• lia76

Laptop bootar inte upp - System BIOS shadowed m.m.

Hallå.

Någon som är datakunnig och kan förstå vad som hänt med min Zepto Znote 6625WD?

Den har fungerat finfint ända fram tills i torsdags.
    Startade upp den och då får jag följande skärm:

Tangentbordet slutar att svara så jag kan int ekomma in i BIOS, inte välja att starta i felsäkert läge...
    Har bytt hårddisk och detta har inte hjälpt. Har testat ett USB tangentbord och det funkar heller inte.

När jag trycker på CAPS precis vid uppstart så lyser CAPS lampan, men så fort ovanstående bild visas så är tangentbordet helt dött och svarar inte över huvudtaget.
    Är det CMOS som är knäppt eller vad sjutton är det?
    Vet inte ens hur jag rensar CMOS då jag inte har någon aning om var batteriet sitter. Har ingen manual för att öppna upp datorn.

(=
  • Svar på tråden Laptop bootar inte upp - System BIOS shadowed m.m.
  • blygarn

CMOS resetar man oftast genom små sprintar på Moderkortet tror jag, men vet du såpass mycket ändå borde du kunna googla fram hur man gör

• lia76
    blygarn skrev 2011-08-20 10:01:12 följande:
    CMOS resetar man oftast genom små sprintar på Moderkortet tror jag, men vet du såpass mycket ändå borde du kunna googla fram hur man gör
    Har försökt googlat men hittar ingen manual var jag hittar det på denna dator. Vet dock inte om jag måste resta cmos heller.
    Eventuellt så lär väl moderkortet brunnit eller något.
    Men om så är fallet så borde väl datorn inte fungera helt? Är inte så inflrstådd med sådant..

(=
  • FuckedForLife
    lia76 skrev 2011-08-20 12:19:20 följande:
    Har försökt googlat men hittar ingen manual var jag hittar det på denna dator. Vet dock inte om jag måste resta cmos heller.
    Eventuellt så lär väl moderkortet brunnit eller något.
    Men om så är fallet så borde väl datorn inte fungera helt? Är inte så inflrstådd med sådant..
    Om jag hade varit dig så hade jag nog testat att göra en produktåterställning. Hade ett problem med min laptop för några dagar sedan, när windows startades så försvann bilden, men jag kunde se musen eller snarare pilen.  När jag gjorde en produktåterställning så funkade det jättebra.  Däremot så har jag nu Windows 7 32 bitars, hade förut Windows 7 64bitars. Men det funkar bra ändå!:)

Jag vet inte om det kommer hjälpa dig, men hoppas på det.  Har du dem produktskivorna till hands?
  • lia76

Jag har WIndows 7 64 bitars, men jag kan inte boota på dem.
    Den känner inte av att boota någonting Annars hade jag gjort en reparation eller dylikt på datorn.
    Men jag kan inte göra något.
    Tangentbordet slutar att svara, kommer inte in i BIOS pga det.
    Kan inte trycka för att starta i felsäkert läge just för att tangentbordet dör.
    Den stannar upp i DOS och där dör den totalt. Lämnat på datorn i någon timma och den står kvar på samma ställe.
    Fick tips att lämna på datorn för att ladda upp batteriet ifall det var det som var knas, men det har inte hjälpt.

Har så jag kan uppgradera BIOS men vet inte om det hjälper, har inte testat. 

(=
  • FuckedForLife
    lia76 skrev 2011-08-20 12:59:57 följande:
    Jag har WIndows 7 64 bitars, men jag kan inte boota på dem.
    Den känner inte av att boota någonting Annars hade jag gjort en reparation eller dylikt på datorn.
    Men jag kan inte göra något.
    Tangentbordet slutar att svara, kommer inte in i BIOS pga det.
    Kan inte trycka för att starta i felsäkert läge just för att tangentbordet dör.
    Den stannar upp i DOS och där dör den totalt. Lämnat på datorn i någon timma och den står kvar på samma ställe.
    Fick tips att lämna på datorn för att ladda upp batteriet ifall det var det som var knas, men det har inte hjälpt.

Har så jag kan uppgradera BIOS men vet inte om det hjälper, har inte testat. 
    Har du testat att koppla in ett annat tagentbord i datorn? Ett tagentbord som är till för en stationär dator?
  • Laurora

det ser tyvärr ut som att dte kan vara moderkortet, men testa följande:

ram minnen, ta ur ett och ett och testa att starta upp med bara ett av dom i taget, trasiga ramminnen kan ge sånna här fel.

ta ur disken, en trasig disk kan ge störda problem.

CMOS-batteriet är runt och du borde se det när du öppnar upp datorn.

ta ur batteriet med, och starta med bara ström.

• lia76
    FuckedForLife skrev 2011-08-20 13:40:34 följande:
    Har du testat att koppla in ett annat tagentbord i datorn? Ett tagentbord som är till för en stationär dator?
    Jo det skrev jag i topic att jag testat med ett USB tangentbord, men jag får ingen respons från den heller.
    Laurora skrev 2011-08-20 14:16:57 följande:
    det ser tyvärr ut som att dte kan vara moderkortet, men testa följande:

ram minnen, ta ur ett och ett och testa att starta upp med bara ett av dom i taget, trasiga ramminnen kan ge sånna här fel.

ta ur disken, en trasig disk kan ge störda problem.

CMOS-batteriet är runt och du borde se det när du öppnar upp datorn.

ta ur batteriet med, och starta med bara ström.

Måste öppna och titta. Får ta bort tangentbord och allt och kontrollera, Ska kolla minnena också, Men det står ju System RAM passed på båda och jag har 4GB vilket den visar i början i POST.
    Men kan ändå testa ett och ett (=

Har endast ström då ja tagit bort batteriet för x antal månader sedan för det håller kanske bara 30min.
    men har testat att stoppa i batteriet och kört enbart det och det blir samma reslutat.
    Enbart ac adapter så funkar heller inte...

Hoppas verkligen jag hittar något.

(=
  • lia76

Testat båda minnena och inget fel på dem.
    Förstår inte varför tangentbordet dör... Antar att det är hela datorn som lägger av.
    FOrtsätter min felsökning och ska försöka hitta var jag hittar batteriet och hur jag öppnar upp den.

ANtar att det bara är att skruva loss alla skruvar på undersidan eller om jag måste knöka mej in framifrån så jag plockar bort tangentbordet m.m.
    Men vill vara försöktig så jag inte har sönder något.
    Har bara plockat isär en DELL innan  

(=
  • lia76

Uppdatering.
    Lappen fungerar nu.
    Den hade hamnat i koma (System resuming) och ville inte vakna upp ur den.
    Hittade CMOS batteriet genom att skruva loss bakstycket på datorn... resetta detta så hoppar datorn igång (=

(=
Svar på tråden Laptop bootar inte upp - System BIOS shadowed m.m.