• Guy

    Skötseln av akvarium

    Hur kan man ta hand om akvarium när man är bort i en månad?

  • Svar på tråden Skötseln av akvarium
  • Nouba

    Det kan man inte Har du ingen som kan vakta det lite åt dig?

    Vad är det för kar? Saltvatten/sötvatten? Storlek? Vad har du för fiskar?  

  • Guy
    Nouba skrev 2011-12-07 10:20:03 följande:
    Det kan man inte Har du ingen som kan vakta det lite åt dig?

    Vad är det för kar? Saltvatten/sötvatten? Storlek? Vad har du för fiskar?  
    Tungan ute

    120 liter, sötvatten

    Regnbåge, silver haj och några  till ( är inte bra på det).
  • kossan

    Köplångtidsmat som du lägger ned, de utsöndras lite i taget, och fiskarna dör inte av att du inte städar på en månad så det är lugnt! =)

  • Nouba
    kossan skrev 2011-12-07 18:38:27 följande:
    Köplångtidsmat som du lägger ned, de utsöndras lite i taget, och fiskarna dör inte av att du inte städar på en månad så det är lugnt! =)
    Men du.. nu är jag förvisso extremt petnoga med vårt akvarium och det som lever däri, men hur blir vattenkvalitén om det får stå en månad utan vattenbyten? I stora saltvattensakvarier kan det väl eventuellt (!) vara lite skillnad, om man dessutom har pumpar och mer cirkulerande vatten etc.. Men i ett relativt litet sötvattenskar (som 120 L ändå är)?

    Nej du TS, vill du inte riskera fisksoppa så tycker jag du ska leja en badvakt till karet.
    Inte bara för smutsens skull, betänk om t.ex. filtret och syrepumpen pajar..räcker med ett strömavbrott så är det godnatt.
  • kossan
    Nouba skrev 2011-12-07 21:55:15 följande:
    Men du.. nu är jag förvisso extremt petnoga med vårt akvarium och det som lever däri, men hur blir vattenkvalitén om det får stå en månad utan vattenbyten? I stora saltvattensakvarier kan det väl eventuellt (!) vara lite skillnad, om man dessutom har pumpar och mer cirkulerande vatten etc.. Men i ett relativt litet sötvattenskar (som 120 L ändå är)?

    Nej du TS, vill du inte riskera fisksoppa så tycker jag du ska leja en badvakt till karet.
    Inte bara för smutsens skull, betänk om t.ex. filtret och syrepumpen pajar..räcker med ett strömavbrott så är det godnatt.
    Hehe vi är förvisso inte alls så noga med vårt akvarium och våra fiskar stormtrivs, ( som fisken i vattnet) x), skämt åsido vi brukar köpa dessa tabletter när vi ska åka bort, och ja pumpen kan alltid gå sönder etc, men det känns ju lite overkill att be någon vara fiskvakt, som man ber någon vara kattvakt. Men TS det är ju upp till dig, hur du vill göra menar jag, du vet att alternativen finns. =)
  • Guy

    Jag funderar på sälja de tbx till affären och köpa igen i januari.

    Vi har testat en gång med den vita långtidsmat men det räckte inte? eftersom fiskarna var döda. Vi har också en sådan med batteri.

  • kossan
    Guy skrev 2011-12-08 07:04:03 följande:
    Jag funderar på sälja de tbx till affären och köpa igen i januari.

    Vi har testat en gång med den vita långtidsmat men det räckte inte? eftersom fiskarna var döda. Vi har också en sådan med batteri.

    Aha verkar konstigt, det står ju på förpackningen hur mycket man ska lägga i så det anpassas...

    Hehe men våra fiskar är nog lite överlevarfiskar... =) De får typ mat en gång i veckan!  och en gång va de en fisk som hoppade ur akvariet så vår hund nästan åt upp den men vi lyckades rädda den! Så våra fiskar kanske inte är så mkt att jämföra med! :P   
  • Pappa06
    kossan skrev 2011-12-08 13:41:16 följande:
    Aha verkar konstigt, det står ju på förpackningen hur mycket man ska lägga i så det anpassas...

    Hehe men våra fiskar är nog lite överlevarfiskar... =) De får typ mat en gång i veckan!  och en gång va de en fisk som hoppade ur akvariet så vår hund nästan åt upp den men vi lyckades rädda den! Så våra fiskar kanske inte är så mkt att jämföra med! :P   
    Dom dog nog inte för att dom fick för lite mat......
    Utan för att det var för mycket nitrit i vattnet (som blir om man byter vatten för sällan eller/och har för dåligt filter)
  • qenzo

    Jag skulle inte lämna mina kar oövervakade en hel månad. Det är ju trots allt ingen ovanlighet att burkarna går sönder. Om du kan få någon att kolla till burken 1 ggr/veckan borde det räcka.

  • tamate

    har du inte någon som kan gå dit en gång i v och kolla till dom? det finns ju långtidsmat som fiskvakten kan stoppa i efterhand som det tar slut. och orkar den kan den byta ut en tredjedel av vattnet efter 2 v så borde det inte vara någon fara så länge pumpen inte går sönder.

    sälj inte tillbaka till butiken, du kan få diverse sjukdommar på dom då.

    jag hade ett 480 l akvarium där jag hade byggt upp en perfekt miljö, så köpte jag 2 fiskar från lokala djuraffären och några dagar senare så åkte vi bort 2 v. visste ju att det inte skulle avra någon fara med akvariumet med splitt ny pump och ordentligt emd mat. men när vi kom hem så stank det döden i huset. det visade sig att dom nya fiskarna hade varit i ett akvarium som hade vita pricken och då hade dom överlevt pga dom hade blivit behandlade men då bär dom på sjukdommen så dom smittade dom andra i vattnet så det var bara dom som levde i akvariumet resten var döda. fiskar för tusentals kronor. efter det slutade jag med fiskar, har annars haft fiskar hela mitt liv. när jag går i pension ska jag skaffa ett saltis dock =) 

    så jag råder dig att INTE lämna bort dina fiskar till någon annan hursomhelst om du har ett bra fungerande samhälle. 

  • Takex

    Jag hade aldrig bett någon oerfaren att ta hand om mitt akvarium. Dock om jag skulle vara borta en hel månad så skulle jag be en vän komma över en gång i veckan för att se till att allt är igång och ha redo back-up ifall något skulle gå sönder.

    Att fiskarna lämnas omatade tycker jag känns säkrare under tiden jag är borta, utan all extra ammonia bildning så klarar sig bio-filtret mycket längre utan hjälp från det elektriska filtret om det skulle ge upp, jag hade nog även dragit ner en grad eller så på tank temperaturen för fiskarnas skull.

    Fisk arter är olika och jag är bara insatt i de arter jag själv har men dom kan lugnt gå lite över en vecka om inte två utan att matas alls. Det finns ju trots allt tider i det vilda då dom inte har lika lätt att hitta mat. Någon automatisk mat maskins pryl hade jag inte vågat mig på, det blir för obevakat, skulle det vara så att mat inte blir uppätet eller att den flippar helt och börjar spotta mat så finns det ingen där att se till att det inte ruttnar.

    Min fisk affär några minuter från där jag bor erbjuder dock fisk hjälp, det kanske finns någon fisk lover nära dig som gör samma sak. Man betalar en mindre summa så kommer dom och hjälper till. För oss går en gång bara på någon hundring och då vet jag att det är en person som själv har fisk (som lever) och erfarenhet och inte minst kunskap att ha med tanken att göra. 

Svar på tråden Skötseln av akvarium