• Anonym (hjälp)

    mitt barn mobbar :-(

    Fick reda på att mitt barn mobbar en annan flicka i klassen nu i helgen. Hon berättade för min man vad hon brukar göra med den här tjejen. Vi har haft många och långa diskussioner om det under gårdagen. Känns så hemskt att hon utsätter ett annat barn för både fysiska och verbala kränkningar. Jag själv var mobbad när jag var liten och har verkligen försökt att vara tydlig mot henne att man absolut inte får vara elak mot andra. Har pratat med den andra flickans föräldrar och vi ska träffas i veckan med barnen och hoppas vi kan lösa det på något sätt. Både de och jag ska prata med skolan imorgon. Min dotter är sju år gammal och vi började misstänka att något inte stog rätt till eftersom hon pratat väldigt nedsättande om den här flickan nu under hösten. Att hon valde att berätta för min man vad hon och andra gör mot flickan måste väl ändå betyda att hon känt att det hon gör är fel ? Att hon vill ha hjälp själv ? Hon har sagt till oss att hon hellre vill hjälpa flickan. Hon har till och med skrivit ett brev till flickan där hon säger förlåt och vill att de ska kunna vara kompisar och leka istället. Jag skulle verkligen vilja få råd över hur jag kan hjälpa min dotter och den andra flickan. Jag mår så dåligt av hela situationen, jag älskar min dotter men just nu måste jag skydda och hjälpa den andra flickan mot det hon utsetts för. Snälla hjälp mig med hur jag ska styra upp det här så det blir bra !!!

  • Svar på tråden mitt barn mobbar :-(
  • Husis

    Din dotter har ju tagit två stora steg: Hon har berättat för er och hon har skrivit ett brev och bett om förlåtelse.

    Nu kanske det är så, att det är fler tjejer inblandade i mobbningen? Jag skulle sett till att tjejerna fick göra saker tillsammans utanför skolan, så de bryter rollerna av mobbare/mobbade. Ett pyjamasparty med tjejerna i klassen? En filmkväll med pizza? Något som gör att de får träffas och börja från början.

    Är det bara din dotter som mobbat, så är det nog samma sak som skulle vara bra! 

  • Kajee

    Det kommer att bli bra!
    Och den största anledningen till det är att du har tagit tag i saken på ett bra sätt. De svåraste när vi jobbar mot mobbing i skolan är när det mobbande barnets föräldrar vägrar se sitt eget barn och vad det har gjort. Då ser ofta inte barnet någon anledning till att ändra på sitt beteende.
    Jag tycker att det låter som att du har ett bra grepp om det här. Naturligtvis är det jobbigt och om du behöver hjälp så kan du kanske ta kontakt och prata med läraren, skolkurator eller föräldrateam om det finns något i kommunen. För att få stöttning själv så att säga.  
    Om igen - jag tror att det kommer att fixa sig! 


    ?I, not events, have the power to make me happy or unhappy!
  • Litet My

    Tycker ni verkar pratat med henne på ett bra sätt, och att hon vill skrivit ett brev och vill kunna leka med flickan är jättebra. Uppenbarligen ångrar hon sig ju, även om mobbning är lika grymt oavsett om man är barn eller vuxen så är din dotter bara 7 år och förstod nog inte riktigt hur den andra tjejen kanske känt sig/upplevt det, men eftersom, hon ändrat sig så verkar det som du och pappan hade ett bra samtal och gjort rätt, samt att ni vågar se och inte blundar för det...om alla föräldrar var som ni och verkligen ville förebygga mobbning och pratade med era barn skulle skolvärlden inte vara som den är idag.

  • Anonym (hjälp)

    Flickans föräldrar visste inte om något men det har kommit fram en del där också efter att jag kontaktade dom. Som det verkar nu så är det min dotter och några pojkar som är på den här flickan. Hoppas vi får fram vad som händer i skolan nu när den andra flickan börjat prata om det, hon har inte vågat säga någonting om det hemma. Hoppas skolan också tar tag i det här också.

  • Kajee
    Anonym (hjälp) skrev 2011-11-06 23:42:30 följande:
    Flickans föräldrar visste inte om något men det har kommit fram en del där också efter att jag kontaktade dom. Som det verkar nu så är det min dotter och några pojkar som är på den här flickan. Hoppas vi får fram vad som händer i skolan nu när den andra flickan börjat prata om det, hon har inte vågat säga någonting om det hemma. Hoppas skolan också tar tag i det här också.

    Det hoppas jag också. Stor eloge till er som vågade ta tag i det!
    ?I, not events, have the power to make me happy or unhappy!
  • Anonym (hjälp)

    Pratat med klassföreståndaren nu på morgonen. De har märkt att det har blivit lite stökigare men inte att det skulle vara något allvarligt. Den fysiska biten hade de inte sett alls. Men jag tycker att det är illa nog att det tillåts att verbalt trycka ner någon och att det klassas som smågnabb. Pappan till flickan ska åka till skolan och prata idag så vi är två familjer på var sin sida som vill lösa det här. Och jag tänker fortsätta hjälpa familjen så de andra barnen som är inblandade också kan lösa det. Har så ont i magen för flickans skull.

  • Shorona

    Måste bara få berömma er för att ni tar tag i det istället för att slå det ifrån er eller inte bryr er! Tänk om fler föräldrar kunde göra det.

  • Anonym (hjälp)

    Jag själv blev väldigt mobbad när jag var liten och då lovade jag mig själv att när jag blir vuxen och ser barn mobba så ska jag ingripa. I mitt fall stog mina föräldrar ensamma i kampen och de andra föräldrarna var helt oförstående för inte kunde deras änglar bete sig illa. Nu är jag stor och jag vägrar att stå och se på när ett barn behandlas illa. Jag vet själv vilka men det kan ge i livet. Jag har försökt fostra min dotter till att man ska hjälpa de som blir utsatta så jag kan inte riktigt förstå hur hon kan ge sig på någon på det här sättet. Det är skönt att hon erkänner för oss vad hon har gjort eftersom den andra flickan inte sagt någonting. De är ändå så pass små att det förhoppningsvis går att vända allt till rätt riktning. Bara hoppas på att de andra föräldrarna också kan acceptera att deras barn inte är några änglar och vill ta tag i det här.

  • Anonym

    Vet du vad, du behöver ingen hjälp av oss! Du verkar sköta det här på precis rätt sätt, en stor eloge till dig:) 

  • Shasti
    Anonym skrev 2011-11-07 09:07:27 följande:
    Vet du vad, du behöver ingen hjälp av oss! Du verkar sköta det här på precis rätt sätt, en stor eloge till dig:) 

    Håller helt med. Tänk om alla föräldrar med barn som mobbar vore som du. Då skulle nog problemet försvinna .
Svar på tråden mitt barn mobbar :-(