• Erica80

    Barnpassning

    Hur gjorde ni när ni va inne på förlossningen och födde barn nr två (eller tre eller fler) med passning av övriga barn. Jag tänker rent praktiskt med pengar

    Våran plan är att min mamma ska ha våran ettåriga son, men om det blir på en vardag så förlorar hon inkomst om hon ska vara hemma med honom. Vi har inte råd att ge henne pengar för förlorad inkomst.

    Hur gjorde ni eller era barnpassare?

  • Svar på tråden Barnpassning
  • neecha

    Hmm, intressant fråga. HAr inte tänkt på det. Får första barnet inte följa med pappan till BB?

  • Erica80
    Mysanochmimer skrev 2011-08-22 14:04:12 följande:
    Eftersom att våra barnpassare har erbjudit sig frivilligt så räknar inte jag med att behöva ersätta förlorad inkomst.

    Visst kommer dom få en blomma eller dylikt men inte rena pengar.

    Hade vi inte haft några barnvakter hade jag åkt in själv till förlossningen och pappan varit hemma med sonen.
    Jag tror inte heller att min mamma kommer att kräva pengar av oss men jag vet att hon har dålig ekonomi och är ensam. Jag skulle få dåligt samvete av att veta att hon förlorar inkomst pga detta. Min förra förlossning tog skitlång tid och då handlar det inte "bara" om en dag.
  • neecha
    Mysanochmimer skrev 2011-08-22 14:04:12 följande:
    Eftersom att våra barnpassare har erbjudit sig frivilligt så räknar inte jag med att behöva ersätta förlorad inkomst.

    Visst kommer dom få en blomma eller dylikt men inte rena pengar.

    Hade vi inte haft några barnvakter hade jag åkt in själv till förlossningen och pappan varit hemma med sonen.
    Jag skulle aldrig missa mitt barns förlossning som pappa. I värsta fall får en sköterska på avdelningen ta min son så får jag vara med min partner när hon föder.
  • mandelblomma
    Erica80 skrev 2011-08-22 15:04:54 följande:
    Jag tror inte heller att min mamma kommer att kräva pengar av oss men jag vet att hon har dålig ekonomi och är ensam. Jag skulle få dåligt samvete av att veta att hon förlorar inkomst pga detta. Min förra förlossning tog skitlång tid och då handlar det inte "bara" om en dag.
    Hon bör kunna ta ut vård av barn om du som ordinarie  vårdnadshavare är på förlossningen.
    Kolla med f-kassan,
  • mandelblomma
    neecha skrev 2011-08-22 17:12:07 följande:
    Jag skulle aldrig missa mitt barns förlossning som pappa. I värsta fall får en sköterska på avdelningen ta min son så får jag vara med min partner när hon föder.
    det finns det sällan personal till, de är liksom upptagna med annat - sitt jobb-  så jag skulle se mig om efter en annan lösning.
  • Mysanochmimer
    mandelblomma skrev 2011-08-22 17:24:54 följande:
    Hon bör kunna ta ut vård av barn om du som ordinarie  vårdnadshavare är på förlossningen.
    Kolla med f-kassan,
    vad jag har förstått så är inte det tillåtet att göra så, tyvärr.
    Det vore juh en bra lösning annars.
    neecha skrev 2011-08-22 17:12:07 följande:
    Jag skulle aldrig missa mitt barns förlossning som pappa. I värsta fall får en sköterska på avdelningen ta min son så får jag vara med min partner när hon föder.
    Nej vem vill missa förlossningen.
    Men att påstå att nån sköterska skulle få ta hand om sonen tycker jag låter naivt, dom är väl ändå inte där som nån form av barnskötare.

