• Cyanea

    Svagt plus eller spökstreck - Tråden för oss som behöver hjälp att analysera svaga graviditetstester

    SJLN skrev 2015-10-26 20:56:30 följande:

    Vill inte citera någon speciell, men angående diskussionen kring när ägget fäster...

    Jag skulle vilja påstå att det fortfarande finns mycket vi människor fortfarande inte riktigt vet när det gäller graviditeter. Till exempel vet man fortfarande inte riktigt hur det går till när ägget fäster i livmodern, vilket är en av anledningarna till att man inte alltid kan hjälpa kvinnor som inte lyckas bli gravida.

    Och eftersom det finns information om NÄR ägget fäster som säger ganska olika så kanske det helt enkelt är så att man inte riktigt vet det än heller.

    Enligt läkaren jag träffade senast på Gyn så är det så att om hjärtat fortfarande slår på fostret så utvecklas det fortfarande som det ska, punkt slut. Baserat på det så fick jag positivt gravtest en vecka FÖRE ägglossning förra gången jag var gravid, eftersom fostret var i vecka 5+ när jag 7 veckor efter mitt positiva test gjorde ultraljud. Spännande. (Den graviditeten slutade i missfall och nu är jag gravid med ett foster som är lika långt gånget som jag är )

    Finns alltså mycket kvar är upptäcka än tror jag.


    Men snälla rara, vad har du för belägg för det?! Det finns hur mycket forskning på detta som helst, det är inget mysterium! Man har stenkoll på detta, hur tror du annars att ferrtilitetsmedicinen kommit så långt som den gjort? Baserar du det på egna erfarenheter eller... ja, vad exakt? 

    Och det är det dummaste jag hört att man plussar före gravtest. Man vet att hCG börjar produceras när embryot fäst, det är nämligen då cellerna som bildar moderkakan börjar producera det. Hur i sjutton utsöndrades det före befruktning?Du måste ha haft ÄL tidigare än du trodde.

    Jag blir riktigt irriterad av ditt inlägg, jag förstår inte alls vad du vill ha sagt med det här. Du har ju ingen som helst koll och misskrediterar de som kommer med relevant fakta. Jättemärkligt! Vill du verka påläst - kolla upp din forskning först. 
  • Cyanea
    hcgsignaler skrev 2015-10-26 21:55:38 följande:

    hehe lugn nu cyanea du borde nog också kolla upp din forskning innan du brusar upp o börjar skälla! 

    Det befruktade ägget måste annonsera sin ankomst till livmoderslemhinnan så att den kan förbereda sig när ägget väl kommer fram. Så när ägget har delat sig några gånger börjar det därför tillverka hCG som sänder signaler till livmoderslemhinnan. Finns en del teorier om att det just är denna signal som ställer om kroppen till gravid. Stämmer denna teori kan man mycket väl få positivt gravtest så tidigt som äl+6-7 och känna symtom strax efter ägglossning. Precis som det finns låghormonare så finns det höghormonare och även dom som är extremt känsliga för hcg.

    Med detta sagt vill jag säga att jag tror inte man kan säga att 'så här är det' när det kommer till graviditet och befruktning, alla människor är olika och ingen graviditet och befruktning är den andra lik. :)


    Jag har koll på min forskning, tack så mycket. hCG börjar inte produceras förrän vid implantationen. Det produceras inte förrän embryot fäst. Innan dess är det progesteron som står för jobbet, inte hCG. Jag hittar inte det du skriver någonstans så jag undrar verkligen vad du har för grund att ifrågasätta mig. 

    Och trots att människor är individuella följer befruktning och graviditet ett bestämt mönster, åtminstone vissa delar av den. Visst varierar antalet timmar och minuter från ÄL till befruktning och från befruktning till implantation, men delningarna av embryot är väldigt exakta. Det som krävs för att en implantation ska ske är densamma. Utvecklingen fram till ett visst stadium är densamma, annars tyder det på någon typ av fel och det blir missfall. 
  • Cyanea
    hcgsignaler skrev 2015-10-26 23:38:33 följande:
    Är du alltid på hugget med taggarna ut? Jag vill dig inget ont och jag har heller aldrig sagt att du har fel. Jag lägger bara till att ett befruktat ägg bildar hCG strax efter några delningar som berättar för livmoderslemhinnan att det är på väg. Absolut ingenting att bli upprörd för! Jag sökte precis på google o hittade en sida högst upp faktiskt där det står om det jag skriver.

    Jag håller med dig om det du säger i det sista stycket.

    Här är en sida om det iaf:

    (står även mkt annat intressant om befruktningen)

    fof.se/tidning/2007/5/har-faster-agget

    läs under nödvändiga signaler andra stycket.
    Så "hehe lugn nu cyanea du borde nog också kolla upp din forskning innan du brusar upp o börjar skälla" var något vänligt menat som inte ska irritera mig menar du? 

