• Vissla

    Tänkte köpa ett akvarium till min dotter

    För att förtydliga från start, jag är den vuxna i familjen jag tar hand om alla djur i familjen. Fiskarna ska stå i min dotters rum, hon är 5 år och fattar att djur är levande varelser och kommer inte stå och knacka på glasrutan eller käka upp fiskarna eller färga vattnet eller nåt annat skumt.
    Tänkte börja med ett litet akvarium med bara några få fiskar, typ en kampfisk några tetror och kanske scalarer.
    Hur mycket växter behöver man i förhållande till mängden fisk.
    Tänkte ha några äppelsnäckor istället för malar som algätare, men vart hittar man såna, finns inte i min lokala djuraffär, inte heller har jag sett i nån djurbutik i närmaste stad, måste jag åka till en speciell fisk affär för att hitta snäckor?
    Kan man ha snäckor ihop med kampfisk? Eller kommer kampfisken nalla på snäckornas tentacklar?
    Vad bör man helst ha för botten material och hur mycket.
    Innan fiskar och snäckor flyttar in måste ju som bekant akvariet fyllas upp med vatten o växter o allt annat som ska vara där i, men hur länge ska akvariet stå utan fisk? vissa säger 1 vecka andra flera månader, vanligaste är rådet att låta det stå i en dag bara. Det känns inte riktigt rätt?

  • Svar på tråden Tänkte köpa ett akvarium till min dotter
  • samban

    Om du vill ha ett lättskött akvarium bör du ta ett som är minst 100 liter. Mindre akvarium kan vara svårare att få rätt balans i. 
    När det gäller växter är det väl lite tycke och smak som är regeln. Mycket växter är aldrig fel så länge du ser till att sköta dem och plockar upp döda växtdelar. Jag har 4 akvarium av varierande typ och olika mängd växter i alla. Mycket växter är bra för att det tar upp koldioxid i vattnet och om man har många växter kan de också konkurrera ut alger. De flesta fiskar gillar mycket växter kombinerat med en fri simyta.  Lämpligt är väl isf att plantera växter i den bakre delen och kanske i ett hörn för att låta den främre delen vara öppen för simning.

    När det gäller bottenmaterial är väl sand det vanligaste. Grövre grus är snyggt, men det kan lätt bli fäste för alger och är lite besvärligare att rengöra om du frågar mig. Sand finns i olika färger. Det går utmärkt att köpa blästersand från typ Jula för några tior. Mycket billigare än sanden i akvarieaffären. I mitt 100-litersakvarium har jag kanske 5 cm sand.

    När det gäller valet av fisk blir jag lite fundersam. Scalarer kan bli över 15 cm, så du kanske bör tänka om där om du vill ha ett mindre akvarium. När det gäller kampfiskar är en max EN hane per akvarium som gäller, annars kommer de troligen ha ihjäl varann. Däremot går det bra att ha flera honor. Spontant tänker jag att kampfisken kanske kommer sura till på scalarerna och bita dem i spröten. Scalarer är ju ganska sävliga fiskar. Dock finns risken att de kommer äta upp tetrorna (beroende på vilken storlek de har) om de får chansen.

    Om du vill ha lätta fiskar kan jag rekommendera  typ zebrafiskar som är aktiva, pigga och ganska snygga.  De är dessutom extremt lättskötta och tåliga och klarar det mesta. Om du vill ha tetror kan jag rekommendera svarta neontetror som också är tåliga och snygga. Tigerbarber är fina, men ganska sura och biter gärna på andra fiskars fenor. Ofta kan man komma runt det problemet genom att ha många, minst tio stycken.

    Jag tycker du ska satsa på lätta fiskar till en början. Lätta och små och ganska snälla. Neontetror, mollys osv. Sorgmanteltetror har ett ledsamt namn men är fina att se på. Kanske dvärgguramis kunde vara något? Även där gäller regeln att ha en hane och många honor.

    Börja långsamt med akvariet. Låt det stå i någon vecka för att gro in sig lite och börja med bara några få fiskar. Typ max fem stycken. Låt fiskarna bo in sig några veckor och öka sedan på med fler fiskar i ganska sakta tempo. Att dag ett slänga in 20 fiskar är att skapa problem. 
    Lycka till!

