• supersemlan

    Hur hjälper man blyg 6-åring att skaffa vänner...?

    Dottern har börjat i förskoleklass och på fritids och för första gången hamnat i ett nytt sammanhang. Som mindre var hon tuff och framåt, men har med åren utvecklats till en allt blygare person. Eftersom hon gått på samma dagis hela tiden har det inte varit nåt problem där, hon har hela tiden varit omtyckt av alla och lekt med alla - hon gillar att leka.  

    I den nya förskoleklassen och på fritids har hon bara två av sina gamla dagiskompisar, som snabbt har skaffat nya vänner. Min dotter är, visar det sig, alldeles för blyg för att våga ta kontakt (eller svara på inviter) med några andra barn och leker över huvud taget inte längre, och håller sig hela tiden i de vuxnas närhet. Jag börjar uppleva det som ett problem att det inte verkar lossna. 

    Är det någon annan som känner igen sig i situationen? Någon som har barn med liknande problem (även om jag är osäker på om det är dottern eller jag som egentligen har problem)? Hur kan man hjälpa och peppa henne att överkomma sin blyghet? Ska man förhålla sig passiv till detta för att undvika att förstora ett problem som kanske går över av sig själv, eller ska man göra en aktiv insats? Kan man förvänta sig att personalen ska hjälpa henne att lära känna andra barn?

    Tacksam för alla synpunkter.  

     

  • Svar på tråden Hur hjälper man blyg 6-åring att skaffa vänner...?
  • supersemlan
    I början var hon ledsen varje dag innan vi skulle åka, men hon verkar ha vant sig, det är bara på måndagarna hon säger att hon inte vill åka. Hon säger inte så mycket om situationen, men undviker att svara på frågor om vilka hon har lekt med. Jag vet inte om hon lider svårt av det precis, men hon är inte lika glad som hon har varit tidigare. Och jag har vant mig att betrakta henne som en lekande människa och tänker att det är synd att hon nekar sig själv så många lekmöjligheter. 

    Jag försöker undvika att tjata på henne om detta, för att hon inte själv ska börja betrakta det som ett större problem än det är, för att hon inte ska känna det som om jag tycker att det är nåt fel på henne och för att hon inte själv ska tycka att det är nåt fel på henne. Antagligen är hon fullständigt normal. Men jag vill ju att hon ska tycka att livet är roligt då och då. 

    Det verkar inte som att hon vet vad de andra barnen heter heller, så antingen övar de inte på att lära sig namnen i förskoleklassen, eller också är hon så innesluten i sig själv att hon inte snappar upp de andras namn. Namn har aldrig heller varit ett problem för henne förut.  
  • Turran

    Nej, vad jobbigt Kan du inte prata med några andra föräldrar och styra upp en playdate med deras barn utanför skolan?

  • supersemlan

    Jag har tänkt tanken, men vi har inte fått någon klasslista. Förhoppningsvis får vi det på föräldramötet... Eftersom sammanhanget är nytt för oss föräldrar också vet ju inte vi heller vilka alla nya barn och föräldrar är. 

  • canmamma

    Prata med hennes lärare. Säg att hon är lite blyg och har haft svårt att knyta an till nya kompisar. Lyssna på vad läraren sägar. Han/hon kan ha ett annat perspektiv än det du har och du kan samtidigt passa på att forma dig en uppfattning om huruvida läraren verkar vettig, men låt oss utgå från att han/hon är det. Fråga också om läraren kan rekommendera ett socialt och "smidigt" barn och bjud helt sonika hem det barnet nu till helgen för att leka några timmar.
    Visa också själv att ni tycker att det är viktigt att vara socialt medveten och hjälp henne att lära sig namnen på barnen. Rollspela med gosedjur eller dockor hur man leker och tar initiativ och kontakt. Prata om hur goda vänner är och hur de behandlar varandra och hur man bär sig åt om någon inte är snäll mot en.  
    Lycka till!

  • supersemlan

    Bra tips, men hon har inte haft svårt att knyta an förut och jag har upplevt henne som väldigt socialt kompetent trots sin blyghet. Hon leker gärna med okända barn i lekparker, när det finns andra som behöver lekkamrater. Antagligen uppfattar hon situationen som att alla andra känner varandra redan, och det vet man ju själv att såna situationer kan vara svåra även för normalblyga vuxna. 

  • canmamma
    supersemlan skrev 2011-09-13 23:01:06 följande:
    Bra tips, men hon har inte haft svårt att knyta an förut och jag har upplevt henne som väldigt socialt kompetent trots sin blyghet. Hon leker gärna med okända barn i lekparker, när det finns andra som behöver lekkamrater. Antagligen uppfattar hon situationen som att alla andra känner varandra redan, och det vet man ju själv att såna situationer kan vara svåra även för normalblyga vuxna. 
    Jag är själv blyg och kan absolut förstå att det kan kännas jobbigt för henne. Jag tror inte att det är något onormalt eller ens särskilt "dåligt" med att vara blyg, men ibland kan man behöva en extra knuff för att komma in i en grupp. Särskilt om det är som hon upplever det en redan etablerad grupp. Hoppas att det löser sig!
  • supersemlan

    Tack! Jag är också blyg i vissa situationer, men minns inte att jag var det som liten och känner varken igen mig själv eller henne i det här. Gruppen var ju inte etablerad i början, tyvärr åkte hon på första höstförkylningen dagen efter uppropet... missade några viktiga dagar där. Ska verkligen försöka hjälpa henne!

  • rafaella

    Jag har en son i samma sits, han har svårt att ta kontakt med sina klasskompisar i f-klassen. Han kände ingen sedan innan, men jag upplever (som du) att de andra barnen hittat kompisar nu, men inte min son. Han leker mest själv verkar det som , och han är inte nöjd med det.


    På dagis lekte han väldigt mycket med sitt kompisgäng, och var väldigt omtyckt och populär, han lekte i princip aldrig själv. Och precis som din dotter har min son lätt för att leka med okända barn på lekplaster/i lekland och är annars inte blyg. Dock verkar skolan ha en annan inverkan.


    Jag upplever också att min son inte är lika glad längre, och han längtar till helgen och tills han ska bli hämtad. På dagis var det tvärtom, han ville inte hem och längtade tills nästa dagisdag.


    Jag hoppas det är en fas våra barn går igenom, kanske tar de lite extra lång tid på sig att vänja sig vid nya miljöer - det tog nämligen 2-3 månader innan min son började leka och gilla dagis då han som 3-åring bytte förskola. Efter den fasen började han som sagt älska dagis och längta efter att få vara med sina kompisar där.


    Vi får stötta våra barn och varandra och försöka vara positiva!


     


    Kramar


     

  • supersemlan

    Kram tillbaka! Visst är det jobbigt? Det har lättat lite nu, men är fortfarande skakigt. Det finns tydligen en till flicka som hon spelar spel med ibland nu, men när jag lämnar dottern på morgonen så märks det över huvud taget inte att de känner varandra - hon och den andra flickan hälsar inte. Över huvud taget är det inte många som hälsar, det är så himla trist! På dagis ropade alla glatt "Hej NN!" när hon kom dit. Men i förskoleklassen är det en annan kultur tydligen. Inte konstigt att det är svårt att få vänner när det verkar som om man är osynlig. 

Svar på tråden Hur hjälper man blyg 6-åring att skaffa vänner...?