• askungen71

    Gäller sambolagen om han inte är skriven hos mig?

    Om min pojkvän bor hemma hos mig, i en lägenhet som jag har köpt och står på, men han står mantalsskriven hemma hos sina föräldrar, kan han då kräva halva lägenheten om vi separerar?

  • Svar på tråden Gäller sambolagen om han inte är skriven hos mig?
  • Kjell2

    Sambolagen gäller om man bor tillsammans under äktenskapslika förhållanden. Det har inte med vad man är skriven att göra.

    EN gemensam bostad ingår bara i bodelningen om den införskaffades för gemensammt boende. Dvs har du köpt, flyttat in  och bott i lägenheten innan ni blev sambos ingår den inte i en bodelning.

    Se Sambolagen

  • Lena

    Det är däremot inte lagligt att vara skriven någon annanstans än där man bor.

  • ardath bey
    Lena skrev 2011-11-01 17:36:31 följande:
    Det är däremot inte lagligt att vara skriven någon annanstans än där man bor.
    Han kanske är riksdagsman?
  • Kjell2
    Lena skrev 2011-11-01 17:36:31 följande:
    Det är däremot inte lagligt att vara skriven någon annanstans än där man bor.
    Eller veckopendlar
  • Noname00

    Om det är din bostad och du har köpt och betalt den så ska du hävda stenhårt att den inte var köpt för gemensamt bruk och hänvisa till att han aldrig bott där permanent då han bor hos sina föräldrar.
    Att han sovit hos dig behöver inte betyda någonting.

    Är det däremot hans bostads också och han har varit med och betalat så är det inte mer än rätt att dela med dig.

    Kör fair game.

  • Nonym
    Noname00 skrev 2019-01-22 19:04:21 följande:

    Om det är din bostad och du har köpt och betalt den så ska du hävda stenhårt att den inte var köpt för gemensamt bruk och hänvisa till att han aldrig bott där permanent då han bor hos sina föräldrar.

    Att han sovit hos dig behöver inte betyda någonting.

    Är det däremot hans bostads också och han har varit med och betalat så är det inte mer än rätt att dela med dig.

    Kör fair game.


    Du satsar på årets trådlyft?
  • Hans28
    askungen71 skrev 2011-11-01 16:59:45 följande:

    Om min pojkvän bor hemma hos mig, i en lägenhet som jag har köpt och står på, men han står mantalsskriven hemma hos sina föräldrar, kan han då kräva halva lägenheten om vi separerar?


    Det är enkelt att åtgärda, skriv ett avtal att lägenheten inte ingår i en eventuell bodelning.
Svar på tråden Gäller sambolagen om han inte är skriven hos mig?