• MissGreen

    Mår otroligt dåligt över döden..

    Hej, jag undrar ifall det är någon som känner som jag gör.

    Detta började i samband med att jag fick läsa om den fruktansvärda nyheten där en mamma mördade sina två fina barn i Sigtuna för cirka två veckor sedan. Jag har själv en liten son och förstår verkligen inte.

    I samband med detta började jag tänka på livet och döden.. Jag har aldrig någonsin tänkt så här förut eller mått så här dåligt. Givetvis har jag vetat att jag inte är odödlig men jag har nog inte velat inse det, ungefär som när ett barn tänker på döden.

    Jag inser nu att alla kommer att dö, alla i min närhet och även mitt fina barn och min sambo. Mina systrar och föräldrar. Jag själv. Och det får mig att undra vad meningen med livet är. Att om hundra år kommer det sitta en kvinna lika gammal som jag och tänka dessa tankar. Och då är jag död sen länge. Och så här kommer det att pågå i evigheters evighet. I en enda stor cirkel. Det finns inget slut.

    Jag håller på att bli galen över detta. Ingenting känns roligt längre och jag vill inte tynga ner min  närhet med dessa tankar. Jag ska prata med en präst på onsdag. Jag kan inte fokusera på jobbet eller med mina studier. Har inte skrattat ett äkta skratt på en vecka. Vet inte vad jag ska göra mer..

    Vill bara veta om jag är ensam om detta och ifall det kan gå över?

    Kram! 

  • Svar på tråden Mår otroligt dåligt över döden..
  • Knasjojjobus

    Men oj.. vad hemskt att känna på det viset! Jag har väl lite tankar på döden ibland sådär, tycker det är ganska obehagligt att tänka på.. men jag kan koppla bort det. Bra att du tagit tag i det,att du får gå och prata med någon. Hoppas den personen kan hjälpa dig. Måste kännas hemskt att känna att det inte finns någon mening med livet.. hoppas det löser sig för dig!

  • Pentagram

    Dödsångest är naturligtvis inte helt lätt bearbetat eftersom det i det stora hela ÄR så att vi är döda allihop om 100 år och det finns inget vi kan göra åt saken, egentligen. Å andra sidan, döden kommer när den kommer så det är ingen idé att oroa sig för den heller. Fokusera på att leva så att du när du väl ligger på dödsbädden åtminstone kan tänka att du gjorde väl ifrån dig under den tid du hade. Bara för att döden är oundviklig innebär det inte att allt vi gör i livet är meningslöst. Du påverkar folk omkring dig och även efter att du dött så kommer det att leva kvar folk som minns det du lärt dem, läser dina böcker, ser dina filmer, eller helt enkelt bara har ett eget liv att ånjuta eftersom du födde en av deras farföräldrar, exempelvis.

    Man kan också välja att ge upp sin naturalism och ansluta sig till någon tro (teistisk eller ej) som påstår att det finns ett efterliv, reinkarnation e d. Det blir förvisso inte sant bara för att man tror på det, men vissa personer behöver de bekväma lögnerna om livet (och döden) för att orka med det.

  • The Riddler

    Du behöver lite "deep thoughts" för att sedan komma tillbaka starkare än någonsin.
    Alla människor hamnar i en liknande svacka när mycket av tiden går att tänka på döden och allt vad det innebär.
    Vi människor är medvetna om vår odödlighet och för vissa kan det vara svårt att hantera, men efter prat, tänkande och lite ensam tid så kommer man till slut att acceptera det och se "livscirkeln" som en naturlig och ofarlig grej. Vi föds, vi lever, vi dör.  Döden behöver inte alltid betyda något dåligt, vi vet inte vad som sker efter.

    Acceptera döden och gör det till en del av dig. Eventually, we are all dead men ^.^ 

  • Liten777

    Lite sent svar kanske, men jag ville bara säga att du inte är ensam. Jag förlorade min pappa för ett år sen, och under det senaste året har så många människor i min omgivning dött att det är omöjligt att inte tänka på döden. Jag får panik när jag tänker att jag själv en dag ska dö, eller min man, som av olika orsaker troligen kommer att gå bort före mig. Eller tänk om mina barn skulle dö? Varje gång jag ringer min mamma och hon inte svarar tänker jag att hon har dött. Det är verkligen en enormt stark känsla att ha dödsångest, outhärdligt.