    (Zoopet är ett bra forum för akvarister, där finns massor av info. )       

  • Argo

    Exakt vilka fiskar och växter som passar ihop bör en bra zoo-affär kunna svara på och det finns mängder med hemsidor och böcker om lämplig ratio växter/djur/vattenvolym.

    Sedan kan det ju handla om vad man tycker är snyggt eller om man vill ha ett temaakvarium också,

    Tetror eller guppys är väl en bra bas för ett nybörjarakvarium antar jag. Relativt lättskötta och det är ingen direkt ekonomisk katastrof om fiskarna vänder buken upp. Guppysarna jökar ju fram en massa småguppys också var och varannan dag så då blir det baby-fiskar att titta på också (och försöka få att överleva).

    Kampfiskar kan ju både vara dyrt och komplicerat men det finns biliga varianter också. Man får se till att den inte hamnar med några fenbitare som käkar sönder den bara. Samma sak med scalarer som kan bli sönderbitna av andra fiskar som triggar på deras stora fenor.

    Tänk bara på att inte ta ett för litet akvarium. Ju mindre desto svårare att sköta. Faktiskt. Ett större akvarium kleggar inte igen så fort som ett litet gör. Hellre lite för stort än lite för litet.

  • samban

    Guppys är väl sådär kul då de numera dör rätt snabbt. De är fina att titta på, men de  brukar ofta  bara överleva ett tag då de är så hårt avlade.

  • Argo
    samban skrev 2011-10-25 14:26:37 följande:

    Guppys är väl sådär kul då de numera dör rätt snabbt. De är fina att titta på, men de  brukar ofta  bara överleva ett tag då de är så hårt avlade.


    Så kan det säkert vara. Det var nog 15 år sedan jag hade guppys själv och då levde de ett bra tag i alla fall. Men halva poängen var att de födde fram nya generationer med nya mönster. Fast det kan man ju ha svärdbärare till också.
  • samban
    Argo skrev 2011-10-25 14:29:28 följande:
    Så kan det säkert vara. Det var nog 15 år sedan jag hade guppys själv och då levde de ett bra tag i alla fall. Men halva poängen var att de födde fram nya generationer med nya mönster. Fast det kan man ju ha svärdbärare till också.

    Eller afrikanska ciklider... Har just nu typ  120 fiskar, och fler är på väg. Snart säljer jag alla och skaffar någon fisk som inte ynglar av sig i parti och minut...
  • Tow2Mater

    Scalarer får fenorna uppätna av andra aggressiva fiskar som kampfiskar. De ger sig även på varann om akvariet är för litet. Som nån sa tidigare, satsa på snällare fiskar som typ tetror etc.

  • Vissla
    samban skrev 2011-10-25 14:16:11 följande:
    Om du vill ha ett lättskött akvarium bör du ta ett som är minst 100 liter. Mindre akvarium kan vara svårare att få rätt balans i. 
    När det gäller växter är det väl lite tycke och smak som är regeln. Mycket växter är aldrig fel så länge du ser till att sköta dem och plockar upp döda växtdelar. Jag har 4 akvarium av varierande typ och olika mängd växter i alla. Mycket växter är bra för att det tar upp koldioxid i vattnet och om man har många växter kan de också konkurrera ut alger. De flesta fiskar gillar mycket växter kombinerat med en fri simyta.  Lämpligt är väl isf att plantera växter i den bakre delen och kanske i ett hörn för att låta den främre delen vara öppen för simning.

    När det gäller bottenmaterial är väl sand det vanligaste. Grövre grus är snyggt, men det kan lätt bli fäste för alger och är lite besvärligare att rengöra om du frågar mig. Sand finns i olika färger. Det går utmärkt att köpa blästersand från typ Jula för några tior. Mycket billigare än sanden i akvarieaffären. I mitt 100-litersakvarium har jag kanske 5 cm sand.

    När det gäller valet av fisk blir jag lite fundersam. Scalarer kan bli över 15 cm, så du kanske bör tänka om där om du vill ha ett mindre akvarium. När det gäller kampfiskar är en max EN hane per akvarium som gäller, annars kommer de troligen ha ihjäl varann. Däremot går det bra att ha flera honor. Spontant tänker jag att kampfisken kanske kommer sura till på scalarerna och bita dem i spröten. Scalarer är ju ganska sävliga fiskar. Dock finns risken att de kommer äta upp tetrorna (beroende på vilken storlek de har) om de får chansen.

