• ja88

    Hur ska en god muslim leva?

    Håller på med en uppsats och nej jag har absolut inte tänkt mig att någon annan ska göra uppgiften åt mig! Flört Men eftersom jag inte har några muslimer i min bekantskapskrets vore det intressant att höra, om någon här har lust att dela med sig av sin åsikt - hur ska en god muslim leva? Det finns säkert många tolkningar och åsikter, och jag tänker nu vid sidan av de fem trospelarna, för de kommer jag behandla i ett separat avsnitt. Men utöver dessa riktlinjer?

  • Svar på tråden Hur ska en god muslim leva?
  • VojneVojne

    En god muslim inte ska skada nån med sin mun (lögner, onda ord, snacka bakom,mobbing,girighet, osv), med händer (våld, tjuva, elakheter, osv), med sin midja (sexual ofridande, trakasering,våltäkter, osv.) och ska inte störa sin granne! Detta är ett motto för en god muslim hur h•n ska vara en bra människa.. Detta är en hadith sagts av Hz Muhammed (sav)...

  • Muslimska mamman

    Finns tex en vers i Koranen som säger följande:

    Koranen 2:177
    Fromheten består inte i att ni vänder ansiktet mot öster eller väster. Sann fromhet äger den som tror på Gud och den Yttersta dagen och änglarna och uppenbarelsen och profeterna och som ger [av] det han äger - vilket pris han än sätter på detta - till de anhöriga, de faderlösa och de behövande, till vandringsmannen och tiggarna och för att friköpa människor ur fångenskap och slaveri och som förrättar bönen och erlägger allmoseskatten och som håller sina löften och som med tålamod bär lidande och motgång och som håller stånd i farans stund. De har visat att deras tro är sann; de fruktar Gud.

    Dvs ska vi muslimer ge av det vi äger till de som behöver det mer. Det betyder inte att vi nödvändigtvis ska göra oss själva fattiga (om vi inte önskar det) men det betyder att vi ska ge till de fattiga, till människor som är på besök, till tiggare och till föräldralösa. Och det står även att - då slaveri var vanligt förr - vi skulle köpa människor som var slavar och sätta dem fria från slaveriet. Vi ska även hålla löften och inte ljuga, och vi ska vara tålmodiga i prövningar och uthålliga i motgångar.

    Det tycker jag är väldigt bra sammanfattande hur en god och from muslim ska vara...

  • Muslimska mamman

    Och så tänkte jag lägga till följande:

    En god muslim följer de regler som är uppsatta i islam. Bla de fem pelarna, men även de regler om medmänsklighet och blyghet.

    En god muslim dricker inte alkohol, umgås inte med det motsatta könet, och utsätter sig således inte för några förbjudna frestelser.

    En god muslim beter sig väl bland andra människor och väcker inte dålig uppmärksamhet och är inte högljudda.

    En god muslim betalar allmosa (pengar till de fattiga) de tider på året då han/hon är skyldig att göra det.

    En god muslim ser inte med avundsjuka på andra människors tillgångar, utan ser istället med tacksamhet på de tillgångar han/hon själv har.

    En god muslim klär sig väl enligt de riktlinjer som finns i islam, för att visa blyghet inför andra och respekt inför sig själv och Gud.

    En god muslim håller sig undan det som är förbjudet och gör sitt bästa att följa det som är obligatoriskt och tillåter sig själv att njuta måttligt av det som är tillåtet.

    Men det är viktigt att känna till att om du bryter mot en regel eller om du inte varje dag beter dig så bra som du önskat, så gör det inte dig direkt till en dålig muslim. Du har begått en dålig handling, eller kanske ofta begår dåliga handlingar, men kanske kompenserar du de dåliga handlingarna med andra mycket goda handlingar. Endast Gud vet detta. Vi kan berätta vad som är bra och vad som gör dig till en god muslim, men det finns ingen perfekt muslim och det finns ingen människa som kan döma en annan muslims goda och dåliga handlingar.

Svar på tråden Hur ska en god muslim leva?