    Jag har läst artikeln. Den är från en populärvetenskaplig tidning, för det första, och för det andra är artikeln ganska gammal (från 2007). För det tredje har jag enbart läst detta i just den artikeln, och den saknar ursprungskälla. Skulle det ha gjorts en studie som sa detta hade man förmodligen upprepat försöket, så vore det sant skulle det finnas på fler ställen. 
  • Cyanea
    SJLN skrev 2015-10-27 12:32:39 följande:
    SecretlyMe skrev 2015-10-26 21:45:21 följande:

    Det finns otroligt mycket att göra för de som inte lyckas bli gravida. Oändligt mycket. Men jag antar att du inte utretts för barnlöshet och inte varit inne i den svängen själv. Då brukar man inte sitta på så mycket fakta.

    Man kan inte riktigt veta när ägget fäster, helt riktigt. Men ägget behöver celldelas och utvecklas till en blastocyst för att vara "friskt" och fäster alltså därefter, vilket sker tidigast dag fem och som senast dag tolv (mellanvärde på 5-10 dagar).

    Att hjärtat slår behöver tyvärr inte innebära att embryot utvecklas friskt. Hur skulle du annars förklara sena missfall? Missfallsrisken är högre tom v 12 och trots att man kunnat se hjärtat slå finns det inget som säger att det kan gå fel senare i graviditeten.

    Det med att du fick positivt en vecka före ägglossning tänker jag inte gå på. Utan ett befruktat ägg är du inte gravid. Jag säger som ovan att du haft tidigare ägglossning alt att du inte hade mens utan en blödning under din graviditet. Låter mest troligt att du hade sen ägglossning i din tidigare cykel och att du därför räknades vara i v 5 och inte 7.

    Men vad vet jag. Finns nog mycket jag kan lära mig oxå, men aldrig att jag går på sådant som är fysiskt omöjligt :)


    Nej jag förstår väl själv att det är omöjligt att få ett positivt graviditetstest FÖRE ägglossning, och det är just precis det jag säger. Att det fortfarande forskas kring graviditeter, och att nya saker finns att upptäcka. Det jag ville poängtera var att det läkaren sa till mig (alltså inget jag googlade fram på tvivelaktiga sidor) omöjligt kan stämma, för att DÅ skulle jag ha plussat före ägglossning. Alltså kan även läkare ha fel, för att forskningen de baserar det de säger på inte stämmer.

    Och cyanea - jag vet att det finns mycket man kan göra för många ofrivilligt barnlösa, men jag vet också att man inte alltid lyckas och är det är därför det fortfarande forskars kring inplanteringen av det befruktade ägget. Jag skulle vilja påstå att jag skev "vilket är en av anledningarna till att man INTE ALLTID kan hjälpa kvinnor som inte lyckas bli gravida." ordagrant. Jag skev aldrig något om att ofrivilligt barnlösa inte kan få någon hjälp alls?

    Jag tyckte det var onödigt att hoppa på någon som gör gravtest "för tätt inpå ägglossning" bara för att den forskning vissa förlitar sig på säger en sak och annan forskning säger något annat.
    För mig känns det viktigt att det är korrekt information som delas och sprids här på forumet. För mig tog det tre år att bli gravid, och som SecretlyMe skriver så har jag hunnit både göra fertilitetsutredning och IVF under åren. Innan dess läste jag alldeles för mycket trådar och intalade mig alla möjliga saker, precis som jag ser är vanligt att andra gör här. Alla dessa myter fick mig att hoppas på saker som inte fanns på riktigt, och det gjorde mig väldigt illa. Jag vill inte att någon annan ska behöva råka ut för detsamma.

    Min mening är inte att sänka någon, bara räta ut hur det ligger till. Det är bra när folk stöttar och peppar varandra, men det är också skadligt när man gör det på fel sätt. Vi behöver inte proppas fulla med hörsägner som upprepats i trådarna här på FamiljeLiv tusentals gånger, för det hjälper inte. Man blir inte gladare av att få hoppet upptrissat av saker som inte stämmer, blir man inte gravid blir man bara ledsen. Dröjer plusset och "alla andra" plussar tätt inpå ÄL tror man att det är så det ska vara och blir orolig för att något är fel med en när sanningen egentligen kanske är att den som skrivit det inte haft koll på ÄL. 

