• Gustie

    Någon mer som är nystartad?

    Både jag och min man hade akvarium när vi var yngre och i dagarna startade vi upp igen.

    Zooaffären hade ett erbjudande på ett 54 l akvarium och vi slog till....idag var vi och köpte de första fiskarna och jag börjar redan känna att akvariet är aningen litet....

    Men vi börjar så här och ser om vi kan hålla det igång och ha välmående fiskar.

    Problemet är  bara att jag kommer inte ihåg så mycket, så jag vill ha många tips och förhoppningsvis är det fler där ute som tycker detta är skoj och som jag kan utbyta tips med.

    De fiskar vi började med är typiska nybörjarfiskar, Black Molly, några Orange Molly (minns inte vad de hette) och ett tetra stim.

    Akvariet är jättegulligt och jag skulle vilja fylla det med så mycket mer, men inser att man inte kan ha så mycket i de här små...

             


    Världens bäste Jacob - 2006-12-21
  • Svar på tråden Någon mer som är nystartad?
  • qenzo

    Oj.. startade karet för några dagar sedan och redan flyttat in fisk?
    Tyvärr kan det sluta med att hela din population dör ut och du kan också få massiva algproblem.
    Ett akvarium behöver massor av tid på sig för att bli stabilt. Vanligt kranvatten duger inte åt fisk.
    Själv låter jag mina nystartade burkar stå länge länge utan fisk. Ibland ända upp till en månad, med första hyresgästen efter ett par veckor (vanligtvis en ancistrusmal och en äppelsnäcka).

    Kan hålla med om att karet är lite litet. Jag själv rek aldrig under 100L som första gångs akvarium eftersom ett litet kar är svårare att få stabilt och tål nästan inga misstag vad gäller vattenvärden.

    Black Molly är bräckvattenfisk, dvs de trivs och lever bäst i vatten som är lite, lite salt. Bräckt vatten är vatten som är både salt och sött. De flesta har de dock i sötvatten men man bör vara medveten om att det inte är optimalt och kan medföra sjukdomar och förkortad livslängd.

    Jag rek. att du sätter dig ner och besöker akvariesajter. Zoopet har en bra artbeskrivning både på fisk och växter och har även flertalet artiklar (förutom forumet) som gäller nystartade kar. Annars är ju google en nybörjares bästa vän egentligen.

    Lycka till! 

  • Gustie

    Tack

    Tja...antagligen är det bäst om det som du säger får stå ett tag obebott, men det är ju ingen katastrof att bara ha det i några dagar heller.

    I de böcker vi läst och på nätet står det ju ofta 24 timmar och de i affären sa nåt liknande. Jag inser ju att det inte är optimalt, men jag har alltid gjort så när jag haft akvarium och inga fiskar har dött pga det och inte heller har jag upplevt några algproblem.

    Jag hoppas väl att det går lika bra denna gång

    Än så länge ser de ut att må bra, både fiskarna och växterna.    

       


    Världens bäste Jacob - 2006-12-21
  • Gustie

    Jo, men jag kan ju inte göra så mycket åt just det, eller hur

    Nu ville jag väl mest ha tips om framtiden, inte att jag borde startat upp annorlunda, för det är ju lite sent, men tack för tipset i alla fall....

    Jag ville väl mest veta om andra också startat upp nyligen, kan vara kul att följas åt och ge tips om inredning, växter, fiskar osv...

    Det du sa om Black Molly hade jag ingen aning om, det är ju en typisk nybörjarfisk och det är ju inte bra om ingen zooaffär någonsin gett råd om detta...men det kan ju vara bra att veta.
    Och ja, Google är perfekt
            


    Världens bäste Jacob - 2006-12-21
  • qenzo
    Gustie skrev 2011-10-20 21:07:59 följande:
    Jo, men jag kan ju inte göra så mycket åt just det, eller hur

    Nu ville jag väl mest ha tips om framtiden, inte att jag borde startat upp annorlunda, för det är ju lite sent, men tack för tipset i alla fall....

    Jag ville väl mest veta om andra också startat upp nyligen, kan vara kul att följas åt och ge tips om inredning, växter, fiskar osv...

    Det du sa om Black Molly hade jag ingen aning om, det är ju en typisk nybörjarfisk och det är ju inte bra om ingen zooaffär någonsin gett råd om detta...men det kan ju vara bra att veta.
    Och ja, Google är perfekt
    Nej problemet med butikerna är att de är måna om att sälja sina varor. De säljer allt från rovfisk till praktbotior till små akvarier och till köpare som är helt nya på området. Vilket är fy och skam verkligen.
    Jag har gått igenom alla fel en akvarist kan göra tror jag, genom åren och tyvärr lägger man för stort ansvar på säljaren :/ Mitt värsta köp var nog när jag skaffade 2 st väderålar i mitt 100L.. hehe det tog inte alls lång stund innan de vuxit ur karet rejält (de kan bli över 60cm och nära 1dm i tjocklek)
    Man litar ju på det säljaren säger oftast...

