• CherryBomb

    Drygt=lite mer eller lite mindre?

    Hur menar ni när ni säger drygt, tex, det blev drygt hundralappen?

    Jag från skåne har alltid menat lite mindre när jag sagt drygt,
    men min pojkvän som är från Sthlm menar tvärtom

    Vad är rätt då?
    blir så förrvirrad och kan ju inte använda det ordet igen föränns jag är helt säker

  • Svar på tråden Drygt=lite mer eller lite mindre?
  • IMagine

    Vet vad jag spontant svarar men beslöt mig för att kolla upp det. Just nu har jag dock inte tillgång till en svensk ordlista men om jag tittar i min engelsk-svenska ordbok (Prisma) så står det

    dryg "som räcker länge, som väl fyller måttet, rågad" översätts med "lasting, ample, large"

    Alltså kan drygt 100 kr inte betyda mindre än utan måste betyda mer än 100 kr.

    Ca= cirka "about, approximately, roughly" dvs ungefär, kan vara både mer eller mindre.

  • Gustie

    Ni som tycker att drygt är mindre, använder ni inte det ordet när ni t ex säger att diskmedlet är drygt? Dvs att det räcker länge?

    Jag är bara nyfiken, just för att det verkar vara vanligt att skåningar säger att drygt är mindre, men jag är ju skåning och har aldrig uppfattat det så

  • AMA68

    Dryg = mer

    Dryg person eller företeelse = snobbig, tråkig/"seg"

  • Linda1976

    Drygt 100 kr= lite mer än 100:-
    Knappt 100:- =nästan 100:-

    Och jag är skåning!

    Sorry TS, men det är inte dialektalt, det är du som haft lite fel sorry! Men nu vet du ju hur det är!

  • Roisin Dubh

    Så när jag får höra, vilket händer ibland, att jag är dryg så tar jag det som en komplimang att jag är lite mer än andra.

  • MrsJones

    En skåning till här!

    Drygt är mer än och knappt är mindre än.

  • Amine

    En skåning till. Du har nog missuppfattat.
    Drygt är lite mer än.

  • Mrs Jane Doe

    Är själv bleking, men maken är skåning och menar båda drygt = lite mer än...

    OT: Mitt första intryck av maken var att han var en lång, dryg skåning... ;o) Fast det hade inte så mycket med uttrycket drygt att göra... ;o)

  • gealach

    Jag hade lite problem med det där ett tag, tyckte att drygt kunde betyda både mindre och mer, det betydde helt enkelt att det inte var riktigt exakt. Nu säger jag drygt om jag menar "lite mer" och knappt om jag menar "lite mindre".

Svar på tråden Drygt=lite mer eller lite mindre?