• Joico

    BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!

    En undersökning, gjord av NTF 2010, visade att många barn vänds framåt i lägre ålder än vad de svenska rekommendationerna anger: 6 procent av 1-åringarna färdades framåtvända, 20 procent av 2-åringarna, 60 procent av 3-åringarna och 93 procent av fyraåringarna. 95 procent av alla barn i undersökningen färdades lagligt eftersom de var bältade. 90 procent följde lagens krav om att barn ska använda särskild skyddsanordning när de skjutsas i bil och är under 135cm långa.

    I den här tråden har jag försökt sammanställa all information - lagar, regler och rekommendationer om barns säkerhet i bil, så läs noga och klicka på länkarna. Läs gärna allt, även om du tror dig ha koll på läget! Källa är bl.a. NTF, Trafikverket, forskare, läkare 

    NTF om Barn i bil


    NTF om Varför du ska välja bakåtvänt


    Trafikverket om Barn i bil


    En informativ och skrämmande film om skillnaden mellan bakåt- och framåtvänt



    ">En film av Folksam, hur du skyddar ditt barn


    Vad säger lagen?
    Enligt lag ska alla under 135cm sitta i särskild godkänd skyddsanordning såsom babyskydd, bilbarnstol, bältesstol eller bälteskudde. Om barn färdas i bilen utan bilbarnstol och/eller bälte riskerar man böter - 2500kr/barn (förutom att man riskerar barnets liv).

    Bilbarnskydd
    * Det första skyddet kallas babyskydd och används från det att barnet är nyfödd tills att de kan sitta, max tills viktgränsen är uppnådd. Huvudet får inte sticka ovanför kanten överhuvudtaget.
    * Nästa skydd är en bakåtvänd bilbarnstol som används från det att barnet kan sitta, till minst 4-5års ålder. Var noga med att kontrollera skyddets maxvikt, denna inte får överskridas – normalt 18 eller 25kg. Huvudet får sticka över kanten med en tredjedel, ungefär i höjd med öronen.
    * Sista skyddet är en bältesstol med rygg. Denna kan användas från 4-5års ålder och minimum 15kg. Se till att bältet hamnar rätt. Använd inte vändbara stolar framåtvänt eller utländska framåtvända bilbarnstolar som ofta är godkända från 9kg.
    * Bälteskudde finns egentligen ingen anledning att använda då den inte ger något direkt skydd. Om barnet vuxit ur bältesstolen men ännu inte uppnått 135cm eller bältet inte hamnar rätt så kan en bälteskudde användas. Eller vid tillfälliga resor. Bältesstol eller bälteskudde rekommenderas till 10-12års ålder. SE SKILLNADEN MELLAN BÄLTESSTOL & BÄLTESKUDDE  


    Det är superviktigt att stolen monteras rätt, kontrollera bruksanvisningen!


    Krockkudde/airbag
    En bakåtvänd bilbarnstol ska aldrig placeras i framsätet om det finns en aktiv krockkudde! En urkopplad krockkudde (oavsett nyckel/knapp/verkstad) anses vara helt säker och det finns endast en dokumenterad olycka där en krockkudde utlöst och barnet avled. Detta var 1999 i Tyskland och berodde på att verkstaden kopplat ur fel krockkudde…

    För att sitta framåtvänd i framsätet med aktiv krockkudde ska man vara 140cm lång (stående på marken, inte inkl. skyddsanordningen), annars kan krockkudden göra mer skada än nytta då den träffar fel och kan skada huvudet och nacken. Det finns inga särskilda rekommendationer för passagerarsäte utan krockkudde.
    Sidokrockkuddar utgör ingen fara för bilbarnstolar.

    Varför bakåtvänt?
    Läkare, forskare, NTF, Vägverket, Folksam m.fl. rekommenderar starkt att barn åker bakåtvänt till minst 4 års ålder, gärna längre. Anledningen till detta är att nacken och musklerna runt, samt skelettet, ännu inte är så stabila och utvecklade att de klarar en kollision eller ens en häftig inbromsning. Det räcker med 40km/h för att ett barn ska få allvarliga skador.