    Ibland kan man inte välja helt enkelt.
    Erica80 skrev 2011-08-22 15:04:54 följande:
    Jag tror inte heller att min mamma kommer att kräva pengar av oss men jag vet att hon har dålig ekonomi och är ensam. Jag skulle få dåligt samvete av att veta att hon förlorar inkomst pga detta. Min förra förlossning tog skitlång tid och då handlar det inte "bara" om en dag.
    Nej men om du skriver att ni inte har råd att ersätta henne, hur hade du tänkt då?
    För som sagt, jag är ganska säker (dock inte 100) på att hon inte kan ta ut ersättning från FK på något tillåtet sätt.
  • mandelblomma
    Mysanochmimer skrev 2011-08-22 17:45:55 följande:
    vad jag har förstått så är inte det tillåtet att göra så, tyvärr.
    Det vore juh en bra lösning annars.
    neecha skrev 2011-08-22 17:12:07 följande:
    Jag skulle aldrig missa mitt barns förlossning som pappa. I värsta fall får en sköterska på avdelningen ta min son så får jag vara med min partner när hon föder.
    Nej vem vill missa förlossningen.
    Men att påstå att nån sköterska skulle få ta hand om sonen tycker jag låter naivt, dom är väl ändå inte där som nån form av barnskötare.

    Ibland kan man inte välja helt enkelt.Nej men om du skriver att ni inte har råd att ersätta henne, hur hade du tänkt då?
    För som sagt, jag är ganska säker (dock inte 100) på att hon inte kan ta ut ersättning från FK på något tillåtet sätt.
    hmmm jag trodde det men du har säkert rätt.
    Men om barnet är "sjukt" så kan ju mormor vabba...ja ja ja jag vet, men allt är inte så lätt irl.!
  • Mysanochmimer
    mandelblomma skrev 2011-08-22 18:35:32 följande:
    hmmm jag trodde det men du har säkert rätt.
    Men om barnet är "sjukt" så kan ju mormor vabba...ja ja ja jag vet, men allt är inte så lätt irl.!
    Ja vem som helst kan vabba, men det är inte en "legitim" anledning att ta ut tfp för att mamman ligger på förlossningen som jag förstått det (tror det var i någon tråd här på FL som nån fråga FK, dom finns juh under experter).

    Och det är väl av den anledningen att pappan, som också är vårdnadshavare, inte behöver sjukhusvård.
  • mandelblomma
    Mysanochmimer skrev 2011-08-22 18:40:00 följande:
    Ja vem som helst kan vabba, men det är inte en "legitim" anledning att ta ut tfp för att mamman ligger på förlossningen som jag förstått det (tror det var i någon tråd här på FL som nån fråga FK, dom finns juh under experter).

    Och det är väl av den anledningen att pappan, som också är vårdnadshavare, inte behöver sjukhusvård.
    men jag gissar att man kan kringå det om barnet är sjukt  eftersom h*n då inte kan gå till dagis och vem som helst faktiskt kan vabba.
  • Mysanochmimer
    mandelblomma skrev 2011-08-22 18:42:11 följande:
    men jag gissar att man kan kringå det om barnet är sjukt  eftersom h*n då inte kan gå till dagis och vem som helst faktiskt kan vabba.
    Ja då är det ju en sak

    För oss så skulle det inte gå, eftersom sonen bara är 19 månader vid bf och inte har börjat dagis än, men har man dagisbarn som sagt så bör det inte vara några problem att "vabba".
    Men samtidigt isf borde juh barnet likaväl kunna gå på dagis men att mormor/morfar/vem det nu är lämnar och hämtar och jobbar som vanligt.
    Och då finns inte problemet med förlorad inkomst
  • mandelblomma
    Mysanochmimer skrev 2011-08-22 18:44:35 följande:
    Ja då är det ju en sak

    För oss så skulle det inte gå, eftersom sonen bara är 19 månader vid bf och inte har börjat dagis än, men har man dagisbarn som sagt så bör det inte vara några problem att "vabba".
    Men samtidigt isf borde juh barnet likaväl kunna gå på dagis men att mormor/morfar/vem det nu är lämnar och hämtar och jobbar som vanligt.
    Och då finns inte problemet med förlorad inkomst
    sant :)
  • Erica80
    Mysanochmimer skrev 2011-08-22 17:45:55 följande:
    neecha skrev 2011-08-22 17:12:07 följande:
    Jag skulle aldrig missa mitt barns förlossning som pappa. I värsta fall får en sköterska på avdelningen ta min son så får jag vara med min partner när hon föder.
    Nej men om du skriver att ni inte har råd att ersätta henne, hur hade du tänkt då?
    För som sagt, jag är ganska säker (dock inte 100) på att hon inte kan ta ut ersättning från FK på något tillåtet sätt.
    Jag vet ju att min mamma skulle ta honom även och hon förlorar inkomst. Det är jag som får dåligt samvete över att hon ska förlora det. Vad jag är ute efter med trådstarten är att få reda på hur ni andra har gjort. Det kanske finns nått bra system som jag inte vet om