    Vad gäller ofrivillig barnlöshet forskas det absolut massor på det, men så vitt jag vet brukar själva implantationen inte vara boven i dramat. Jag säger det eftersom jag hunnit sätta mig in i frågan efter år av behandlingar, som biolog med många poäng i genetik och avel samt medlem i en av Sveriges djurförsöksetiska nämnder (som hanterar alla ansökningar om att få göra djurförsök, vilket man alltid gör förr eller senare med sådana här studier. Där träffar man bl.a. forskarna som arbetar med frågorna och de har skyldighet att uppdatera om all tillgänglig forskning inom ämnet). Jag har inte sett någon forskning som tyder på luckor i just den delen, även om jag aldrig någonsin skulle hävda att vi vet allt om något. Men forskningen är, så vitt jag vet, rörande eniga i de basala funktionerna av graviditeter. Att mäta hCG som utsöndras är en enkel match jämfört med kromosomanalyser och annat man gör. 
  • Cyanea
    En del av oss skrev 2015-11-08 18:35:52 följande:

    Nån som har ett positivt test v.6?


    Vet inte vilken sort du önskar se. Jag plussade med CB plus 2 dagar före v. 6, då såg det ut så här. Dock plussade jag efter IVF med 5-dagars odlad blastocyst, så detta var dagen före min "officiella testdag" 15 dagar efter återförande. Jag hann knappt ta upp testet ur urinprovet innan ett tydligt plus syntes. 

  • Cyanea
    En del av oss skrev 2015-11-08 19:22:14 följande:

    Åh tack snälla att du delar med dig. Vad det ditt första test? Är bebisen född? Jag tog test idag igen, sticka men är nog kört för mig, blir mf nr 10.


    Japp, det var första testet. Blev så skadad av negativa gravtest alla år vi försökte på egen hand så jag undviker dem så länge jag bara kan ;) Just den här gången "tjuvtestade" jag före testdag för att jag börjat blöda och maken skulle ta examen dagen därpå, vi ville inte förstöra dagen med tråkiga besked. 

    Dottern är inte född än, men är i v. 29 nu :) Än så länge sparkar hon omkring och verkar må förträffligt. 

    Är testet verkligen så mycket svagare så du tror att det är kört? Eller har det hänt något? Instämmer med frestelsen. Hade MF förra IVF-försöket och då plussade jag starkt långt efter att embryot stötts ut, plus att det har med hur koncentrerat ditt urin är. 

    På VUL är det lite tveksamt om de hittar hjärtslag i v. 7, men det är möjligt. Säkraste är att vänta till v. 8 om du klarar det. Vet själv hur jobbigt det är att vänta. Stort lycka till!!
  • Cyanea
    En del av oss skrev 2015-11-08 20:10:55 följande:

    Tack snälla jag tempar och tempen har dalat testet är svagare sen senast och alla symtom har försvunnit och igår så högg det i magen som gjorde väldigt ont. Jag tar progesteron vaggisar och inatt när jag var på toa så hade allt åkt ut vilket inte har hänt förut.

    Mitt urin som jag testade med var starkt hade hållt mig i 5 timmar.

    Härligt och vara i v.29 och känna fosterrörelser


    Hade jag varit som du hade jag slutat tempa och testa ;) Det skapar så mycket oro. Jag vet att man vill förbereda sig innan det värsta händer, men man blir inte förberedd ändå. Du klarar det om det skulle hända, och innan dess mår du inte bra av att oroa dig. Du gör dig bara en otjänst. 

    Har själv tagit Lutinus ett antal gånger och det händer ibland att de kommer ut lite tidigare än man tänkt sig ;) Mina symptom har kommit och gått, jag var nojig jämt över att det var MF på gång, men allt har hittills gått bra :) 
  • Cyanea
    En del av oss skrev 2015-11-08 21:04:46 följande:

    Tack jo jag vet mitt kontrollbehov är tyvärr såhär och jag önskar att jag bara kunde släppa det men vet inte om jag skulle fixa det och må bra av det heller. Förra gången så såg jag när MA skedde på tempen och så sitter jag och jämför mina tempar och symtom och oroar ju ihjäl mig.

    Hade du mycket symtom när du var i v.6? Kom och gick dom?

    Konstigt att Crinone bara rann ut inatt, såg precis ut som sperma gör men något sex har jag inte vågat ha så det kan omöjligt vara det. Ska man ta nytt om det rinner ut?


    Vet hur det är, men vet också att det inte hjälpte mig när jag fick MF. Det finns liksom inget man kan göra för att underlätta. Det enda du kan göra är att intala dig själv varje dag att "Så vitt jag vet är jag gravid just nu, och det är jag tills motsatsen bevisats". 

