• Anonym (storprutt)

    Födoämnesallergi??

    Hej,

    vår dotter är snart 3 år och hon har alltid varit ganska gasig i magen.
    När hon var drygt ett år gjordes en ordentlig födoämnesallergi-test, för att utesluta att hennes eksem berodde på det. Blev dock inte några större utslag, men vill minnas att de sa att det visade ytterst lite förhöjt värde på ägg. Men inget som de ens klassade som känslighet.

    Nu den senaste tiden (sedan sommaren) har hon dock blivit extremt gasig, framför allt på eftermiddagarna. Det är högljudda, långa pruttar. Hon har dessutom den senaste månaden allt oftare klagat på att hon har ont i magen (övre delen, mellan revbenen och naveln). Jag brukar då massera henne (kolikmassage) och mer vanligt än ovanligt kommer det ett gäng ordentliga pruttar strax därefter. Så jag gissar att det är någon form av magknip hon har.

    Hennes bajs har varierat under den här perioden, men är ofta väldigt ljust. Inte anmärkningsvärt löst, utan det "håller ihop". 

    Hon dricker ganska mycket mjölk. Äter (rent) ägg då och då, kanske 3 ggr/vecka.

    Kan det vara så att hon utvecklat någon födoämnesallergi?
    Det finns både gluten- och laktosintolerans i släkten, men varken hos mig eller hennes pappa. 

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-25 17:57
    Glömde skriva att hennes atopiska eksem (som kommer och går) just nu är i en aktiv fas. Hon är torr och skrovlig på magen och har en stor, röd, torr fläck på armbågen.

  • Svar på tråden Födoämnesallergi??
  • Allergiexperten

    Hej! Magbesvär hos barn kan ha många orsaker och ofta kan en känslighet för mjölk och fullkorn vara orsak till lös mage. Man bör dock ta magbesvär på allvar och om din dotter klagar bör hon läkarundersökas. Du skriver att ordentliga födoämnesallergiprover är tagna och jag förmodar att även glutenintolerans kontrollerades. Glutenprover kan dock vara normala för att vid senare tillfälle visa sig positiva så det bör man ta med i bedömningen. Symtom på glutenintolerans kan vara både kraftiga och diffusa med allt från magvärk, lös avföring, stillastående vikt eller viktnedgång, blekhet, trötthet, men betydligt svagare symtom kan också förekomma.
    Laktosintolerans uppkommer vanligtvis tidigast i 5-6 årsåldern, innan dess är det ovanligt att barn har symtom på detta.  
    Mitt råd är att prova ta bort allt i mjölkväg, inte heller ge ägg, för att se om hon mår bättre. Boka även in en läkarbedömning.
    Vänliga hälsningar Anitha  

Svar på tråden Födoämnesallergi??