    Om du vill ha lätta fiskar kan jag rekommendera  typ zebrafiskar som är aktiva, pigga och ganska snygga.  De är dessutom extremt lättskötta och tåliga och klarar det mesta. Om du vill ha tetror kan jag rekommendera svarta neontetror som också är tåliga och snygga. Tigerbarber är fina, men ganska sura och biter gärna på andra fiskars fenor. Ofta kan man komma runt det problemet genom att ha många, minst tio stycken.

    Jag tycker du ska satsa på lätta fiskar till en början. Lätta och små och ganska snälla. Neontetror, mollys osv. Sorgmanteltetror har ett ledsamt namn men är fina att se på. Kanske dvärgguramis kunde vara något? Även där gäller regeln att ha en hane och många honor.

    Börja långsamt med akvariet. Låt det stå i någon vecka för att gro in sig lite och börja med bara några få fiskar. Typ max fem stycken. Låt fiskarna bo in sig några veckor och öka sedan på med fler fiskar i ganska sakta tempo. Att dag ett slänga in 20 fiskar är att skapa problem. 
    Lycka till!

    (Zoopet är ett bra forum för akvarister, där finns massor av info. )       
    Varit ner till lokala djuraffären nu och fått lite tips. 
    Och som du säger så ska jag absolut inte ha några scalarer.. vet inte hur jag tänkte där :P
    Det blir ett 60 liters akvarium till att börja med.
    I det akvariumet tyckte hon på djuraffären att jag kunde ha ett stim tetror (har inte bestämt mig för vilken typ än blir någon av de mindre) + 2 st större fiskar, hon visade en norsk fisk som jag blev sugen på men kommer inte ihåg vad dom heter vit/silver aktig med blå/rosa fläck på stjärtfenan, tillsammans med kampfisken och snäckorna.

    Jag har haft fiskar förut så att kampfiskar ska hållas bara en hane åt gången vet jag, hade även en hane som kökade upp fenorna på kardinaltetrorna som jag då hade så den här gången vill jag ha liiite större tetror men inte jätte stora. Men det var bra iaf att du sa att man bara får ha en hane åt gången, nödvändig info som inte alltid går fram hos alla så det tåls att upprepas

    Köpa sand på jula har jag inte ens tänkt på, det ska genast kollas upp. kan ju spara in massa hundralappar på det.
    Bra tips att inte köpa alla fiskar samtidigt också. Något som jag aldrig gjort förut heller utan köpt ett par fiskar åt gången när jag startat upp men totalt glömt bort nu.

    Fick även tips på vilka växter som kan passa, av de fiskarna som hon och jag tittade på så var det bara snäckorna, som jag måste beställa från nätet och tetrorna som var mest intressernade av växter, så det blir det hörnet med pumpen som får ha växter sen typ ett slott i mitten av akvariet och resten fritt.. Tror jag
  • Vissla
    Tow2Mater skrev 2011-10-25 16:05:08 följande:
    Scalarer får fenorna uppätna av andra aggressiva fiskar som kampfiskar. De ger sig även på varann om akvariet är för litet. Som nån sa tidigare, satsa på snällare fiskar som typ tetror etc.
    Blir kampfisk istället för scalarer, det är dotterns favorit fisk, så vi får helt enkelt anpassa resten av livet i akvariet till den fisken
  • samban

    Vet inte vad den norska fisken är för någon... det enda jag kommer att tänka på är norsk flaggtetra, men det stämmer inte riktigt överrens med din beskrivning. Kan vara bra att ta reda på namnet på fisken för att kunna googla. Tyvärr händer det rätt ofta att akvariehandlare inte alltid ger de bästa råden, utan är mer inriktade på att sälja. Känner till flera som köpt  ex. silverhajar till sitt  100-litersakvarium (silverhajar kan bli uppåt 30 cm) på inrådan av sin akvariehandlare. Eller som sagt, kolla zoopet. Där  är det jättemånga som kan sjukt mycket!

    Men tetror låter ju som en jättebra start. Finns mycket att välja bland där!

