• mammeli

    Bli sambo med en man som har skulder hos Kronofogden

    För två månader sedan träffade jag en man som som jag blev förälskad i och han i mig. Han berättade väldigt tidigt att han har skulder hos Kronofogden. Vi har nu funderingar på att han så småningom ska flytta in i min villa tillsammans med mina barn. Han är då orolig att de ska kolla upp min ekonomi och dra pengar från mig och tycker att det skulle vara bättre för mig om han inte skrev sig hos mig. Är det någon som vet hur det funkar?
    Vi har också tänkt att de kanske skulle dra mindre då jag har 4 barn och ett högt lån på huset. Han blir väldigt deppig av detta då han känner sig som han själv uttrycker sig "livegen" och blir arg över att han inte kan bli sambo utan att min ekonomi också blir drabbad.
    Risken är att vi inte flyttar ihop utan att han behåller sitt boende och betalar för det men ändå ine bor där. Vilket förstås är slöseri med pengar som annars kunde gå till skulderna...

    Vågar jag flytta ihop med honom? 

  • Svar på tråden Bli sambo med en man som har skulder hos Kronofogden
  • SilverLadyG

    Du kommer säkert att betala hans skulder oavsett. Älskar man någon vill man hjälpa till. Vad jag vet så är skulder enskilda, individuella och ingen annans skuld kan krävas in från någon annan.

  • Nyfiken gul

    hans skulder är och förblir hans egna skulder oavsett om ni är sambos eller gifta.

    du kan aldrig bli skyldig att betala hans skulder - får man utmätning av kronofogden är det ju HANS pengar och egendom som ryker - inte ditt.    

      


    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • hon mot strömmen

    Men däremot räknas kfm ihop er inkomst och sedan drar de beloppet från hans lön. Beloppet lär stiga med x antal kronor och ganska mycket.  

  • gemigsinnesro

    Ja din ekonomi blir lidande om han är bokförd hos dig och ni räknas som sambo. Då sambos är skyldiga att försörja varandra precis som gifta är så kommer de att dra mer av honom och indirekt  kommer ju du behöva stå för mer kostnader själv i hushållet och därmed får du mindre kvar att röra dig med. Sen kan de inte röra din lön men de kan dra i princip hela hans till skulderna tills de är betalda. Men om du inte har något emot att betala allt för honom och han kan tänka sig att bli försörjd av dig helt och hållet så är det bara att köra på. 

    I all enkelhet blir det så att du får en extra vuxen person att betala mat, kläder, hygien mm för så på det sättet påverkas ekonomin.
     
    Jag vet att det är så här av egen erfarenhet  och sambon vill inte bli försörjd så han bor 4 nätter/veckan i sitt egna boende och resten här hemma hos familjen för så får man göra om man bor övervägande delen i sitt egna boende där man är bokförd.

  • Purpurbräcka
    Nyfiken gul skrev 2011-11-05 11:50:59 följande:
    hans skulder är och förblir hans egna skulder oavsett om ni är sambos eller gifta.

    du kan aldrig bli skyldig att betala hans skulder - får man utmätning av kronofogden är det ju HANS pengar och egendom som ryker - inte ditt.    

      
    Men om jag inte är felinformerad så kan TS bli tvungen att försörja honom. Då förlorar hon ju pengar i alla fall även om kronofogden inte drar något från hennes konto.
  • Nyfiken gul

    bättre är om han i förväg gör en avbetalningsplan på skulden INNAN han flyttar in hos dig. I så fall är ju läget lugnt.

    om han jobbar och gör rätt för sig och betalar på skulden behöver du inte bekymra dig. Värre är om  han låter skulden ligga så det blir utmätning. 

     


    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Nemi76

    Jag tror (men är inte säker) att det inte spelar någon roll var han är folkbokförd utan det är var han i huvudsak har sin dygnsvila. Bor han 100% hos TS men är skriven i sin lägenhet så räknas de ändå som sambos. Alternativet är att göra som "gemigsinnesro" där sambon bodde övervägande delen i sin egen lägenhet. 

         

  • Krussidullan

    Hur mycket är skulden på, vad har han för inkomst, är det utmätnig, hur länge?

    Varför har han skulden överhuvudtaget, finns en "godtagbar" förklaring?

    Har han haft skulder förut, är det ett mönster eller en engångsföreteelse?

  • Sassie

    Dom drar ju aldrig från hennes lön som ni däger, men man blir ju indirekt lidande... Men som någon frågade? Hur stor är skulden? Den kanske betalas fort, när han kan lägga en större del från sin gamla hyra på den?

  • mismoa

    Det kan bli bevissvårigheter. Vet inte hur det är i det fallet då man flyttar in samtidigt som skulder redan finns, men det finns en presumtion att allt som finns i den skuldsattes hem tillhör denne, vilket innebär att du kan behöva tvingas visa upp kvitton eller kontoutdrag som visar att det är du som betalat vissa saker. Samma sak med alla framtida saker ni förvärvar ihop, de antas tillfalla mannen och du kan bli av med det. Jag skulle kontakta en jurist och fråga hur man rent avtalsmässigt kan underlätta en sådan relation ifall kronofogdemyndigheten kräver utmätning. 

