• Philippa

    Varför dör mina praktbotior?

    Jag köpte 5 praktbotior i somras, de dog alla en efter en...

    Jag köpte 6 nya för ca 3 veckor sedan och nu har 4 st dött.... varför?

    Har ett 400 liters akvarium, alla vattentester är bra... ingen sjukdom på någon fisk, ser inga skador, svamp eller vita pricksjukan på praktbotiorna....

    Vad gör jag för fel? Jag vill ha dessa fiskar för de är så fina....

  • Svar på tråden Varför dör mina praktbotior?
  • qenzo

    Ja fiskdöd kan ju bero på massor av saker förstås, så egentligen blir det till att gå igenom precis allt och sedan utesluta en efter annan. Vattnet kan ju uteslutas direkt eftersom du verkar ha testat det.
    Vad mer? Mat, vad får de att äta, mängd? Annan fisk? Hur länge har burken varit igång? Bottensubstrat? Växtlighet? Filtermaterial och kapacitet?
    Listan kan göras oändligt lång. Vad du också bör lägga till är din butik. Är alla fiskar köpta på samma plats? Isf prova att köpa fisk från annan butik/grossist/privat säljare. Jag köper aldrig fisk i butik om jag inte med säkerhet vet att fisken är hemodlad, just av den anledning du nämner... massiv fiskdöd. 
    Hur stor är fisken du köpt? Provat större/mindre storlekar? 

  • Philippa

    Ska förska svara på så mycket jag vet:

    De får vanlig flingmat en ggr om dagen, och de äter då.
    Vi har ca 80 andra fiskar olika sorter... både små och stora (fredliga)


    Burken har varit igång ca 6 månader.
    Botten är vanlig sand/grus..
    Mycket växter som växer bra, väldigt lite alger
    Filtret är utomstående som är helt nytt sedan burken köptes.
    Fiskarna är köpta i två olika butiker.
    Praktbotiorna är ca 5 cm lång just nu...

    Inga andra fiskar dör, bara prakbotiorna...

  • qenzo
    Philippa skrev 2011-10-13 09:15:40 följande:

    Ska förska svara på så mycket jag vet:

    De får vanlig flingmat en ggr om dagen, och de äter då.
    Vi har ca 80 andra fiskar olika sorter... både små och stora (fredliga)


    Burken har varit igång ca 6 månader.
    Botten är vanlig sand/grus..
    Mycket växter som växer bra, väldigt lite alger
    Filtret är utomstående som är helt nytt sedan burken köptes.
    Fiskarna är köpta i två olika butiker.
    Praktbotiorna är ca 5 cm lång just nu...

    Inga andra fiskar dör, bara prakbotiorna...


    Hur ser snäckpopulationen ut? Inget av det du nämner verkar ju konstigt på något vis, mer än att jag tycker att det är väldigt mycket fisk i ett så nystartat akvarium.
    Har du provat att sätta in malaysiska sandsnäckor? Praktbotian är ju en snäckätare :) Provat ett annat foder? Mina fd botior åt nästan enbart köttfoder mest i form av egengjort foder (rå fisk, hela räkor, spenat, laxpellets osv - ner i mixern, frys - klart) men även "corydorastabletter" (minns inte namnet på rak arm). Kanske får de helt enkelt inte tillräckligt med mat.

    Filtret.. helt nytt sedan burken köptes. Köptes det samtidigt som burken alltså eller helt nytt from nu? Förstod inte riktigt där :)
  • Philippa

    Filtret köptes när burken köptes

    Ska prova byta foder.... tack för dina svvar!

  • 3 Indigobarn

    Praktbotior är "köttätare" och behöver därför animaliskt foder typ snäckor, mygglarver och animaliska maltabletter. Precis som när man köper vilket annat husdjur som helst så måste man se till att man vet vad som krävs för att just den typen av fisk el djur ska att må bra. vad behöver de för foder? Går de ihop med de andra fiskarna som finns i akvariet? På så sätt slipper man lägga ut pengar i onödan på fiskar som sedan dör pga okunskap.

    Hoppas det går bättre med fiskarna nu!
    Lycka till!  

Svar på tråden Varför dör mina praktbotior?