    Har inget nystartat nu dock men växter. Jag rek alltid att köra med snabbväxande plantor, i drivor. Växterna producerar syre men hanterar också en del av det skadliga material kranvattnet ger ifrån sig. Rengör inte ditt filter utan kör på med de veckotaliga vattenbytena och håll gärna koll på vattnet med hjälp av teststickor/provrör. Låt sanden vila.

    Fisk, ja det är inte mycket som går ner i de där små karen förstås men du har ju valt bra fisk redan. Guppyn finns också som alternativ och finns i en uppsjö olika typer. neontetror likaså men är i mitt tycke vackrast i stora stim. Jag hade nog valt att hålla mig till en eller max 2 arter i en så liten burk. Arter som gör att burken lever upp trots att de är relativt få individer. istället för malar skulle jag satsa på äppelsnäckor. Snäckorna skitar visserligen ner mer än en mal, men är tusen gånger mer effektiv på att städa, ngt malarna tenderar att låta bli, även om de så vackert kallas "algätare". Snäckorna är också väldigt produktiva och det går att tjäna lite pengar/artiklar på deras bäbisar hos de lokala djurbutikerna.
  • Gustie
    qenzo skrev 2011-10-21 01:11:52 följande:
    Nej problemet med butikerna är att de är måna om att sälja sina varor. De säljer allt från rovfisk till praktbotior till små akvarier och till köpare som är helt nya på området. Vilket är fy och skam verkligen.
    Jag har gått igenom alla fel en akvarist kan göra tror jag, genom åren och tyvärr lägger man för stort ansvar på säljaren :/ Mitt värsta köp var nog när jag skaffade 2 st väderålar i mitt 100L.. hehe det tog inte alls lång stund innan de vuxit ur karet rejält (de kan bli över 60cm och nära 1dm i tjocklek)
    Man litar ju på det säljaren säger oftast...

    Har inget nystartat nu dock men växter. Jag rek alltid att köra med snabbväxande plantor, i drivor. Växterna producerar syre men hanterar också en del av det skadliga material kranvattnet ger ifrån sig. Rengör inte ditt filter utan kör på med de veckotaliga vattenbytena och håll gärna koll på vattnet med hjälp av teststickor/provrör. Låt sanden vila.

    Fisk, ja det är inte mycket som går ner i de där små karen förstås men du har ju valt bra fisk redan. Guppyn finns också som alternativ och finns i en uppsjö olika typer. neontetror likaså men är i mitt tycke vackrast i stora stim. Jag hade nog valt att hålla mig till en eller max 2 arter i en så liten burk. Arter som gör att burken lever upp trots att de är relativt få individer. istället för malar skulle jag satsa på äppelsnäckor. Snäckorna skitar visserligen ner mer än en mal, men är tusen gånger mer effektiv på att städa, ngt malarna tenderar att låta bli, även om de så vackert kallas "algätare". Snäckorna är också väldigt produktiva och det går att tjäna lite pengar/artiklar på deras bäbisar hos de lokala djurbutikerna.
    Jo, jag kan tänka mig att säljarna mest är intresserade av att sälja, tyvärr....

    Tack och lov så avrådde de oss från vissa arter som skulle blivit för stora.

    Det där med snäckorna ska jag kolla upp, visste inte att det fanns annat är malar man kunde köpa för "städningens skull".

    Vad är det för tester som behövs, vi försökte få info från affären men blev inte riktigt kloka på vad de menade...tror inte den personen var så duktig på just fiskar...

    Har du mer än ett akvarium nu? Kul att höra någon som är så duktig som du verkar vara berätta, kan tänka mig att man lär sig massor genom erfarenhet.       
    Världens bäste Jacob - 2006-12-21
  • qenzo
    Gustie skrev 2011-10-24 22:20:51 följande:
    Jo, jag kan tänka mig att säljarna mest är intresserade av att sälja, tyvärr....

    Tack och lov så avrådde de oss från vissa arter som skulle blivit för stora.

    Det där med snäckorna ska jag kolla upp, visste inte att det fanns annat är malar man kunde köpa för "städningens skull".

    Vad är det för tester som behövs, vi försökte få info från affären men blev inte riktigt kloka på vad de menade...tror inte den personen var så duktig på just fiskar...