    Det finns alltså risk för att vissa av dina saker kan bli utmätt, hur stor vet jag inte för jag har ingen kontakt med arbetslivet, bara med böckerna, haha! ;)  

  • 3barnsmamma81

    Kolla upp om det går att skriva ett samboavtal, hört talas om det ska gå
      

  • MatsAtari

    Om han ska flytta in i din villa så måste du ha papper på alla saker som är dina annars kan kronofogden plocka dina grejer. De kommer troligen även dra mer pengar från hans lön eftersom era inkomster kommer att börja räknas ihop när fogden ska bestämma hur mycket som ska dras varje månad.

    Personligen skulle jag aldrig flytta ihop med någon som sitter med större skulder där.

  • MatsAtari
    Purpurbräcka skrev 2011-11-05 12:03:10 följande:
    Men om jag inte är felinformerad så kan TS bli tvungen att försörja honom. Då förlorar hon ju pengar i alla fall även om kronofogden inte drar något från hennes konto.
    Ja, om de flyttar ihop så får han ju bara behålla 3700kr/mån från lönen så TS ekonomi blir knappast bättre av att de flyttar ihop.

    Blir han arbetslös så blir det ju direkt hon som får betala hans skulder hos fogden såvida de inte flyttar isär.
  • Buzkis

    När jag var 30 år träffade jag min nuvarande fru, detta var för 11 år sedan. Då hade jag skulder hos kronofogden på ca 340 000 kr. Mitt liv innan jag träffade henne var mest kaos, utan fast inkomst, betalade inte hyror och räkningar, blev vräkt gång på gång från att jag var 18 år tills jag träffade henne.

    Hon tyckte väl synd om mig och lät mig flytta in hos henne, det ena ledde till det andra och efter 3 månader blev hon gravid!

    Det var som att någon slog mig i huvudet med en slägga, och varningsklockor ringde. Jag måste skaffa fast jobb, jag måste betala av mina skulder, jag måste släppa mitt gamla liv.

    Jag fick fast arbete 2 dagar efter att vår son föddes, ringde runt till alla skuldföretag och kronofogden, gjorde upp en plan att 10 000 kr skulle dras ifrån min lön varje månad. 3 år så var jag skuldfri, 3 år till så var jag prickfri.

    Idag är vi gifta och har ett underbart förhållande, villa, ny bil och min son trivs i skolan. Medans jag hade mina skulder så mådde min fru väldigt dåligt över just det, hade ångest, var orolig osv. Men jag kommer iaf aldrig hamna hos kronolle eller ha skulder igen, för det tär på ens eget psyke likaväl som på hennes och förhållandet i sig.

  • tacksamheten

    Förstår dina tankar och oro fullt ut. Sitter i en liknande sits själv... Skriv avtal!! Allt ditt är ditt! Det har vi gjort. Vi gifte oss och skrev direkt äktenskapsförord, allt är nu enskild egendom,inget av mina ägodelar kan tas i anspråk vid en eventuell utmätning. Avtal kan även skrivas vid sambo förhållanden. Stå på dig, man kan lätt förblinas av kärleken! Lycka till ????

  • Ggrodan
    Buzkis skrev 2018-08-29 05:26:36 följande:

    När jag var 30 år träffade jag min nuvarande fru, detta var för 11 år sedan. Då hade jag skulder hos kronofogden på ca 340 000 kr. Mitt liv innan jag träffade henne var mest kaos, utan fast inkomst, betalade inte hyror och räkningar, blev vräkt gång på gång från att jag var 18 år tills jag träffade henne.

    Hon tyckte väl synd om mig och lät mig flytta in hos henne, det ena ledde till det andra och efter 3 månader blev hon gravid!

    Det var som att någon slog mig i huvudet med en slägga, och varningsklockor ringde. Jag måste skaffa fast jobb, jag måste betala av mina skulder, jag måste släppa mitt gamla liv.

    Jag fick fast arbete 2 dagar efter att vår son föddes, ringde runt till alla skuldföretag och kronofogden, gjorde upp en plan att 10 000 kr skulle dras ifrån min lön varje månad. 3 år så var jag skuldfri, 3 år till så var jag prickfri.

    Idag är vi gifta och har ett underbart förhållande, villa, ny bil och min son trivs i skolan. Medans jag hade mina skulder så mådde min fru väldigt dåligt över just det, hade ångest, var orolig osv. Men jag kommer iaf aldrig hamna hos kronolle eller ha skulder igen, för det tär på ens eget psyke likaväl som på hennes och förhållandet i sig.


    Åh vilken fin historia, huvudsaken är att vad man än går igenom så gör man det tillsammans. Grattis till lyckan blev så glad att läsa det här. Ska komma ihåg den här historien när något otrevligt dyker upp och vill äventyra mitt liv, oron för att lida är alltid värre än själva lidandet.
  • Ggrodan
    tacksamheten skrev 2018-09-08 19:10:47 följande:

    Förstår dina tankar och oro fullt ut. Sitter i en liknande sits själv... Skriv avtal!! Allt ditt är ditt! Det har vi gjort. Vi gifte oss och skrev direkt äktenskapsförord, allt är nu enskild egendom,inget av mina ägodelar kan tas i anspråk vid en eventuell utmätning. Avtal kan även skrivas vid sambo förhållanden. Stå på dig, man kan lätt förblinas av kärleken! Lycka till ????


    Krävs det ett äktenskap för ett avtal där ens ägodelar står på ens eget namn? Vad heter avtalet? (Bra att kunna sånt här)
Svar på tråden Bli sambo med en man som har skulder hos Kronofogden