• Loa

    Eventuellt ADD - tips och råd mottages tacksamt!

    Hej på er!

    Fick ett samtal från min dotters fröken för en tid sedan. Min dotter går i andra klass och har tydligen stora koncentrationssvårigheter. Jag har misstänkt ADD en längre tid. Varit i kontakt med BUP men inte fått något gensvar. Så det känns bra att skolan uppmärksammat detta. Men som jag förstår det är trots allt vägen lång till en utredning, och det finns inget som säger att hon kommer att bli utredd. Vi ska träffa en specialpedagog inom kort och en handlingsplan är på gång.    

    Till min fråga. Jag är beredd på att vara en "jobbig mamma" för min dotters skull. Jag vill veta om det finns en diagnos eller ej för henne. Ni som gått igenom den här processen, har ni några tips och råd på vad man som förälder kan göra för att den ska gå så smidigt som möjligt? Eller andra goda råd!

    Min dotter tycker än så länge om skolan, men jag är livrädd att hon ska tappa intresset då hon har det ganska kämpigt på vissa plan.       

  • Svar på tråden Eventuellt ADD - tips och råd mottages tacksamt!
  • EvaB

    Min dotter har ADD och jag har jobbat som lärare.. Vad jag vet ska (bör) utredningen gå via skolan och vill du ha en utredning kan de inte neka dig.. Så stå på dig så ni får en utredning i tid. Jag fick den nyss och hon är 13 och det är en känslig ålder.

  • love child
    Loa skrev 2011-11-15 09:57:31 följande:
    Hej på er!

    Fick ett samtal från min dotters fröken för en tid sedan. Min dotter går i andra klass och har tydligen stora koncentrationssvårigheter. Jag har misstänkt ADD en längre tid. Varit i kontakt med BUP men inte fått något gensvar. Så det känns bra att skolan uppmärksammat detta. Men som jag förstår det är trots allt vägen lång till en utredning, och det finns inget som säger att hon kommer att bli utredd. Vi ska träffa en specialpedagog inom kort och en handlingsplan är på gång.    

    Till min fråga. Jag är beredd på att vara en "jobbig mamma" för min dotters skull. Jag vill veta om det finns en diagnos eller ej för henne. Ni som gått igenom den här processen, har ni några tips och råd på vad man som förälder kan göra för att den ska gå så smidigt som möjligt? Eller andra goda råd!

    Min dotter tycker än så länge om skolan, men jag är livrädd att hon ska tappa intresset då hon har det ganska kämpigt på vissa plan.       
    HEJ!

    de första jag tänker på och ler åt när jag läser är att du tänker vara en "jobbig mamma" för din dotters skull! HELT RÄTT!!! Man ska vara så in i bomben dryg, tjatig, gråta en hel del, gapig, skrikig men ändå ha förståelse och så mycket kött på benen man bara kan för att visa att man menar allvar i de man säger och vet en hel del så man kan ta en diskution!

    Jag tog inte hjälp från skolan först då jag inte fick gehör alls av vare sig lärarinna eller någon annan på skolan! Jag gick via familjecenter som tog kontakt med skola (men de var familjecenter som skickade remiss till BUP), Skolan visste inte va som skulle göras först men efter som du upplevde mig som "jobbig mamma" så gjorde dom en utredning i skolan också. Oliwer har för ca 2 veckor sedan fått sin diagnos ADHD och har idag börjat sin medicinering med conserta. 

    De hjälper att vara jobbig när ingen annan vill tro på de man säger men som mamma vet du vad som är rätt för ditt barn!

    kram maja =)
     
  • Takex

    Jag har ADD och mitt tips är att du nu tar mer kontroll i att lära henne sånt som annars sker naturligt. Visa hur man planerar tid, hur man ska tänka, se vart hennes svårigheter finns så du kan hjälpa henne med en vattentät teknik att hantera det. Skapa strikta rutiner runt vardagliga viktiga saker för sånt sitter sen i ens ryggrad och hjälper när man blir tonåring och vuxen.

    Försök verkligen att lära dig hennes ADD, läs inte om andras för det är så otroligt olika. Får hon en diagnos och hjälp med medicin så är det toppen men det är bara en sån liten del av behandlingen. Med beteende hjälp så kan man leva så mycket smidigare. Jag har jobbat så hårt med mig i lite över ett år nu. Verkligen legat i och misslyckats mycket men lyckats tillslut. Jag har rätt grov ADD och har koncentrationssvårigheter som största problem, inte impulshantering t ex. Och jag behöver idag inte medicineras dagligen och jag och min man märker inte av min diagnos dagligen längre tack vare att jag jobbat med att ändra och lära mig.

  • Nelly02

    Asperger, Autism, Utvecklingstörning m.m. Hos vuxna  - Mötesplatsen!
    Hej!
    Jag tänkte att vi kan ha en mötesplats för att diskutera livet med Asperger, Autism, Uyvecklingstörning m.m. som vuxen. Både styrkor och svagheter. Bekymmer man stöter på hemma eller på jobbet. Tips på att få vardagen att fungera, mediciner, bok tips o.s.v. Hur utvecklar man de positiva sidorna? Alla är välkomna! Med eller utan diagnos. Anonym eller inte För att diskutera symptom på Asperger, Autism, Utvecklingstörning hänvisar jag till den här tråden:

Svar på tråden Eventuellt ADD - tips och råd mottages tacksamt!