• Snö79

    Förskoleångest för mamma och långa dagar för barn..

    Hej!

    Jag har en dotter på snart 9 mån i augusti nästa år är det tänkt att hon ska börja på förskola. Jag gick själv aldrig på dagis och vet mkt lite om detta. Redan nu kan jag vakna med ett ryck mitt i natten med stark ångest över detta. Det som jag tror gör det så jobbigt är att jag och min man inte har möjlighet (självklart har vi rätten men då blir det nog annan tjänst) att gå ner i tid. Så när hon börjar kommer det bli 07.45-17.00 som gäller, på en gång. Går det? Klarar en så liten så långa dagar? Känns som att inga andra har sina barn så länge på förskolan. Jag förstår att det är olika för olika barn men finns det barn som klarar så långa dagar och mår bra?

    Sedan undrar jag även följande. Jag pendlar och detta tar mkt tid, så om jag skulle få igenom 80%  tjänstgöring så måste det bli en heldag hon är hemma för annars blir det ingen större skillnad i tid på förskolan. Är det en dålig lösning?

    Tack på förhand!

  • Svar på tråden Förskoleångest för mamma och långa dagar för barn..
  • Förskolepedagogen

    Hej!
    Nej det är ingen dålig lösning men välj då ledig onsdag så hon får vila en dag mitt i veckan och inte tre dagar i rad det ger inte lika mycket effekt.
    Tänk på att din ångest som du redan känner kommer påverka hur ditt barn kommer att trivas på förskolan.
    Det är långa dagar tycker jag men endel barn klarar det bra.
    Jag tycker att du, eller din partner, ska försöka få till 80% när ert barn är så litet. Ni kan kanske ta varannan vecka.
    Lycka till
    Inger

Svar på tråden Förskoleångest för mamma och långa dagar för barn..