• Tittij

    Spiral i magen, väntar på operation....

    Skulle sätta in en spiral för ett halvår sen. När BM ska mäta livmodern gör det så ont att jag gallskriker och det rinner en del blod ur mig. Hon säger att det är ovanligt att det gör så ont och att min livmoder var ovanligt trång. Men spiralen sätts in iallafall.

    Vid återbesöket kan hon inte se trådarna och säger att de antagligen kruppat upp sig och att jag borde be om ett ultraljud för att vara säker på att den sitter på plats,

    På ultraljudet hittar de ingen spiral och säger att den antagligen ramlat ur, brukar hända då och då i samband med rikliga menstruationer tex. Men för att vara säker så skickar hon en remiss till röntgen.

    In på magnetröntgen och där ser de att spiralen ligger i magen. BM har alltså punkterat livmodern och tryckt ut spiralen i magen!

    Så nu väntar jag på operattionstid och tydligen måste jag sövas då just denna titthåls-operation inte går att lokalbedöva. Är jättelessen och nervös. Vill verkligen inte sövas!!

    Nån som varit med om liknande??

     

  • Svar på tråden Spiral i magen, väntar på operation....
  • Anonym

    vad skönt att det vidtog alla undersöknar iaf, annars är ju sjukvården kända för att "rycka på axlarna" och TRO att allt årdarsig av sig självt..

    lyckatill

  • Anonym (linda)

    allvarligt talat, vilken smärta du måste ha upplevt. Lider verkligen med dig, har du kontaktat BM? Tycker att du skall göra det, samt anmäla händelsen för så här får det inte gå till!  Förstår att du är nervös för att sövas, men det kommer att gå bra!

  • Tittij

    Anmäla barnmorskan kommer jag absolut inte göra. Förstår inte varför alla på FL skriker "anmäl" till höger och vänster. Alla kan göra misstag. Däremot kommer jag att kontakta MVC och be att de informerar BM om vad som hänt och att de gör en intern anteckning. Självklart måste hon ju få reda på vad som hänt så att hon lär sig och utvecklas. Känner ingen ilska alls gentemot BM. Är bara nervös och ledsen.

    Jag har alltid varit försiktig med min kropp. Tar Alvedon ett par gånger om året. Aldrig varit opererad och detta skrämmer mig! Känns sjukt att det ska gå så långt som operation under narkos för en sån här liten grej. 

    Skrämmer mig även att de gör ett hål i min mage stort som ett finger. Visst får man säkert smärtstillande efteråt, men hur ont kommer jag ha när jag vaknar???

    Nån som gjort nån liknande operation?

    Tack för er omtanke!

     

  • Tittij
    Anonym skrev 2011-09-04 19:30:11 följande:
    vad skönt att det vidtog alla undersöknar iaf, annars är ju sjukvården kända för att "rycka på axlarna" och TRO att allt årdarsig av sig självt..

    lyckatill
    Ja sjukvården på Danderyd samt även Sophiahemmet här i Stockholm är fantastisk!! Har i stort bara superbra erfarenheter. Tex som när jag var förlossningsrädd så bokade min BM in ett kejsarsnitt på en gång och sen fick jag gå i samtalsterapi med målet att kejsarsnittet skulle kunna avbokas. Vilket oxå skedde! Födde vaginalt båda gångerna. Så hurra för sjukvården på Danderyd!
    Anonym (linda) skrev 2011-09-04 19:30:25 följande:
    allvarligt talat, vilken smärta du måste ha upplevt. Lider verkligen med dig, har du kontaktat BM? Tycker att du skall göra det, samt anmäla händelsen för så här får det inte gå till!  Förstår att du är nervös för att sövas, men det kommer att gå bra!
     Ja det gjorde ont. Dessutom är man ju så utlämnad i en gynstol med benen i vädret och metallinstrument uppstoppade. Man känner sig inte så tuff i det läget... 

    Tack för era lyckönskningar 
  • SilverLadyG

    Anmäl till socialstyrelsen. Såna misstag kan göra en steril.

  • Anonym

    Man sövs alltid vid titthålsoperation eftersom de måste blåsa upp magen för att se.

    Gjorde en titthålsoperation för 2006 för misstänkt blindtarmsinflammation. Den var brusten så de övergick till öppen kirurgi, så jag vet inte hur det känns att "bara" göra titthål, men de flest brukar åka hem samma eller nästa dag.

    Borde gå att göra utan sövning, men då får man göra ett större snitt.

  • Tittij
    SilverLadyG skrev 2011-09-04 19:37:20 följande:
    Anmäl till socialstyrelsen. Såna misstag kan göra en steril.
    Nä anmäla kommer jag inte göra. Är ändå inne på sterilisering. Jag tror inte BM gör ett bättre jobb för att hon får en anmälan. Det var varken slarv eller nonchalans, ett simpelt misstag. Men som sagt kommer jag be dem göra en intern notering och informera min BM.
    Anonym skrev 2011-09-04 19:40:13 följande:
    Man sövs alltid vid titthålsoperation eftersom de måste blåsa upp magen för att se.

    Gjorde en titthålsoperation för 2006 för misstänkt blindtarmsinflammation. Den var brusten så de övergick till öppen kirurgi, så jag vet inte hur det känns att "bara" göra titthål, men de flest brukar åka hem samma eller nästa dag.

    Borde gå att göra utan sövning, men då får man göra ett större snitt.
    Tack för svar! Då ska jag ringa till dem och höra när jag får kallelsen. Hellre ett lite större snitt med lokalbedövning om det är möjligt. Fast det beror ju på hur mycket större vi pratar om....
     
Svar på tråden Spiral i magen, väntar på operation....