    Jag tror att dessa tankar dyker upp med jämna mellanrum, aktualiserade av dödsfall i omgivningen, eller i media e dyl. Och med ökad ålder inser man också sin dödlighet mer och mer. Självklart vet man att man ska dö, men att verkligen _inse_ vad det innebär är en annan sak. Jag tror att dessa tankar behöver finnas för att man ska kunna bearbeta dem, medvetet eller inte. Jag har hört sägas att rädslan för döden faktiskt minskar ju äldre man blir, att man faktiskt kan vara tillfreds med tanken på sin egen dödlighet. Det hoppas jag verkligen!

    Lång story kort - hoppas att du kan ta dig ur förlamningen som dessa tankar och känslor skapar. Kanske kan du ta en stund när du får vara ifred och bara låta allt komma fram, utan att trycka undan ev. ångest. Tillåt dig att vara skiträdd och ledsen och allt du känner. Men vad vet jag?

  • Psyke

    Hoppas att du mår bättre och har fått lite hjälp att bearbeta dina tankar. 
    Du är inte ensam och att du får sådana tankeställningar visar bara att du är mänsklig och att du utvecklas. Vi kan ha dödsfruktan i olka stadier i vårt liv och du har den svårast då du har barn och det är mycket lättare att acceptera att dö själv än att föreställa sina barn gå samma öde.
    Som troende har man det lättare då det inte finns något död, bara en övergång till en annan existensform. Bebisen lever i mammas mage i 9 månader men det är födelseögonblicket till vår värld som vi tar som startpunkten. Samma sak om man tror på nästa liv. Om man inte är troende så kan man kanske ha inställningen att man inte vet vad som händer efter döden och inte kan vara helt 100% säker att det innebär slutet.
    Annars är det viktigt att försöka hitta ett sätt att upsskatta LIVET och bortse från döden. Den kommer men den förändrar ingenting. Jag hade liknadne tankar men har förstått att få uppleva glädje, solstrålar efter en regning morgon, att höra ett barns skratt är underbart. Om man lever varje dag i skuggan av kommande död men hittar något vackert i världen, litet eller smått är det värt att leva.
    Kram på dig! 

  • MissGreen

    Tack för alla svar!! 

    Jag mådde lite bättre för 3 veckor sen och bestämde mig för att lägga ner alla dystra tankar men det var lättare sagt än gjort då de snabbt kommit tillbaka.

    Jag arbetar för närvarande deltid med palliativ vård av äldre och det gör nog inte saken bättre. De är så gamla och ledsna och de tycker att tiden går har gått snabbt. Deras barn hälsar inte på ofta nog(tycker jag). Vissa är helt borta i huvudet av demens och jag är så fruktansvärt orolig över att bli så.  Man ser foton på hur de såg ut för x antal år sedan, innan de blev gamla. Och oj vad jobbigt det är att inse att man själv kommer bli gammal och dö.

    Det är inte så att jag inte känner livslust, däremot kan jag sista veckorna sakna motivation till framtiden. För vem kommer egentligen bry sig ifall jag slet för att komma in på det program jag ville på högskolan om 100 år? Det är dessa tankar som får mig att må så himla dåligt.. Jag älskar ju mitt liv, jag vill ju stanna i det här, i denna tillvaro! Jag vill inte att jag ska dö och att mina föräldrar och övriga släktingar ska dö. Jag vill inte att mitt lilla barn ska bli gammal och även han dö.

    Är det någon som tänker så här? Jag har varit hos en präst och psykolog vilket givetvis gav två olika känslor. Prästen tror ju på något form av liv efter döden och han  tror att varje människa har en uppgift i livet. Jag önskar att han har rätt. Psykologen däremot ville ( i vanlig ordning) HITTA ANLEDNINGAR till varför jag känner som jag gör och han frågade ifall jag ville ta emot medicinering. Bokade inte fler tider med honom, medicin istället för att bearbeta tankarna om döden som alla människor kommer att gå igenom?

     

  • Psyke

    Önskar att jag kunde hjälpa dig men tankarna tar man inte bort genom ett inlägg på internet. Har själv varit i kontakt med en psykolog en gång som ville ge mig piller i stället för att hjälpa mig. Skulle rekommendera att träffa en psykolog med en annan inrikting, kognitionpsykologi passar bättre för att lösa konkreta frågeställningar och problem. 

  • HannaS86

    Usch jag lider med dig. Jag hade en period för några år sedan när jag tänkte som dig. Men på något vis har jag kommit till insikt med tiden och accepterat att visst, vi alla kommer dö och ingen kommer komma ihåg mig om 100år. Men gör det något egentligen? Jag tror personligen inte att det finns en förutbestämd mening med livet eller ett öde. Däremot tror jag på att göra det bästa möjliga av det. Jag anser att meningen med livet är att vara så lycklig som möjlig :) Göra saker som gör just dig glad, oavsett vad de är (så länge de inte är olagliga då ;))

  • BBB

    Jag känner igen mig. Har dessa tankar återkommande. Har lärt mig att tänka: jag har dessa tankar, nu kommer de igen och nu skjuter jag undan dem. Så upprepar jag det för mig själv. Det funkar bra ibland. Inte alltid.