    Vabba går inte, har redan pratat med fk. Sonen har ingen dagisplats än heller. Jag tänkte mest att det kanske finns nån "anhörigpeng"??
  • Mysanochmimer
    Erica80 skrev 2011-08-22 20:10:23 följande:
    Jag vet ju att min mamma skulle ta honom även och hon förlorar inkomst. Det är jag som får dåligt samvete över att hon ska förlora det. Vad jag är ute efter med trådstarten är att få reda på hur ni andra har gjort. Det kanske finns nått bra system som jag inte vet om

    Vabba går inte, har redan pratat med fk. Sonen har ingen dagisplats än heller. Jag tänkte mest att det kanske finns nån "anhörigpeng"??
    Så vitt jag vet finns det inte det...

    Men när har du BF då?
    Kan ni inte spara undan 50-100 kr i månade tills dess?
  • Erica80
    Mysanochmimer skrev 2011-08-22 20:29:06 följande:
    Så vitt jag vet finns det inte det...

    Men när har du BF då?
    Kan ni inte spara undan 50-100 kr i månade tills dess?
    Jag har bf om två månader..

    Det handlar inte om att jag ska luska fram pengar utan det handlar om att jag tycker att det är konstigt att man inte ska kunna lösa det på annat sätt. Jag har pratat med min mamma och hon kommer att ta semester så hon blir inte utan inkomst.
    Jag anser att det vore självklart att en anhörig ska kunna få iallafall 80% av sin lön för att ta hand om mitt barn när jag inte kan. För mig är det märkligt att anhörig ska behöva ta semester, fejka sjukdom eller förlora inkomst. Det borde vara självklart att anhörig får vara hemma när inte föräldrarna kan..
  • Mysanochmimer
    Erica80 skrev 2011-08-23 14:07:56 följande:
    Jag har bf om två månader..

    Det handlar inte om att jag ska luska fram pengar utan det handlar om att jag tycker att det är konstigt att man inte ska kunna lösa det på annat sätt. Jag har pratat med min mamma och hon kommer att ta semester så hon blir inte utan inkomst.
    Jag anser att det vore självklart att en anhörig ska kunna få iallafall 80% av sin lön för att ta hand om mitt barn när jag inte kan. För mig är det märkligt att anhörig ska behöva ta semester, fejka sjukdom eller förlora inkomst. Det borde vara självklart att anhörig får vara hemma när inte föräldrarna kan..
    Fast ska man hårddra det så måste inte bägge föräldrarna vara på förlossningen, även om man självklart vill.

    Jag tycker inte att det är självklart att staten ska betala någon annan för att ta hand om ens barn medans man är på förlossningen.
    Tycker att föräldraförsäkringen är generös som den är.

    Förslaget om att spara pengar var eftersom du tidigare skrev att ni inte hade råd att ersätta din mamma ekonomiskt.
  • Alexi
    Erica80 skrev 2011-08-23 14:07:56 följande:
    Jag har bf om två månader..

    Det handlar inte om att jag ska luska fram pengar utan det handlar om att jag tycker att det är konstigt att man inte ska kunna lösa det på annat sätt. Jag har pratat med min mamma och hon kommer att ta semester så hon blir inte utan inkomst.
    Jag anser att det vore självklart att en anhörig ska kunna få iallafall 80% av sin lön för att ta hand om mitt barn när jag inte kan. För mig är det märkligt att anhörig ska behöva ta semester, fejka sjukdom eller förlora inkomst. Det borde vara självklart att anhörig får vara hemma när inte föräldrarna kan..
    Fast pappan kan ju teoretiskt, dvs han är ju egentligen inte förhindrad av ta hand om barnet (även om han självklart i praktiken vill vara på förlossningen).
  • Erica80
    Mysanochmimer skrev 2011-08-23 14:15:26 följande:
    Förslaget om att spara pengar var eftersom du tidigare skrev att ni inte hade råd att ersätta din mamma ekonomiskt.
    Det förstod jag oxå
Svar på tråden Barnpassning