• elijna

    jämställdhet i hemmet?

    Varför har de blivit sånt liv om att allt ska delas lika i hemmet? alltså städning, matlagning mm.
    Jag förstår inte vad det är som man måste dela på? för mig är de en självklarhet att det är jag som diskar, städar, lagar mat, sköter djuren, ta hand om vår son och mig själv. Och lika så känner min sambo att det är en självklarhet att han jobbar, betalar räkningar och försörjer sin familj helt enkelt.
    Detta har vi aldrig ens behövt att diskutera utan de har blivit så för att jag trivs bra hemma och han tycker de är skönt att komma hem till ett rent och fint hem där maten står på bordet.

  • Svar på tråden jämställdhet i hemmet?
  • Prospero

    "Liv" har det väl blivit för att nuförtiden är det många som inte vill ha den uppdelningen utan får krupp av att göra allt hushållsarbete. Plus att de flesta behöver två inkomster, dvs båda jobbar (och tycker det är kul) och då får man även dela på det som ska göras hemma. Konstigare är det inte.

  • JuliaåRonjasmammis

    Varför det har blivit ett "sånt liv" om det? Kanske för att det finns en hel del kvinnor som finner det du gör pisstrist, kvinnor som inte bara vill snöa in hemma utan även ha ett yrkesliv.

    Och kanske för att det finns män som är kloka nog att förstå det, och inte tycker att det är något konstigt utan något fullt normalt. Män som även anser att man delar ansvar för hem och barn, och som vill dela föräldraledigheten.

    Jag tycker nog f ö inte det har blivit ett speciellt stort liv runt det här, snarare tvärtom. Gullifieringen av hemmafruandet verkar tyvärr breda ut sig, främst bland de yngre.


    Life's a bitch and then you die
  • Pentagram

    Ingen TVINGAR dig att skaffa ett eget jobb och dela hushållsarbetet 50/50 med din sambo men jag hoppas du inte menar att bara för att DU är nöjd som hemmafru så skall inte andra kvinnor kunna kräva rätten att välja själva...

  • elijna
    Plutteli skrev 2011-08-17 13:35:32 följande:
    Det är ju bra att det funkar för er, jag hade dock aldrig velat ha det så.
    ja de är kanon, men jag tror att om inte kvinnor och vissa män hade gjort en stor grej av att kvinnor ska jobba och män ska hjälpa till i hemmet så hade vårat sätt att leva varit en självklarthet för dom flesta andra också.
  • idiblon
    elijna skrev 2011-08-17 13:43:52 följande:
    ja de är kanon, men jag tror att om inte kvinnor och vissa män hade gjort en stor grej av att kvinnor ska jobba och män ska hjälpa till i hemmet så hade vårat sätt att leva varit en självklarthet för dom flesta andra också.
    Oh no you didn't...
  • elijna
    idiblon skrev 2011-08-17 13:36:35 följande:
    Kommer du få pension?
    klart att jag kommer. inte från någon arbetsgivare, men jag sparar själv 1500 varje månad till pension. och 500 till andra saker. så pension kommer jag få.
  • Plutteli

    elijna: Absolut INTE. Orsaken till att det har blivit ett sådant liv är ju för att många många kvinnor INTE ville bara vara hemma och därför stred nått enormt för rätten och möjligheten att också få arbeta. Jag har varit hemma med barn nr ett i nästan ett år, jag höll på att krevera. Nu med barn nr två vägrar jag att "bara" vara ledig, maken var hemma första halvåret och jag pluggar på distans och kommer fortsätta med det. Jag står helt enkelt inte ut med att bara vara med mina barn varje dag och hushållsarbete är så fenomenalt tråkigt att jag får tristessproblem bara av att tänka på det. Det enda hushållsjobb som är kul är att laga mat.

  • Vroooooom

    Varför det blivit sånt liv? Ja, jag kan bara tala för mig själv men jag tycker det vore idiotiskt att begränsa mig och mannen till vissa uppgifter bara för att jag råkar vara född med snippa och han med snopp.

    Vi har för övrigt heller aldrig behövt diskutera vår jämställda uppdelning, den är en självklarhet för oss...


    A room without books is like a body without a soul
Svar på tråden jämställdhet i hemmet?