    För jag kan inte lägga så mycket tid på att tänka på döden för då dräneras jag på livskraft.

    Är rädd att lägga över mina dystra tankar på mitt barn.

    Jag kan nästan få panik när jag och min man ska göra något och sonen har barnvakt. Tänk om vi dör i en bilolycka. Är vi tillsammans är jag inte rädd. Men just vi två på samma ställe och sonen på ett annat. Det tycket jag inte om. När jag är på ett ställe och maken på ett annat, det känns bättre. Inte alla ägg i samma korg...

    Det är fruktansvärt jobbigt. Kan tänka att man inte ska vara rädd för allt. Men det hjälper inte.

    Har fått en enorm känsla av att jag måste överleva allt för mitt barns skull. Är rädd nu när jag är gravid. Jag måste ju överleva förlossningen. Första gången var det mycket som hände. Bl a förlorade jag mer än tre liter blod. Så det känns inte helt ogrundat. Hade jag fött barn för 50-100 år sedan har jag inte överlevt. Eller annan del av världen. Eller kanske bara annat sjukhus.

    Puh! Jobbigt. Tack för att du läste!

  • Computerworld

    Vi har hela tiden döden flåsande i nacken, men det behöver inte vara en kall vindpust, utan en värmande känsla och motiverande känsla, som gör att vi tar oss för med saker i livet - medan vi kan.
    Att vi älskar dem vi har nära oss och gör goda gärningar för dem som vi inte ens känner.

    Jag är god man och förvaltare till 2 personer, som jag inte kände innan jag tog uppdragen. Ge något till samhället och du får något tillbaka.

  • CarolinaAq34567

    Hej! tråkigt att du tänker så men jag känner igen känslan.


    Är en tjej på 21 vårar nu, men när jag var 19 fick jag min "dödsångest". Mycket tankar å livet kändes meningslöst att leva - tills en dag då jag började tänka om. Om jag nu ska dö vill jag leva mitt liv till att göra andra människor glada å hjälpa till :) Sen å andra sidan så är vi energi, å energi dör aldrig hihi

  • MiniEgo
    "Tag inte livet allt för allvarligt, du kommer ändå aldrig ifrån det levande."

    Jag minns faktiskt inte ifall jag har haft dödsångest, jag tror inte att jag har haft det. Jag har bara haft 20-års kris.
    Men anledningen till att jag inte har haft dödsångest kanske är att jag alltid (sen jag va typ 12 år) har varit medveten om att alla kommer att dö. Jag anser att det bara är nyttigt att reflektera kring döden, för ingenting är bestående. inte ens en bra helg kommer åter igen. allt i livet ändras ständigt, med jämna mellanrum. Därför ska man uppskatta varje sekund man har. Glad
  • HannaS86

    Hej ts!
    Jag tänkte mycket på döden när jag var runt 15 år och bearbetade det nog redan då. Du kommer komma över det här tänket. Jag tror att de flesta har en mer eller mindre uttalad period när de kommer till en (djupare än ett barns) insikt om att vi alla kommer dö. Om 100 år kommer ingen minnas mig och det finns egentligen ingen mening med att föra sina gener/sin släkt vidare. Dels vet man ju inte om den dör ut om några generationer och det är ju få som tackar sina förfäder för att de finns. Och om bara någon hade väntat någon minut längre med att ha sex med någon för 10 000år sedan hade det kanske slumpat sig så att en annan spermie hade hunnit först och därmed hade jag inte funnits. 

    När man har de här funderingarna så kommer man till insikt om hur obetydliga vi är. Att vi verkligen inte spelar någon roll för universum. Ens existens är krasst sett meningslös. De här tankarna får personer att gå i olika riktiningar. En del blir religiösa för att de så gärna, undermedvetet, vill ha en mening med livet. En del bestämmer sig för att det är ödet som styr och en del blir som jag, lite lätt cyniska och väldigt "brutala" i sitt tänk kring döden.

    Som sagt kommer du komma förbi den här fasen. Jag skulle nästan vilja säga att det är som ett trauma för dig som du behöver bearbeta nu. Den psykologiska stressen som uppkommit för dig utlöser en krisreaktion. Man brukar säga att det finns fyra faser. Jag saxar dem från wikipedia, de förklarar bättre än mig ;)


    Chockfasen varar i några sekunder eller upp till en vecka och kännetecknas av att den drabbade ej förmår ta in vad som skett. Individen kan upplevas samlad och lugn ellerångestfylld och orolig och uttrycker ofta en upplevelse av overklighet.


