• Philippa

    Hur flytta ett stort akvarium??

    Jag ska sälja mitt 400 liter stora akvarium.. men hur ska man flytta det så att (förhoppningsvis) alla fiskar ska klara sig?

  • Svar på tråden Hur flytta ett stort akvarium??
  • fialotta28

    Vi har ett 420 liters akvarium och när vi flyttade med det så gjorde vi så att vi flyttade över alla fiskar till en mindre plastlåda ( ganska stor, gissar på runt 50 liter). Sedan tömde vi akvariet på vatten, så blev det lätt att flytta det sedan. Ingen fisk dog, alla klarade sig.


  • Sixxty

    Vi flyttade över fiskarna i stora fryspåsar och fraktade i frysväskor så de skulle hålla värmen. Sen tog vi med en del av det "gamla" vattnet och tvättade inte gruset och filtret för att försöka hålla ungefär samma bakterieflora. det gick fint.

  • qenzo

    Tja finns inte så många sätt att frakta fisk på egentligen :)
    Påsar om det är liten fisk (går att få/köpa i butik) och lådor till stor fisk. Packa så att värmen i vattnet stannar kvar.
    Töm burken på allt och spara om möjligt en del vatten. Sedan är det bara att bära :) 

  • Hermioney
    Philippa skrev 2011-10-30 14:30:07 följande:
    Jag ska sälja mitt 400 liter stora akvarium.. men hur ska man flytta det så att (förhoppningsvis) alla fiskar ska klara sig?
    Vi tog en hink som vi nedlade en plastpåse i som vi fyllde med akvariets vatten
    därefter släppte vi ner alla fiskar i det (efter flera timmars jagande....)
    sen hällde vi ut allt vatten utom några hinkar (som vi hällde i plastpåsar först)
    sen var det bara att köra iväg med det

    Väl framme öste vi på med extra mycket blå vätska
Svar på tråden Hur flytta ett stort akvarium??