    I stort sett inga barn omkommer i bakåtvända bilbarnstolar eftersom de har en skyddseffekt på 90-95%. De sista 5-10%, där det bakåtvända bilbarnskyddet inte hjälper, är olyckor i mycket hög hastighet, krock med tåg, brand – väldigt svåra olyckor som inte heller är särskilt vanliga.

    Självklart händer ingenting magiskt då barnet fyller 4år, men eftersom alla (oavsett ålder) utvecklas i olika takt så är 4-5års åldern satt som en "minimigräns". Att barnet är ”stor för sin ålder” betyder inte att man kan vända framåt i en lägre ålder!

    Har man en nyare bil idag så är den faktiskt ”farligare”/sämre för barn, vad det gäller nack- och ryggskador. Anledningen är att karossen är hårdare, för att bilen inte ska bli mosad, men det gör istället att kollisioner blir väldigt stumma (vilket på vuxna medför whiplash). När barnet sitter i en bakåtvänd bilbarnstol fördelas kraften över en större yta på kroppen, vilket leder till minimal belastning. Även på huvud och nacke är belastningen mycket låg.

    Kan jag vända barnet? Böjda ben? 
    De flesta framåtvända stolar i Sverige är godkända från 15kg.
    Betyder det att ett barn som är 2år och väger 15kg kan sättas framåtvänt? Absolut inte! Åldern är det viktigaste och det som avgör, varken längden eller vikten (så länge man håller sig inom vad bilstolen är godkänd för) Ett barn som väger 13kg och är 4år bör alltså sitta bakåtvänd längre. 


    Så gott som alla barn sitter med böjda ben - mer eller mindre, förr eller senare. Detta påverkar inte säkerheten och är inte alls farligt, hellre brutna ben än bruten nacke eller död! Om krocken är kraftfull nog att bryta barnets ben, tänk då på vad som istället skulle hänt med barnets nacke om de sitter framåtvänt...

    När ska/kan man byta?
    Babyskyddet bör man byta ut så fort barnet kan sitta själv, då till en bakåtvänd bilbarnstol. Den mer upprätta vinkeln är skonsammare för nacke och rygg vid en krock. I babyskyddet får huvudet inte sticka ovanför kanten alls och självklart får inte viktgränsen överskridas.

    Den bakåtvända bilbarnstolen är urvuxen när viktgränsen är uppnådd (ofta 18 eller 25kg) eller när en tredjedel av huvudet är ovanför ryggstödet, ungefär i höjd med öronen. Om detta sker före 4-5års ålder bör man försöka hitta en större stol, t.ex. Britax Two-way.

    Livslängd och krockad bilbarnstol
    Babyskydd har en max livslängd på 5-7år och bilbarnstolar & bältesstolar max livslängd på 10år. Det spelar ingen roll om stolen är sparsamt använd eller t.o.m. aldrig använd.
    En krockad bilbarnstol får givetvis inte användas utan ska genast kasseras och bytas ut – oavsett om bilen är körbar, oavsett om barnet satt i bilbarnstolen eller inte!


    Åksjuka
    Alla som har fungerande balansorgan i innerörat kan bli åksjuka i bil, buss, tåg, båt eller flyg. Man kan göra flera saker för att minska eller förhindra åksjuka: ha svalt i bilen, se till att barnet inte ätit precis innan ni ska åka (erbjud istället små snacks längs resan). Kör ”mjukt”, inga häftiga svängar och hårda inbromsningar. En del barn blir mindre åksjuka av att titta på en film i bilen. Det finns också receptfria läkemedel på Apoteket, dessa bör inte ges till barn under 5år utan kontakt med läkare. Det finns också akupressurarmband, Seaband, som kan användas från 3år.
    Tecken på åksjuka är bl.a. gäspningar, blek hy och kallsvettning. Då kan det vara bra att stanna bilen, kliva ur och ta lite luft. Om barnet kräks kan det vara praktiskt med en sandlådehink som barnet själv kan hålla i. Ta också med handdukar, våtservetter, plastpåsar och ombyte. Barn under två år blir vanligen inte åksjuka eftersom deras balanssystem inte är fullt utvecklat.