    Sedan följer reaktionsfasen som varar från några veckor och upp till ett år. Det är då som individen konfronteras med det som inträffade och ej längre förmår hålla känslorna tillbaka. Ledsenhet men också vrede är vanligt. Successivt inträder bearbetningsfasen där individen som namnet anger bearbetar traumat genom att repetera vad som skett och sakta knyta ihop känsla och intellekt. Detta sker ofta genom samtal men också i skrift eller med andra uttryckssätt. Vid ett kraftigt trauma kan bearbetningen fortgå i flera år men den totala upptagenheten av traumat klingar sakta av.


    Så småningom inträder nyorienteringsfasen som fortsätter livet ut där erfarenheten integreras som en del av livshistorian, och finns där som ett själsligt ärr utan att i så stor utsträckning påverka vardagen i negativ riktning. En krisprocess är om än plågsam inte ett sjukdomstillstånd utan individens normala reaktion på onormala omständigheter.


    Om du tycker att jag har fel och bara svamlar om att det skulle vara ett trauma för dig så kan det vara så men det låter som att funderingarna har tagit hårt på dig. Det var något av ett trauma för mig också, jag var ganska ledsen över att inse att mina föräldrar ska dö och jag kommer behöva begrava dem, jag som är äldst av 4 syskon förmodligen skulle dö ifrån mina syskon och att de skulle behöva begrava och sörja mig mm.

    I alla fall, det jag ville komma till i slutänden är att JA, livet är meningslöst rent objektivt. MEN, för mig är meningen med livet att göra det bästa av det. Att ha så roligt och få ut så mycket man bara kan (på laglig väg självklart). Och för mig räcker det, livets mening behöver inte vara större än så. Jag vill ha ett liv som jag är nöjd med när jag är gammal och tänker tillbaka. Jag vill inte ångra att jag inte gjorde saker. Jag försöker att genomföra planer och utmana mig själv för att varje dag inte ska vara likadan. Jag tror att för min del skulle det vara vad jag ångrar mest när jag blir gammal; om varje dag har varit väldigt enformig så att mitt liv mest har bestått av tristess och att jag väntat på att dagarna ska gå. Och inte insett att det är mitt liv som passerar medan jag väntar på roligare tider.

    Du får gärna inboxa om du vill diskutera mer/skriva av dig.

  • HannaS86

    Oj, tänkte inte på att den här tråden dök upp som en favorit och såg inte att den var från 2011 och att jag dessutom redan svarat i den. Jag vet inte om du är kvar ts men om du är det vore det väldigt intressant att se hur du ser på det här nu?

  • SatanLendMeADollar

    Döden är underskattat. Man ska längta efter döden! Vem vill egentligen leva i den här skitexistensen?

    När man är död behöver man inte må dåligt över något.

  • tobbe01
    Psyke skrev 2011-11-03 21:39:36 följande:

    Önskar att jag kunde hjälpa dig men tankarna tar man inte bort genom ett inlägg på internet. Har själv varit i kontakt med en psykolog en gång som ville ge mig piller i stället för att hjälpa mig. Skulle rekommendera att träffa en psykolog med en annan inrikting, kognitionpsykologi passar bättre för att lösa konkreta frågeställningar och problem. 


    Jag tycker inte att man ska kategoriskt tacka nej till "piller"! Vanebildande medicin............absolut men SSRI-preparaten t ex är det många som säger sig bli hjälpta av. När man grottar ner sig i tankar på döden så är man sannolikt deprimerad? 
  • tobbe01
    HannaS86 skrev 2014-09-15 22:11:59 följande:

    Oj, tänkte inte på att den här tråden dök upp som en favorit och såg inte att den var från 2011 och att jag dessutom redan svarat i den. Jag vet inte om du är kvar ts men om du är det vore det väldigt intressant att se hur du ser på det här nu?


    Varför vaknar så här gamla trådar till liv helt plötsligt? Händer ofta! Märkligt.......
  • HannaS86
    tobbe01 skrev 2014-09-16 06:51:38 följande:
    Varför vaknar så här gamla trådar till liv helt plötsligt? Händer ofta! Märkligt.......
    Tror det beror på att en del söker efter gamla trådar istället för att starta en själva eller om de vill läsa en tråd som diskuterat ett visst ämne. Bra på sätt och vis iom att det ofta finns massa trådar om samma ämne men samtidigt lite irriterande när diskussionen är "över" och tråden är avslutad så att säga.
Svar på tråden Mår otroligt dåligt över döden..