• Vissla

    Fisk och växt tips.

    Ska starta upp ett 250l akvarium och ska ha antingen ett asiatiskt akvarium eller sydamerikanskt.

    De fiskar jag har nu som får slåss om den större ytan är,

    Sydamerika:
    6 Kardinaltetror
    1 Albino pansarmal
    2 dvärg scalare
    11 Äppelsnäckor

    Asien:
    4 kampfiskar
    1 vietnamesisk grönling

    Övrigt:
    1 afrikansk klogroda
    okänt antal malaysiska sandsnäckor.

    Jag har ju helt klart en bättre grund för ett SA akvarium ser jag nu när jag listar upp allting

    Vill iaf ha tips på fiskar som kan passa med dom fiskarna jag redan har. Även om det blir ett SA akvarium så kommer jag ha ett gäng kamphonor därinne..
    Vill även ha tips på vilka växter som går in i vilken tank.
    Jag har två 54 liters akvarium, så blir det SA i största så blir det A i en av de mindre och grodan får väl vara där han får plats, sandsnäckorna gör så mycket nytta att jag tänker strunta i att dom inte passar  in.. Behöver alltså tips till båda

  • Svar på tråden Fisk och växt tips.
  • Stårschan

    Du bör inte ha mer än en kampfisk i ett och samma akvarium, om du nu inte möjligen satsar på en hanne och en hona. Det är inte för inte de fått sitt namn...


    På korståg för bondförnuftets bevarande!
  • Stårschan

    Fast jag ser nu att du alltså redan HAR fyra kampfiskar. Funkar det verkligen?


    På korståg för bondförnuftets bevarande!
  • Vissla
    Stårschan skrev 2011-12-05 09:08:36 följande:
    Fast jag ser nu att du alltså redan HAR fyra kampfiskar. Funkar det verkligen?
    De två hanarna har varsit akvarium och de två honorna får snällt dela med varandra, just nu är visserligen ena honan i dett odlingskar så den mindre honan har fått ett 54liters för sig själv nästan
  • Vissla
    Stårschan skrev 2011-12-05 09:07:59 följande:
    Du bör inte ha mer än en kampfisk i ett och samma akvarium, om du nu inte möjligen satsar på en hanne och en hona. Det är inte för inte de fått sitt namn...
    Sen ska man inte ha en hane och en hona tillsammans föresten, det stressar för mycket och dom kan dö i förtid.. Hanarna ska bo ensamma, honorna kan ibland funka med andra honor
  • Stårschan

    Då var jag inte helt ute och cyklade i alla fall.


    På korståg för bondförnuftets bevarande!
  • Colisa

    Har du bestämt dig än?

    Tycker du ska köra på SA i det stora och skaffa lite fler kardinaltetror så de blir 10 åtminstone, och några fler pansarmalar av samma sort så stackarn slipper vara ensam. Sedan kan ju någon levandefödare vara trevligt, ett gäng mollys, guppies, platys eller Endlers? Ganska lätta och kul när de får yngel. Någon dvärgciklid, t ex kakaduaciklid kanske? Någon sorts svärdplanta, Echinodorus, hör väl till i ett SA-kar och någon vallisneria kan vara snyggt och de brukar dessutom växa på bra. Bacopa monnieri eller Bacopa caroliniana gillar jag också och vattenspikblad.

    I asiaterna kan du ju ha någon asiatisk stimfisk, några av mina favoriter som passar bra i små akvarium är Microrasbora kubotai och Boraras brigittae. Små, snälla och snygga! Javaormbunke och/eller mossa på någon rot eller sten, algbollar kanske, Cryptocoryne? Polysperma eller Limnophila sessiliflora om du vill ha något snabbväxande?

    Antar att du kollat på zoopet.se ? Om inte har de bra avdelningar för både fisk och växter där man kan söka på bl a ursprungskontinent och akvarielängd, kolla under fliken "Sökguiden" www.zoopet.com/fiskar/index.php och www.zoopet.com/vaxter/index.php

  • Vissla

    Det lutar åt att det bara blir kampfiskar i alla karen, o eftersom jag har äppelsnäckor som städar så blir det ingen biotop nånstans..

    Tetrorna överlever inte här, tror att scalarerna har ihjäl dom en o en så de överlevande funderar jag på att skänka bort till nån som har tetror... Pansar malen får nog flytta, vill inte ha så många pansarmalar som egentligen behövs för att dom ska må bra.

    Grönlingen behöver nog också flytta, jag har väldigt lugnt vatten i mina kar för kapfiskarnas skull o det trivs inte grönlingen i..

    Så i stora karet får det nog bli kamphono, scalarer, kanske grodan och lite snäckor, sen får varje kamphane bo ensamma med snäckor som städar.

    Eftersom det bara blir blandat överallt så kommer jag köra på de växter som jag har hemma nu och dela upp dem i olika kar

Svar på tråden Fisk och växt tips.