• sagofröken

    Tecken (teckenspråk) för att gå på pottan?

    Ni som kommunicerar med era små som inte har något vidare talspråk än, vad använder ni för tecken?
    Jag tänker att de tecken för potta, kissa, bajsa som finns på EC-forumet teckna.ecsweden.se/ är lite väl avancerade för min 8-månaders... Kanske underskattar jag henne.
    Har läst om en familj som använda två fingrar mot pannan för att vilja gå på pottan.
    Vad använder ni?

  • Svar på tråden Tecken (teckenspråk) för att gå på pottan?
  • miljarden

    Vi kör, men tyvärr inte så väldigt konsekvent med två fingrar mot pannan för toa. Hittills har vår snart 11-månaders kille inte börjat teckna men det är inte så konstigt utan vi får nog skärpa till oss med tecknandet om vi vill att han ska börja använda det. Han gör dock inga synbara försök att kommunicera din kissnödighet till oss över huvudtaget än men vi hoppas det kommer snart.

  • sagofröken
    miljarden skrev 2011-09-14 22:39:26 följande:
    Vi kör, men tyvärr inte så väldigt konsekvent med två fingrar mot pannan för toa. Hittills har vår snart 11-månaders kille inte börjat teckna men det är inte så konstigt utan vi får nog skärpa till oss med tecknandet om vi vill att han ska börja använda det. Han gör dock inga synbara försök att kommunicera din kissnödighet till oss över huvudtaget än men vi hoppas det kommer snart.
    Det här två fingrar mot pannan, var kommer det ifrån? Är det liksom ett vedertaget tecken eftersom fler verkar använda det? Det är ruskigt svårt att se kissnödigheten här också, men jag tror att vi anat oss till en signal, ett ljud hon gör innan. Tecken vore fint tycket jag.
    Woodgrove skrev 2011-09-15 21:32:01 följande:
    Vi lärde vår dotter att peka på snippan. 
    Hur gammal var hon när hon lärde sig det?
  • miljarden

    Smultronmjölk: ja det är som jag förstått det ett helt vanligt svenskt tecken för "toa". Gud vad jag skulle älska om vårt barn började använda det lagom till vintern. Undrar också hur gammal woodgroves dotter var när hon började teckna inför nödighet. Och hur gammal hon är nu?

  • Woodgrove

    Hon var runt 9 månader. När hon var 11 månader la hon till ett "där" när hon pekade. Gick inte att missa  

  • Woodgrove

    Hon blev 4 år i sommras. EC:ad från 12 timmars ålder. (Egentligen 1 timme, men jag vågade inte be min man ta henne till ett handfat eftersom vi hade flera barnmorskor med oss i rummet. Jag såg henne i ögonen och tänkte att hon behöver nog bajsa men struntade i det. När jag ca en kvart senare skulle gå upp ur sängen så var det bajs överallt! Ångrade då att jag inte bett min man ta henne ) 

  • AnnaElizabeth

    Vår son är ec:ad från ca 5 månader. Är nu snart 12 månader. Men han bajsar bara på pottan när jag sätter honom där, och övertygar honom att stanna genom att tex läsa för honom. Annars kan han vilja lämna pottan, och bajsa i blöjan 10 min senare. Han ger aldrig ngt tecken på att vilja använda pottan. Men denna vecka har han bajsat en gång om dagen i pottan och vissa dagar en andra gång i blöjan. 

    Hur ska jag få honom att ge tecken, säga ngt, gå till pottan själv? Och när känner han att han är nödig så han självmant sitter kvar? Är lite besviken att han inte förstår bättre, är så smart annars. 

  • sagofröken
    AnnaElizabeth skrev 2011-09-17 20:29:23 följande:
    Vår son är ec:ad från ca 5 månader. Är nu snart 12 månader. Men han bajsar bara på pottan när jag sätter honom där, och övertygar honom att stanna genom att tex läsa för honom. Annars kan han vilja lämna pottan, och bajsa i blöjan 10 min senare. Han ger aldrig ngt tecken på att vilja använda pottan. Men denna vecka har han bajsat en gång om dagen i pottan och vissa dagar en andra gång i blöjan. 