    Har du mer än ett akvarium nu? Kul att höra någon som är så duktig som du verkar vara berätta, kan tänka mig att man lär sig massor genom erfarenhet.       
    Nja duktig är jag knappast och andra akvarister har nog andra svar med, som i de flesta hobbys.

    Enligt mig är malar, oavsett art, värdelösa som städare. De är, som de flesta andra djur, lata i sin natur, dvs när de blir matade behöver de inte arbeta (skrapa alger t.ex) för att bli mätta. Äppelsnäckorna äter visserligen också på ex. algtabletter men de äter dygnet runt, vilket betyder att de under ett dygn hinner sätta i sig både mat och "skräp". Det finns olika arter, färger och storlekar. Finns en hel del bra information och många privata odlare på redbee (svensk site om räkor/snäckor).

    Jag är osäker själv på vilka tester man bör köra. Det är inget jag någonsin använt själv. Men på redbee, zoopet etc. finns mycket kunniga människor och redan startade artiklar/trådar om vad som krävs. rek att du läser mer där :) I en del butiker kan man lämna in vattenprover och få det testat direkt över disk.

    Jag har 4 burkar igång nu, 200L med malar och fengädda (polypterus senegalus), 150L med blandad fisksoppa (mest mal dock), 60L med en salamander och ett 10L med räkor. Ska stänga ner de 2 förstnämnda så fort jag fått tag i ett större kar (minst 720L). Sedan blir det bara rovfisk här hemma :) Har tröttnat på sällskapsfiskarna efter alla dessa år hehe För det blir lite av en sjukdom där man bara måste ha mer och mer :P
  • Takex

    Jag är rätt så nystartad så jag följs gärna åt! Jag har även tagit mig igenom det som blir en följd av att ha i fisk för tidigt med alla fiskarna vid liv så jag kan ge lite assistans där! För det går! Det blir bara att bära vatten.

    Jag har en tank på 56l, det är ett stingray så kanterna är runda, så storleken är nog precis som ditt :)

    I min tank har jag 3 tonårs Scalarer och 3 små Coridoras Catfish. Och just nu i QT står en till liten Scalar bebis med 3 zebra danios och väntar på ok tecken att få hoppa över till the maintank.

    TS man alltid ska ha är ammoniak, nitrite, nitrAte och ph. Sen beroende på ert kranvatten GH/KH. Lyckligtvis har Tokyo ultimat vatten för akvarium så jag behöver bara ha koll på cyceln.



     
  • Gustie

    Takex, men vad läckert det ser ut...härligt!
    Har du haft fiskar förr...för det ser inte ut som ett nybörjarakvarium, det ser jättefint ut

    Vi får väl kolla vidare med det där med testerna i vattnet, det fanns som sagt en del.

    Det var jättefint med mörk sand/sten i botten, jag ville haft det men maken propsade på något ljusare...

    Har du fått bebisarna själv eller är det något du köpt?
            


    Världens bäste Jacob - 2006-12-21
  • Takex
    Gustie skrev 2011-10-29 00:13:30 följande:
    Takex, men vad läckert det ser ut...härligt!
    Har du haft fiskar förr...för det ser inte ut som ett nybörjarakvarium, det ser jättefint ut

    Vi får väl kolla vidare med det där med testerna i vattnet, det fanns som sagt en del.

    Det var jättefint med mörk sand/sten i botten, jag ville haft det men maken propsade på något ljusare...

    Har du fått bebisarna själv eller är det något du köpt?
    Ahh, typiskt när man är två i hobbyn, hihi, men roligt att ha någon att dela med! Jag har aquarium soil i mitt eftersom jag gillar växter, det är verkligen superfint att se på men man ser tydligt när dom gör sina behov och det är väldigt lätt så det är svårare att dammsuga.

    Tips är att satsa på liquid tester istället för stickor. Ammonia, NO2 och NO3 är toppen för nystart, då kan man följa hela cykeln!

    Jag hade ett litet när jag växte upp men det här är mitt första som jag har själv sen dess, jag har fortfarande en massa kvar att finula ut men jag tänkte att brunt och grönt det går väl alltid, haha! Det som är bra med ett mindre akvarium är att det finns mer pengar till att kunna pröva sig fram. Jag har bytit sand 3 gånger. Det hade kostat en mumsig summa om man hade haft flera hundra liter.

    Min lilla bebis har jag köpt :) den är egentligen inte så liten men jämfört med mina bjässar i köket så är den så liten pyttepytt! Mina 3 monster håller på att bli könsmogna men är inte riktigt där än, dom har börjat pussas (liplock) i alla fall! 
    Kan du inte lägga upp en bild så man får se vilka som bor hos dig? :) 
Svar på tråden Någon mer som är nystartad?