     


    Föräldrar får idag väldigt dålig, eller ingen, information om barnsäkerhet i bilen! Jag hoppas ni får mer kunskap och fattar rätt beslut med hjälp av denna tråd…

    Vi är många i tråden som gärna svarar på frågor (så gott vi kan)! Kan vi inte svara så brukar vi hänvisa till Robert Bell, som arbetat på Britax, Akta och Brio

    Titta gärna i bildtråden  - där finns bilder på barn i olika åldrar, sittandes i bakåtvända bilbarnstolar

  • Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!
  • leij

    Hej, laddade upp två bilder i bildtråden.

    Ni som kan det här, :) får gärna komma med nån kommentar om monteringen, jag är mest osäker på lutningen. bygeln som är vid marcus fötter är utfälld till max för att få så mkt lutning som möjligt, dock använde inte kilen jag fick med. tyckte det blev konstigt, men det kanske behövs då han inte är så gammal?

    Åsikter? :)


    time of my life
  • t0va

    Min mor och bror har en golf var, vi har också en fast en jättegammal. I deras bilar får våran mobi plats bak och jag kan i alla fall köra och sitta ok fram. Funkade att ha kusinen på bältesstol fram också. 

    Men de har inga fästöglor i Golfen, vet inte om det går att sätta dit. I våran går det inte, och i morsans bil som är en golf modell 2011 tror jag så sitter sätet upphöjt lite så det är lite krångligt att få en bra lutning på remmarna så stolen sitter fast.

    Men utrymmesmässigt så tror jag att man får plats och kan sitta ok, mobin tar ju upp massa mer plats än en hi-way.

    Vi har haft mobin och sen 2 vuxna bak och 2 vuxna fram, men det var trångt men det gick. :)  

  • Lantani
    leij skrev 2011-08-26 10:40:04 följande:
    Hej, laddade upp två bilder i bildtråden.

    Ni som kan det här, :) får gärna komma med nån kommentar om monteringen, jag är mest osäker på lutningen. bygeln som är vid marcus fötter är utfälld till max för att få så mkt lutning som möjligt, dock använde inte kilen jag fick med. tyckte det blev konstigt, men det kanske behövs då han inte är så gammal?

    Åsikter? :)
    Jag skulle använt kilen, men kanske ändrat bygelt till mittenläget istället, tycker den ser lite väl rak ut för en sån liten!
    Alvin 081114 och Alice 100807
  • leij
    Lantani skrev 2011-08-26 12:03:35 följande:
    Jag skulle använt kilen, men kanske ändrat bygelt till mittenläget istället, tycker den ser lite väl rak ut för en sån liten!
    ah, smart. :) tänkte inte så långt. ska testa det. tack för tipset!
     
    time of my life
  • Lindreas

    Vi räknar med att vi inte kommer behöva ha med oss en syskonvagn särskilt ofta, och planen är (haha, jag har tänkt igenom det här märker jag!) att köpa en BabyJogger Select, den är inte särskilt stor, så jag gissar att den får plats i bakluckan. Nu har vi en Brio Go, och den blir väldigt liten ihopfälld, ännu mindre när man tar av hjulen, så det ska vi testa om det går att få in, får kolla hos en bilhandlare.

    T0va, hur gammal är er bil? Vi tänker oss att köpa en runt -00 eller så, och eftersom vi bor mitt i stan så kommer vi använda den främst för att åka och handla (och då behöver ju inte alla följa med alltid) och hälsa på våra föräldrar och liknande. Dessutom känner vi att om vi köper en lite äldre bil så kommer inte värdet sjunka så mycket, så vi skulle kunna sälja den om något år eller två om vi märker att den blir för liten.

  • t0va
    Lindreas skrev 2011-08-26 13:30:06 följande:
    Vi räknar med att vi inte kommer behöva ha med oss en syskonvagn särskilt ofta, och planen är (haha, jag har tänkt igenom det här märker jag!) att köpa en BabyJogger Select, den är inte särskilt stor, så jag gissar att den får plats i bakluckan. Nu har vi en Brio Go, och den blir väldigt liten ihopfälld, ännu mindre när man tar av hjulen, så det ska vi testa om det går att få in, får kolla hos en bilhandlare.

