• Anonym (orolig pappa)

    15 hundar,3katter, allergi?

    Hej!
    Jag och min sambo separerade för några månader sedan, vi har en dotter som blir 8 månader den 6:e Januari.
    Ända sedan hon föddes har katterna legat i hennes säng och barnvagn, bilbarnstolen. Hundarna har hon legat med på golvet osv.
    Från början var det 3 katter samt  4 hundar, för två månader sedan så fick ena tiken 11 valpar.
    Vår dotter är runt dessa djur hela tiden.
    Dotterns mamma vägrar gå med på ett pricktest.
    Jag är orolig att hon utvecklat någon allergi med tanke på all allergen hon utsatts för.
    Jag kan tillägga att dottern sover med katterna och hundarna oftast.

    Om ett pricktest skulle göras, skulle det kunna visa negativt för att hon är så liten?
    Vilken ålder är en lämplig ålder?

    Jag tycker att hon kliar sig ovanligt mycket i ögonen, så för dotterns skull vill jag göra något test.

  • Svar på tråden 15 hundar,3katter, allergi?
  • Allergiexperten

    Hej! Luftvägsallergi tar tid att utveckla och visar sig ofta inte i den här låga åldern. Däremot kan man ha symtom på allergi väldigt tidigt.
     Din beskrivning av den täta kontakten med hund och katt låter inte bra med tanke på att hon är så liten så det kan mycket väl vara djuren hon reagerar mot. Det finns alltså en risk att hon kan utveckla allergi mot både katt och hund.
    Man brukar testa för luftvägsallergen tidigast vid 3-4 års åldern men det är symtomen som är avgörande så visst kan man testa tidigare. Men då har man med i beräkningen att testet visa sig negativt trots att man har symtom vilket beror på att immunförsvaret inte har hunnit med att bilda antikroppar.
    Mitt förslag är att du tar kontakt med läkare för bedömning av flickans symtom.
    vänliga hälsningar Anitha   

  • Anonym (orolig pappa)

    Tack så hemskt mycket för ditt svar!
    är otroligt tacksam för det

Svar på tråden 15 hundar,3katter, allergi?