan att jag försökt trösta honom! Jag mår verkligen dåligt av att höra om såna hemska metoder som rätt och slätt utgår från föräldrarnas behov framför barnens Har t o m svårt att förstå glädjen med att ha barn om man inte kan ge sig hän och njuta av nära föräldrarskap!

  • Butterscotch

    Nej, jag har svårt att tänka mig att jag skulle kunna göra så mot mina barn. Kanske hade jag varit så desperat efter att ha provat allt annat under lååååång tid (och då menar jag inte några månader utan nåt år eller två utan ordentlig sömn), men jag hoppas inte det. Jag hade känt mig som en usel förälder.

  • mineral
    Lazyass skrev 2011-08-16 20:37:48 följande:
    Jag provade med min son men det var helt fel. Det gick inte alls och om jag skulle ha suttit i 5 min som "man ska" så hade hjärtat gått sönder på mig. Han var helt hysterisk. Vi gav upp det där och han somnar fortfarande i vår säng med mig brevid sig.  Vet faktiskt inte hur jag ska bära mig åt för att han ska sova i egen säg OCH somna utan mig.
    Hur gammal är sonen? Ammas han?
    Min son är snart 7 månader och somnade i famnen alt i sängen under amning fram till ca 5,5 månad! Nu ger vi välling till natten. Jag har provat att sitta på sängkanten bredvid spjälsängen, så han ser mig. Buffat, smekt rygg och huvud om han blivit upprörd. Min son har varit "snäll" på nätterna endast vaknat för att äta och sedan somnat  Kanske detta funkar för er! )
  • Karlaa

    Skulle ALDRIG göra så mot mina barn! Min äldsta vaknade 10-15 ggr hela första året. Jag sov aldrig. Jag har tidigare varit utbränd och jag blev även sjukskriven en tid när han var 8 månader för att kunna få avlastning i hemmet och vila upp mig. Vi testade ALLT (utom skrikmetoder) men inget hjälpte. Tro mig, jag vet hur det känns men skulle aldrig utsätta honom för något sådant *ryser*. Hur trött jag än var...
    Han ville ju bara vara nära. Tog inte napp heller, eller flaska, ville bara vara hos mamma.
    När han fyllde 1 år ungefär började han växa ifrån det och nu sover han jättebra.
    Lillebror är 8 månader och ammar också på natten ibland, en bra natt är det 2-3 ggr en dålig uppemot 7 ggr.
    Det bekommer mig inte överhuvudtaget - han är ju bara ett barn och han kommer växa ifrån det!
    Förstår inte föräldrar som utsätter sina barn för 5mm, i min värld finns det inga ursäkter.

  • UnderbaraMix

    Lika lite som att jag skulle ignorera mitt barns behov av mat skulle jag ignorera deras behov av tröst och närhet.
    Som att slänga ut ungen mitt i vintern utan kläder för att lära den att inte frysa.


  • ninen90
    UnderbaraMix skrev 2011-11-17 23:29:25 följande:
    Lika lite som att jag skulle ignorera mitt barns behov av mat skulle jag ignorera deras behov av tröst och närhet.
    Som att slänga ut ungen mitt i vintern utan kläder för att lära den att inte frysa.
  • enbär

    Jag använde den i två minuter med min äldste eftersom jag var stressad över att han ville över till vår säng och amma på natten trots att han var sex månader och inte borde behöva äta på nätterna enligt BVC. Men efter två minuter stod jag inte ut och vi tog upp honom och lade honom i vår säng där han fick amma och somna. Jag är glad att jag nu vågar följa min "föräldrainstinkt" på ett annat sätt än då för fyra år sedan när jag var nybliven förälder. Jag måste dock erkänna att nattammande efter ungefär ett halvår har gjort mig trött, då har jag känt ett behov av sammanhängande sömn faktiskt, vilket jag inte gjort när barnen varit mindre. Men det sömnbehovet har inte varit så stort att jag ens varit i närheten av att testa femminutersmetoden igen.

  • Zixi

    Nä, men för två veckor sedan började vi med 5-sekunders-metoden    Mycket effektiv, första dagen tog det 20 min för dottern att somna och efter nån dag bara 2. Nu lägger jag bara henne och går.

    Har en dotter som har haft sömnproblem och seperationsångest sen hon föddes och det är först nu vid 18 mån ålder som hon överhuvudtaget är redo att lära sig somna själv. Att köra 5mm eller snh på henne hade varit regelrät barnmisshandel!


    2010-07-20 3040/50
Svar på tråden Har ni använt er av 5min metoden??