• Svar på tråden Pippis pappa ÄR negerkung tack Mc Donalds :))
  • Nattmackan
    crossfit skrev 2011-10-11 20:46:55 följande:
    Har de ändrat? Min son fick en pippibok nyss där var pappan negerkung.
    jo i alla moderna böcker jag läst står det bara kung ;)
  • Nattmackan
    kellikopter skrev 2011-10-11 20:55:05 följande:
    Jag skulle uppskatta om det stod kung, oavsett om pippis pappa är KUNG ÖVER ALLA NEGRER i orginalversionen.
    Nej jag har originalet, och det står MIN PAPPA ÄR NEGERKUNG I SÖDERHAVET ;)
  • Novallie

    men läste ni i slutet så motiverar de till varför att det då inte sågs som negativt att kalla pippis pappa för negerkung och därför skriver så. Det beror nog på vad man laddar ordet med "negro" på spanska eller vad det e betyder svart.

    Tror de skrev så för att undvika stämmningar då de redan skriver sig vara medvetna om ordets betydelse.


    H född 091017
  • Nattmackan
    Novallie skrev 2011-10-11 20:59:26 följande:
    men läste ni i slutet så motiverar de till varför att det då inte sågs som negativt att kalla pippis pappa för negerkung och därför skriver så. Det beror nog på vad man laddar ordet med "negro" på spanska eller vad det e betyder svart.

    Tror de skrev så för att undvika stämmningar då de redan skriver sig vara medvetna om ordets betydelse.
    Man kan ju undra varför originalet är omskrivet.
  • Novallie
    Nattmackan skrev 2011-10-11 21:04:40 följande:
    Man kan ju undra varför originalet är omskrivet.
    för att endel anser det stötande... undra om det e mer okej och skriva blattekung? på tanke på vad endel kallar sig själva för.

    Är kanske för ung för att uppleva det som stötande med neger men tror endel handlar om att det använts mer nedsättande förr. Även om i boken kanske inte upplevs på samma sätt.

    Tror snarare att ett ord kan få mer positivt innebörd om den används i bättre sammanhang som när pippi glatt berättar vad hennes pappa är för något. Men också att det förtydligar att han är kung i ett mer exotiskt land långt borta än om det bara står kung(då kanske man tänker sig något närmare). Då det kanske inte rikigt på samma sätt framkommer i texten.  
    H född 091017
  • kellikopter

    Räcker det inte med "kung av Söderhavet"?folk har så lite liv om man ska sitta och förvara ordet neger. Varför ska det ens användas? Totalt onödigt

  • Litet My
    kellikopter skrev 2011-10-18 20:05:05 följande:
    Räcker det inte med "kung av Söderhavet"?folk har så lite liv om man ska sitta och förvara ordet neger. Varför ska det ens användas? Totalt onödigt
    Håller med.

    Vi har iofs bara de gamla versionerna av Pippi, men har pratat med sonen om just ordet neger, både hur det är tänkt i boken, även om ordet negerboll och om skällsordet neger...och såklart att det inte är okej att kalla någon/säga.

    Han kommer ju att stöta på ordet i alla sammanhang, men vill inte heller att han skall tänka att bara för att kompisen Kalle säger "negerboll" så är han en dålig människa.
Svar på tråden Pippis pappa ÄR negerkung tack Mc Donalds :))