• Anonym

    Ni som fick acne av hormonspiral- hur lång tid inna det blev bättre?

    Satte in en hormonspiral för två månader sedan och jag har fått massor av finnar. Mest på hakan och halsen, men också på ryggen. De på halsen och hakan är mer som bölder och gör skitont!

    Kommer de att försvinna, eller kommer jag få dras med dem ända tills jag tar ut spiralen?!

  • Svar på tråden Ni som fick acne av hormonspiral- hur lång tid inna det blev bättre?
  • Anonym

    Är det bara jag i heeela världen som fått finnar av spiralen?!

  • Anonym (mamma09+11)

    Oj, kan det ha med DET att göra? Tycker min hud blivit sämre men aldrig kopplat det till hormonspiralen. Satte in min i april men har fortfarande en del småfinnar. Tyckte problem började i somras.

  • Anonym

    Ja, det står att acne är en ganska vanlig biverkning, men jag tycker att alla jag känner inte har fått en enda biverkning av den. Och jag verkar ha fått alla mer eller mindre. Men just finnarna känns jobbigast (ytlig som man är) och humörsvängningarna.

    Jag undrar hur länge det ska hålla i sig, om det är värt att ta ut spiralen eller om man ska vänta någon månad till och se om det blir bättre. Men hittills har det bara blivit värre.

  • Anonym (mamma09+11)

    Jag tycker du ska vänta ett tag till faktiskt, efter två månader hade jag fortfarande spottings, tyckte det tog knappt 4 månader innan allt kändes normalt igen. Har fortfarande en del plitor och finnar men jag tror det är på väg åt rätt håll iaf!

  • Anonym

    Jag har bestämt mig för att ge det någon månad till, och blir det inte bättre tar jag ut den.

    Det dyker upp minst 2-3 nya finnar varje dag, och dels gör det ont men jag känner mig såååå ful.
    Sedan har jag också spottings och blödningar i princip varje dag. Det står att man kan ha oregelbundna blödningar i 6 månader men att många sedan slipper mens på upp till 5 år. Men jag har hittills på 2 månader blödit lika mycket som jag gör på 8 månader när jag inte har spiral, så om jag ska blöda lika ofta i 4 månader till så har jag ju liksom haft mens för 5-års tid nästan.

    Dessutom har jag gått upp i vikt och har rejäla humörsvängningar. Jag som annars är lugnet själv brusar upp för ingenting och är ledsen.

    Men just nu är faktiskt finnarna värst, så jag hoppas hoppas att det ger med sig.

  • Anonym

    Jag hade en p stav i fem år.
    Vet inte om det räknas i den här tråden? Men hormonerna är nog de samma.
    Jag hade finnar i hela ansiktet och på ryggen. Under hela perioden,.
    Det tragiska är att jag inte ens hade en aning om att det kunde vara en biverkning (vilket det är) och idag är jag full av riktigt fula ärr.
    Fick jag göra om (och rätt) skulle jag valt ett annat preventiv och varit vackrare idag.

  • Anonym
    Anonym skrev 2011-10-07 22:44:11 följande:
    Jag hade en p stav i fem år.
    Vet inte om det räknas i den här tråden? Men hormonerna är nog de samma.
    Jag hade finnar i hela ansiktet och på ryggen. Under hela perioden,.
    Det tragiska är att jag inte ens hade en aning om att det kunde vara en biverkning (vilket det är) och idag är jag full av riktigt fula ärr.
    Fick jag göra om (och rätt) skulle jag valt ett annat preventiv och varit vackrare idag.
    Åh, vad trist att höra! Hoppas att ärren kommer att minska iallafall!
    Som sagt, de flesta jag vet har inga biverkningar alls, men vad jag har förstått så ska finnar vara en av de vanligare iallafall. Jag åt p-piller förut och då var min hy mycket bättre än nu.
    Tror att jag kanske ska ringa min BM och höra vad hon säger, om det kanske är bättre att byta tillbaka till den sortens p-piller jag hade förut.
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-10-07 22:52:55 följande:
    Åh, vad trist att höra! Hoppas att ärren kommer att minska iallafall!
    Som sagt, de flesta jag vet har inga biverkningar alls, men vad jag har förstått så ska finnar vara en av de vanligare iallafall. Jag åt p-piller förut och då var min hy mycket bättre än nu.
    Tror att jag kanske ska ringa min BM och höra vad hon säger, om det kanske är bättre att byta tillbaka till den sortens p-piller jag hade förut.
    Ja, jag vet inte. Jag var annars nöjd med staven då jag inte hade mens alls under den perioden, så jag vet inte hur jag gör när det blir dags att skydda sig igen. Efter lite efterforskningar så verkar pessar riktigt bra, annars kanske sterilisering om man törs. (-antagligen inte)
  • Anonym

    Jag fick också finnar i början med hormonspiral, både blödningar och finnar. Men efter ca 4 månader (tror jag) så försvann både finnarna och blödningarna, Har haft hormonsprial i två omgångar och det har varit ungefär lika båda gångerna. Efter den lite jobbiga "startperioden" tycker jag den fungerar alldeles perfekt.

  • Anonym
    Anonym skrev 2011-10-13 22:00:00 följande:
    Jag fick också finnar i början med hormonspiral, både blödningar och finnar. Men efter ca 4 månader (tror jag) så försvann både finnarna och blödningarna, Har haft hormonsprial i två omgångar och det har varit ungefär lika båda gångerna. Efter den lite jobbiga "startperioden" tycker jag den fungerar alldeles perfekt.
    Tack, du ger mig lite hopp i allt mörker!
  • guestidag
    Anonym skrev 2011-09-29 20:08:13 följande:
    Är det bara jag i heeela världen som fått finnar av spiralen?!
    Ser att det är ett gammalt inlägg men undrar lite hur det gick med finnarna. Gick de bort? Har själv fått massor och har endast haft den en månad.....
  • Anonym (lebbete)
    Tabletter mot akne -http://derminax.se  Började ta den när jag hade hemska akne utslag, dom började försvinna och sen dess har jag använt den som förebyggande. 
Svar på tråden Ni som fick acne av hormonspiral- hur lång tid inna det blev bättre?