• ekke

    Hur lång tid tog det från beslut hemkomst?

    vi har efter snart tre års längtan och ett antal misslyckade ivf-försök kommit till insikt att vi kan tänka oss att vår familj kommer att bli till genom adoption. Nu längtar vi efter att komma igång med föräldrautbildning och hemutredning.

    Hur lång tid tog det för er från att ni beslutat att adoptera till att ni kom hem ert barn?
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur lång tid tog det från beslut hemkomst?
  • Tellus1977

    Första gången tog det tre år, 1 dec -05 till 22 dec -08, lägg till några månader från första kontakten med soc där vi fick lite info, sommaren -05. Jag röstade på 3 år eftersom jag är helt 100% säker på att den processen tog 3-3,5 år. 
    Nu är vi igång igen och förmodligen kommer det ta mindre än 1 år denna gång, från beslut om att adoptera till hemkomst. Kunde dock bara rösta en gång.Flört

  • iVantansTider at Wordpress

    För oss kommer det ha tagit 4år när vi kommer hem i mitten av december. Men det ska också nämnas att vi inte har haft bråttom med våran process. Det kunde har gått fortare om vi startat våran hemutredning tidigare (vi missräknade lite på hur lång tid det skulle ta i Sverigekön), men å andra sidan så skulle vi kanske behövt göra om hem utredningen. Nu känns det som det var meningen att det skulle ta så lång tid som det gjorde så vi kunde få just våran prinsessa!

    Lycka till med eran adoption! 


    Tellus1977 skrev 2011-11-19 00:22:56 följande:
    Första gången tog det tre år, 1 dec -05 till 22 dec -08, lägg till några månader från första kontakten med soc där vi fick lite info, sommaren -05. Jag röstade på 3 år eftersom jag är helt 100% säker på att den processen tog 3-3,5 år. 
    Nu är vi igång igen och förmodligen kommer det ta mindre än 1 år denna gång, från beslut om att adoptera till hemkomst. Kunde dock bara rösta en gång.Flört
    Oj, hur kan det gå så snabbt som ett år den andra gången? *Nyfiken* 
  • fabbemam

    Hej
    Om vår väg till Guldklimpen kan du läsa om i min presentation.
    Grattis till ert beslut o LYCKA TILL!

  • Simba79

    Vi träffade vår son ganska exakt 3 år efter att vi blev sökandemedlemmar i AC. (Ca 2,5 års kö i Sverige, bb efter 5 månader och resa efter ytterligare en månad.) 

  • Tellus1977
    Oj, hur kan det gå så snabbt som ett år den andra gången? *Nyfiken* 
    Om allt går som planerat så kommer denna processen gå på under ett år vilket beror på att vi hade tur och fick starta hemutredningen snabbt och när den startat var den över på 9 dagar. Detta i kombination med Kinas sn-program har gjort att det gått väldigt fort! Flört
    Här nedan kopierar jag in från min presentation. Tiden för resa mm är ju inte utsatt ännu men någon gång i vår antar jag att vi kommer iväg, kan ev gå lite fortare...

    * Bestämde oss för att försöka få syskon 6/6 -11
    * Ansökan om adoption 7/6 -11
    * Hemutredning 29/6 - 8/7 -11
    * Medgivande 11/8 -11
    * Samla papper 8-23/9 -11
    * DTC 26/9 -11
    * LID 10/10 -11
    * LOI 3/11 -11
    * PA/Notice/To be processed 9/11 -11
    * (Eventuell komplettering)
    * In process (några veckor före LOA oftast)
    * LOA 
    * TA
    * Resa Drömmer
  • Qermit

    Vi HOPPAS på att 4 år räcker för att få hem vår guldklimp. Får vi barn inom ett halvår blir det så iaf...

  • Hej och Hopp

    Jag tog beslutet i oktober 05 men anmälde mig inte förrän i december 05.

    Kom hem i september -09 så jag röstade på 4 år men det var alltså knappt 4 år

       

  • Hej och Hopp

    Anmälde mig till soc i december -05
    gick utbildning våren -06
    gjorde utredningen oktober -06 till december -06

    gick upp i nämnden i februari -07

    fick förmedlingsbeslut att få adoptera från Vietnam i september -08

    fick barnbesked i januari -09
    och var hemma med dottern i september-09            

  • Sally

    Hela alltihopa tog 22 månader för oss (14 månaders väntetid i landet, ingen kö för kursen eller hemutredning, ingen kö i sverige, och vi var blixtsnabba på alla pappersexercis som var vårat ansvar), men det är andra tider....  kö i sverige fanns knappt då (2006 när skickade ansökan, kön började strax därefter, då kinaadoptioner blev så långdragna och kön i de andra länder exploderade nästan över en natt). Idag hade det tagit minst det dubbla tyvärr.

  • ekke
    Qermit skrev 2011-11-19 18:01:19 följande:
    Vi HOPPAS på att 4 år räcker för att få hem vår guldklimp. Får vi barn inom ett halvår blir det så iaf...
    håller tummarna för att ni får ert BB snart!
  • Qermit
    ekke skrev 2011-11-20 10:28:59 följande:
    håller tummarna för att ni får ert BB snart!
    , tack!!!
  • Mimab

    Hej!
    Nu kunde jag bara rösta för ett barn, så det blev den senaste och sista adoptionen. Start hemutredning januari 2006, hemma med barn oktober 2010, således fyra år och nio månader. Första adoptionen start hemutredning januari 2004, hemma med barn mars 2005, således tretton månader. Båda adoptionerna gällde Kina.

  • elsa77

    det har gått jätte fort för oss, 8 månaders väntan på starten av hemutredningen men från att vi fick medgivandet så var vi hemma på 9 månader,, Lycka till!

  • ekke

    Tack för alla svar! Det känns viktigt att förstå hur länge man kommer att vara "gravid". Men det var en underbar känsla att bestämma sig för adoption. Nu ska vi bli föräldrar :) 
     
     


  • elsa77
    ekke skrev 2011-11-25 17:19:10 följande:
    Elsa77: oj, vad snabbt! Vilket land har ni adopterat ifrån?
    Vi har adopterat från Kina o 72 timmars listan och ska göra igen

    Lycka till det är ett underbart sätt att bli föräldrar på
  • Pendo

    Med första hade vi tre niomånadersperioder. Från första mötet på familjerätten-medgivande 9 månader, från medgivande till resa 9 månader (då fick vi vår lilla älskling) från avresa till hemresa 9 månader. Den här gången kommer vi kanske under året från första träffen på familjerätten till avresa, det kommer att innebära tvåbarnsfamilj på tre år Kenya är inte så dumt!


  • ekke

    Pendo: vad härligt! Grattis till kommande bror eller syster! Din blogg var en av de första jag plöjde igenom när jag var i funderandeprocessen :)

    Vi passar tyvärr inte på Kenyas krav, men jag hann fundera länge på det!

Svar på tråden Hur lång tid tog det från beslut hemkomst?