    Jag hade bitvis massor, bitvis inte alls mycket. Vissa dagar kräktes jag, andra dagar mådde jag bra. Det känns som att jag höll på att dö av oro varannan dag ;) Ett tag in i graviditeten märkte jag att måendet berodde på hur jag skötte mig med bl.a. sömn och mat. Slarvade jag mådde jag sämre. Det är så tidigt att du inte känner din graviditet än, vad som helst kan vara normalt för dig. 

    Har haft Crinone också, den var olika för mig olika dagar. Ta inte nytt. Oftast tar man en så hög dos att det inte gör något om en inte hinner ligga kvar så länge. 
  • Cyanea
    En del av oss skrev 2015-11-08 22:10:07 följande:

    Du skriver så kloka ord och dessa ska jag minnas och ta fram varje gång jag känner oro.

    Jo känner igen detta med att dom dagar jag inte sovit tillräckligt och eller slarvat med maten att måendet blir så mycket sämre då. Inatt drömde jag om FVP och sedan kunde jag inte somna om utan legat i någon halvdvala och spann vidare på min gnagande oro och sedan oron om MF och så låg temp på det och så var den explosiva oron där igen.

    Ska inte ta mer crinone än en per kväll fram till v.12. Vet du hur stor mängd progesteron det är och vad det egentligen gör för något i kroppen? Om man nu får missfall kan cronone skjuta upp det då att blödningen kommer igång senare?


    Man blir jäkligt bränd av det här med att skaffa barn när det inte går som man tänkt sig. Tyvärr sitter den oron i skallen, så att säga, så det är lika bra att försöka arbeta bort den så snart som möjligt. Jag sitter fortfarande nu i v. 29 och tror att det kommer gå fel. Hittills har allt varit bra, men rädslan släpper inte lätt. Försök att tänka på att det är ren oro som spökar - inte någon inre känsla av att något är fel. 

    Har för mig att en dos är tillräcklig för en dag. Sen har progesteron lite tveksam påverkan på graviditet, man brukar väl mest ta det "för säkerhets skull". Vid IVF ska man ta det några dagar innan man får tillbaka ett embryo för att imitera progesteronet som utsöndras vid ÄL (om man har utebliven ÄL, annars behövs det ju inte eftersom kroppen utsöndrat det naturligt). Men ja, tyvärr kan det försena blödningar. Av 4 återföringar av embryon har jag aldrig börjat blöda när mensen skulle ha kommit. Dock började jag blöda snabbt efter MF trots att jag tog det, så just den gången kom det igång alldeles utmärkt ;) 
  • Cyanea

    Detta är egentligen en diskussion jag inte vill lägga mig i, men kan inte låta bli. 

    Jag är också ofrivilligt barnlös (förhoppningsvis inte så länge till). Jag har gjort fertilitetsutredning och IVF. Under all tid inom vården med de allra duktigaste på detta område har jag ständigt ställt frågan till olika läkare: är det mitt fel för att jag är stressad eller att jag vill för mycket? Varje gång har de lett och svarat "Nej.". Överläkaren på reproduktionsmedicin Sahlgrenska var vår huvudsakliga läkare. Hon svarade "Om stress påverkade chansen att bli gravid hade nog ingen som kom innanför våra dörrar lyckats. Jag skulle våga säga att alla som kommer hit är väldigt stressade över sin situation, men det går bra ändå." 

    Det enda som påverkar fertilitet och stress är, som SecretlyMe skriver - ägglossningen. Man kan sluta ägglossa vid extrem stress. Behöver man ingen ägglossning, som vid IVF, spelar det absolut ingen roll. Jag var utbränd när jag blev gravid och hade ingen ÄL på grund av det, men här sitter jag. Av alla gånger jag skött mig exemplariskt fungerade det inte, men som utbränd kan jag minsann bära ett barn. 

    Som En del av oss skriver så klarar även människor i de allra extremaste former av stress att både bli gravida och behålla barnen. Ja, det finns en ökad risk för tidiga födslar, men inte missfall generellt. Jag såg länken till SR om studien i Guatemala, men jag vill påpeka att detta studerats många, många gånger om utan att ha lett till något resultat innan dess. Studien behöver inte ha rätt, och jag ser inte vilka parametrar de undersökte. 

    Att det tar tid att bli gravid är jobbigt nog som det är utan att vi kastar sten på de stackars kvinnorna för att de lever för stressigt eller vill för mycket. Hade stress gett så mycket missfall hade betydligt fler inte behövt göra aborter vid oönskade graviditeter. Hade stress eller viljan att ha barn för mycket spelat in hade nog nästintill ingen blivit gravid. Så vitt jag ser i tråden är alla superladdade varje gång det närmar sig BIM. Hur skiljer sig den stressen från annan stress, undrar jag? 

Svar på tråden Svagt plus eller spökstreck - Tråden för oss som behöver hjälp att analysera svaga graviditetstester