    Hur ska jag få honom att ge tecken, säga ngt, gå till pottan själv? Och när känner han att han är nödig så han självmant sitter kvar? Är lite besviken att han inte förstår bättre, är så smart annars. 
    Oh, jag har nog inga råd att ge eftersom min dotter inte är så gammal än. Vi bara sätter henne på rutin (efter sömn, efter mat, innan sömn, när vi själva går på toaletten) och emellan det när hon gör sina "ljud" som nästan alltid betyder att det är kiss eller bajs på g. Hon gnäller till, eller stönar till, och då har man en liten stund på sig att få fram pottan och sätta henne. Ibland kan man behöva leka en liten stund eller prova igen senare, som att hon "kommit av sig". Vet inte alls hur det är när de är uppåt året.
  • majsan533

    Jag ville också köra barnteckenspråk men tyckte att den svenska teckensidan hade lite för komplicerade tecken.

    Fick tips av en kompis om Baby Signs av Garcia (finns på tex adlibris). Hans tecken har fungerat klockrent och det är så himla coolt med barnteckenspråk att jag inte fattar varför inte fler använder sig av det.

    Tecknet för toa/potta/kissnödig/bajsnödig som vi kört med är knuten hand med tummen upp mellan pekfinger och långfinger och sen "vinka" med handen.

    Sök på Baby Signs på youtube så vår du massor med bra träffar.

  • åsau

    Teckenspråk är inte alls komplicerat för våra småbarn. De utvecklar sin handmotorik senare, men i tidiga åldrarna kan de faktiskt teckna.

    Min son tecknade "lampa" redan vid 7 månader men han använde inte tecknet som vuxna gör utan han tecknade som hans motoriska utveckling kunde.

    Han tecknade "kissa" när han var ca 1 år gammal. Inte heller helt "rätt" men fullt begripligt.

    Nu är han 2 år och tecknar "kissa" som en vuxen, dvs rätt tecken.

    Jag ville bara förtydliga att teckenspråk inte är komplicerat för barn att förstå, men deras handmotoriska utveckling kommer ifatt sen och då tecknar de lika tydligt som oss vuxna. Det gäller att förstå vilket tecken de försöker uttrycka när de "tecknar" som bebisar/barn.

    Lycka till!            

  • sagofröken

    En uppdatering eftersom tråden puffades upp :) dottern började teckna för kiss/bajs en vecka innan sin ettårsdag. Hon valde att göra samma tecken för både kiss och bajs, pekfingret mot lodrät handflata. Hon är nu 15 månader och tecknar likadant fortfarande, även om hon verkar på g att korrigera tecknet. Vi har fortsatt använda de 'korrekta' svenska tecknen men hennes variant är onekligen enkel och tydlig :)

  • dec2010

    Måstw bara fråga om tecknet i pannan för toa. Det har jag aldrig sett eller hört om. Trodde det vedertagna tecknet var ett T på "axeln".

  • sagofröken

    dec2010: Det finns säkert flera varianter, precis som i svenska, vi säger ju t ex toalett, toa, wc osv. Både den döva läraren på teckenspråkskursen jag gick och min älskade lilla tecken-app i iphonen säger två fingrar i pannan för toa.

    EC, "elimination communication", kallas på svenska också toakommunikation, bebis på potta, blöjfri bebis eller naturlig bebishygien. När småttingar som inte kan prata än ska kommunicera sina behov är tecken toppen Glad ecsweden.se/

  • dec2010

    Aha! Jag trodde det var nån form av sjukdom men var ju nåt positivt istället :)

    Jo jag har försökt ta lite tecken med min son med. Har jobbat mkt med tss o även på förskola där man använt tecken på småbarnsavdelningen. :)

  • Happymom

    Vid 8 månader använde vi inget tecken men vi lärde oss hur hon brukade låta när hon var på väg att bajsa. Sen började hon själv använda ett ord för bajs vid omkring 10 månader. Kissade gjorde hon i blöjan.

    Hon bajsade enbart på potta mellan 8-13 månader. Då började hon på förskola och de förstörde alltihop. Ganska arg på det för hon bajsade alltid vid samma tid varje dag och det var vid deras stående blöjbytes-tid, så det hade varit enkelt för dem. Dagispersonal kan vara så rabiata med sitt "Hon är för liten"-tänk.

    Var väl utanför ämnet och din fråga TS, men ville nämna det ifall någon skulle se mina andra inlägg och frågor om potträning.

  • Meal

    Vi har följt vår sons initiativ och signaler och så har tecken växt fram, alltså inget vi har lärt honom men tvärt om. När han ska bajsa så gör han pruttljud med munnen och när han ska kissa så drar han i kalsongerna/blöjan. Han är väldigt söt då, för när han ser oss komma ut från toaletten så ser han på oss och gör pruttljudet - lite sådär "Har du bajsat mamma?" He he

Svar på tråden Tecken (teckenspråk) för att gå på pottan?