    Angående växter så är det, som sagt, en fråga om tycke och smak. Jag har afrikanska ciklider som lever i malawisjön som är mycket snål när det gäller växter. Malawiakvarium saknar ofta helt växter. Det har jag struntat blankt i eftersom jag tycker det är snyggt med växter. Således har jag planterat både höga och låga ormbunkar, gräs och mindre bladväxter och alla (både fiskar och växter) stormtrivs. Ciklider brukar tugga på klena växter, men mina verkar vara mer väluppfostrade än så för det är ytterst sällan de äter växter. :)

    Lycka till med fiskeriet! 

  • Vissla
    samban skrev 2011-10-25 17:03:52 följande:
    Vet inte vad den norska fisken är för någon... det enda jag kommer att tänka på är norsk flaggtetra, men det stämmer inte riktigt överrens med din beskrivning. Kan vara bra att ta reda på namnet på fisken för att kunna googla. Tyvärr händer det rätt ofta att akvariehandlare inte alltid ger de bästa råden, utan är mer inriktade på att sälja. Känner till flera som köpt  ex. silverhajar till sitt  100-litersakvarium (silverhajar kan bli uppåt 30 cm) på inrådan av sin akvariehandlare. Eller som sagt, kolla zoopet. Där  är det jättemånga som kan sjukt mycket!

    Men tetror låter ju som en jättebra start. Finns mycket att välja bland där!

    Angående växter så är det, som sagt, en fråga om tycke och smak. Jag har afrikanska ciklider som lever i malawisjön som är mycket snål när det gäller växter. Malawiakvarium saknar ofta helt växter. Det har jag struntat blankt i eftersom jag tycker det är snyggt med växter. Således har jag planterat både höga och låga ormbunkar, gräs och mindre bladväxter och alla (både fiskar och växter) stormtrivs. Ciklider brukar tugga på klena växter, men mina verkar vara mer väluppfostrade än så för det är ytterst sällan de äter växter. :)

    Lycka till med fiskeriet! 
    Fy vad jobbigt, skrev ett långt svar som försvann för att jag råkade trycka fel Obestämd
    Nej inte norska flaggtetror, de här var mer åt de vita hållet och större men liiiite längre fenor. Jag får helt enkelt gå ner o fråga igen vad fisken hette.
    Tanten jag prata med idag är inte en sån som säljer vad som helst till vem som helst bara för att tjäna pengar, har handlat av henne i många år och fått många bra tips på vägen, hon har avrått mig från att köpa djur pga att dom inte skulle ha det bra hos mig, för att jag haft för liten bur eller liknande omständigheter.

    Hur uppfostrar man fiskar? Jag måste lära kampfisken sen att inte äta upp dom som är mindre
  • Tow2Mater
    samban skrev 2011-10-25 17:03:52 följande:
     Känner till flera som köpt  ex. silverhajar till sitt  100-litersakvarium (silverhajar kan bli uppåt 30 cm) på inrådan av sin akvariehandlare. 
    Jo, men lika blir ju t ex scalarer stora om man har ett stort akvarium. De flesta fiskar växer ju efter vad omgivningen tillåter, dvs i ett litet akvarium med mycket fisk blir de inte alls lika stora som i ett stort akvarium med få fiskar. Sen räknar man ju kanske krasst med att de inte alltid lever så länge heller, av olika anledningar. Blir de alltför stora efter flera år kan man ju ge bort dem. Hade själv en enda scalar i ett 60-liters akvarium en gång som blev ca 20 cm hög, hade han haft mer plats hade han säkert blivit ännu större.
  • Tow2Mater
    Vissla skrev 2011-10-25 17:22:24 följande:
    Hur uppfostrar man fiskar? Jag måste lära kampfisken sen att inte äta upp dom som är mindre
    He he, det närmsta man kan komma är väl att ge dem ordentligt med mat så de inte äter upp de mindre enbart av hunger. Och ha mycket växter o grottor de mindre kan gömma sig i.
  • Vissla
    Tow2Mater skrev 2011-10-25 17:47:22 följande:
    He he, det närmsta man kan komma är väl att ge dem ordentligt med mat så de inte äter upp de mindre enbart av hunger. Och ha mycket växter o grottor de mindre kan gömma sig i.
    Den frågan var mest ett skämt Flört
Svar på tråden Tänkte köpa ett akvarium till min dotter