• papparollen

    Hur ska jag stötta min gravida sambo ?

    Hej !

    Jag har ett litet problem med att komma på rätt sätt att stötta min sambo genom graviditeten :/.
    Hon är nu gravid i V.14 och är hemma med sin grabb på 16 månader som hon har sen tidigare.
    Problemet är att jag gör allt jag kan komma på för att underlätta för henne hela tiden men jag lyckas i stort sett aldrig få till de nå vidare, dem flesta dagar brukar jag mest lyckas skapa gråt och depression :(.
    Jag jobbar 3 skift men gör så gott jag kan för att ta hand om dem jobbiga sakerna som blöjbyte, nattbad och sova middag promenader. Men trots de blir de oftast nån kaos artad stämning hemma då jag ibland är trött, ibland säger fel saker eller helt enkelt gör fel saker.

    Finns de nån som har några tips på saker jag kan göra för henne, grabben eller med henne så hon blir och må bättre ? 
     

  • Svar på tråden Hur ska jag stötta min gravida sambo ?
  • Emmies mamma

    Det är nog inte alltid så lätt att leva tillsammans med en gravid hormonstinn kvinna... Förklara för henne att du vill göra vad du kan för att underlätta och be henne tala om vad hon skulle vilja bli avlastad med. Annars tror jag att alla ömhetsbetygelser går hem. Och visa intresse för graviditeten och visa din delaktighet. Lycka till! Och det går över...

  • supermimmi
    Emmies mamma skrev 2011-08-30 20:05:12 följande:
    Det är nog inte alltid så lätt att leva tillsammans med en gravid hormonstinn kvinna... Förklara för henne att du vill göra vad du kan för att underlätta och be henne tala om vad hon skulle vilja bli avlastad med. Annars tror jag att alla ömhetsbetygelser går hem. Och visa intresse för graviditeten och visa din delaktighet. Lycka till! Och det går över...
    Håller med. När man är gravid, och speciellt i början, "duger ingenting". Man är så full av hormoner och känslor, att man inte vet vart man ska ta vägen. Ligg lågt, hjälp till så gott du kan och orkar, och fråga vad du kan göra för att underlätta. Och som föregående skrev, det går faktiskt över. Min man och jag skrattar åt det idag, hur jag var när jag var gravid. Halvstördgråthysterisk, kan man säga. Det blir bättre fram mot mitten av graviditeten.
    Lycka till med lill-knodden !
  • FilipFisk

    Berätta för henne att du vill underlätta för henne men att du behöver lite hjälp på traven. Tycker det är jätte fint att du bryr dig din tjej så mycket och vill göra henne gott. Det hade underlättat för mig att du bara säger va du känner :)

Svar på tråden Hur ska jag stötta min gravida sambo ?