• Fairy of the Valley

    Hur miljövänligt är det egentligen med stearin?

    Jag kom på en sak ikväll när jag tände ljus o vardagsrummet vid Kvällis. Hur miljövänligt är det egentligen med stearin / elda ljus? Ngn som vet eller ngn som vet var man ska läsa om det?


    Kärlek, kärlek, kärlek! =)
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-30 20:09
    inte "o" utan "vid", ska det stå.
  • Svar på tråden Hur miljövänligt är det egentligen med stearin?
  • sirisdotter

    Tja veganer  verkar  föredra sojaljus,

    Det vanliga alternativet i affärerna;  paraffin -  är det miljövänligare??   Oljan  håller på att ta slut.

    Tänker du på röken eller vad menar du med din fråga?

  • Fairy of the Valley

    nja jag tänkte mest på själva stearinet i sig =) jaha finns det soja ljus alltså?! aldrig hört. Jag har faktikst aldrig riktigt tänkt på vad som finns i ljus, eftersom man alltid haft det hela tiden o sådär. En mysgrej. Så det är alltså parafin i de som man köper. Får man i sig parafin då när man eldar månne eller är jag knäpp nu när jag tänker så. Stearinet måste väl ta vägen ngnstans... eller?


    Kärlek, kärlek, kärlek! =)
  • sirisdotter
    Fairy of the Valley skrev 2011-08-31 00:02:51 följande:
    nja jag tänkte mest på själva stearinet i sig =) jaha finns det soja ljus alltså?! aldrig hört. Jag har faktikst aldrig riktigt tänkt på vad som finns i ljus, eftersom man alltid haft det hela tiden o sådär. En mysgrej. Så det är alltså parafin i de som man köper. Får man i sig parafin då när man eldar månne eller är jag knäpp nu när jag tänker så. Stearinet måste väl ta vägen ngnstans... eller?
    ÄKta stearin står det på en del ljus,   tror de är dyrast.   Görs väl av fårfett,  fårtalg.  Och det finns andra ljus av paraffin,   läs på paketet,   om du är intresserad.

    Sojaljus är ingen stor artikel i Sverige.   Importerade privat från USA till veganbröllop....
  • ikafika

    Stearinljus är iaf bättre än paraffin ur miljösynpunkt.

  • Telly

    Stearinljus är mer vänligt mot miljön än paraffin. Röken från paraffinljus är dessutom mycket mer skadlig att andas in.

  • Tassdjuret

    Stearinljus är dessutom mer skonsamt och bränns inte lika mycket om man använder ljus i syftet att droppa stearin på sig själv eller andra (haha, ja, det var bonusinformation!)
    Paraffin smakar illa, medan stearin är relativt gott (tycker jag mig minnas från den tiden då jag käkade sånt)

  • Mats K

    Stearinljus är bra, men säkerställ att det står 100% stearin, eftersom tillverkarna skriver stearin, men att det är utblandat med paraffin. Ljus med paraffin är inte bra att andas in. Undvik billiga ljus från ICA och IKEA. 

    Jag hittade värmeljus av100% stearin från www.thefriendlyhome.se, men tror att dom har tagit slut nu...

Svar på tråden Hur miljövänligt är det egentligen med stearin?