    T0va, hur gammal är er bil? Vi tänker oss att köpa en runt -00 eller så, och eftersom vi bor mitt i stan så kommer vi använda den främst för att åka och handla (och då behöver ju inte alla följa med alltid) och hälsa på våra föräldrar och liknande. Dessutom känner vi att om vi köper en lite äldre bil så kommer inte värdet sjunka så mycket, så vi skulle kunna sälja den om något år eller två om vi märker att den blir för liten.
    97 tror jag att det är. Jag har testat att sätta fast two-way i våran bil och i upprätt läge så är det massa plats för benen. Nackdelen är att vi har så mjuka säten att det mesta är krångligt att sätta fast men two-way sitter bra :) Det är rätt så gott om plats i sidled. Vi fick in sonen i mobin och 2 resekaninburar i rad. 

    Jag spänner fast även kaninburarna med bältet, det kändes som om vi hade 3 barn som skulle sitta fast och jag sa åt sambon att 2 barn till blir det inte ;)  
  • mjuik
    leij skrev 2011-08-26 10:40:04 följande:
    Hej, laddade upp två bilder i bildtråden.

    Ni som kan det här, :) får gärna komma med nån kommentar om monteringen, jag är mest osäker på lutningen. bygeln som är vid marcus fötter är utfälld till max för att få så mkt lutning som möjligt, dock använde inte kilen jag fick med. tyckte det blev konstigt, men det kanske behövs då han inte är så gammal?

    Åsikter? :)
    Vad stor han har blivit!
    Lilla lilla borganäsbebis.
  • Lindreas
    t0va skrev 2011-08-26 14:20:09 följande:
    97 tror jag att det är. Jag har testat att sätta fast two-way i våran bil och i upprätt läge så är det massa plats för benen. Nackdelen är att vi har så mjuka säten att det mesta är krångligt att sätta fast men two-way sitter bra :) Det är rätt så gott om plats i sidled. Vi fick in sonen i mobin och 2 resekaninburar i rad. 

    Jag spänner fast även kaninburarna med bältet, det kändes som om vi hade 3 barn som skulle sitta fast och jag sa åt sambon att 2 barn till blir det inte ;)  
    Men då borde det ju gå! Vi gör inga långa turer, i så fall kan vi byt-låna bil med någon av våra föräldrar, så att det blir lite trångt tror jag inte gör något. I värsta fall får vi byta bil sen. Tack!
  • danosani

    Hej! Grym tråd, bäst på hela FL minst sagt.

    Har varit här och frågat förr och nu är det dags igen.. Vill ju att det ska bli rätt

    Har en Skoda Fabia kombi, den var inne på verkstad i veckan och fick airbagen fram bortplockad. Vi har tidigare haft en Mobi och ett Primo med bältad bas bak. Primon ska få flytta fram i en månad eller två tills lilleman lärt sig sitta ordentligt.

    Nu till frågan: basen! De första försöken till montering i baksätet gick sådär och jag tyckte att basen var lite väl ruckbar. Till sist fick jag fast den STENhårt. I framsätet är det omöjligt att få den stenhårt, hur man än gör. Måste den sitta som berget eller är det plattan på basen (mot passagerarsätets ryggstöd) och stödbenet som spelar den stora rollen? Känns inte så bra


    Nike Mathilda 080926 -- Noah Zacharias 110420
  • danosani

    Läste bakåt lite och måste kommentera det där med köp/sälj på Facebook, folk är ju knäppa. Är också lite polis på "min" köpsida och folk blir sannerligen irriterade...
    Den senaste jag kommenterade var en bakåtvänd stol i rosa plast som skrek 1980-talet, frågade snällt hur gammal den var. "Från 1993 (!!!!!!!!) men den har stått svalt och mörkt så den funkar fortfarande bra!". Att jag inte smällde av. Den är ju för bövelen nästan lika gammal som jag...

    Någon som vet hur gammalt det här skyddet är? Klädseln säger mig att den är _för_ gammal...?



    Nike Mathilda 080926 -- Noah Zacharias 110420
Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!